• mintchocolate

Kugghjulsprincipen

Kan ni den?
    Jag tillämpar ofta den då det är mycket trafik. Trafiken flyter på mycket smidigare om de flesta gör det.

Idag stannade jag för en bil som skulle svänga, då tutar stolpskottet bakom! Jag har ju tyvärr ett hett temperament, (oftast brukar jag hålla det inne, eller så går det ut över mig själv) så jag var ilsken ett långt tag efter det! Vände mig om och stirrade på honom, sedan när han var om, tutade jag på honom. Vad han glodde! Sedan körde han jättefort iväg för att visa hur arg han var. Goddag yxskaft!
    Jag var säkert barnslig som tutade tillbaka, men jag kunde inte låta bli.
    Min pojkvän blev irriterad både på honom och mig. På honom för att han inte hade rätt att tuta och på mig för att jag blev så ilsken. Han blir aldrig det, han är lugn som en filbunke. Han kör ju i jobbet och där gör ju massor fel, men han bryr sig inte så mycket. Önskar att jag hade hans lugn ibland. Inte bra för hjärtat att bli så uppretad.
    Jag är som Kalle Anka. Fast jag anses nog som lugn bland mina vänner, så bland folk är jag faktiskt oftast sansad

• Svar på tråden Kugghjulsprincipen
  • Nicke

Det är ju pga folk som skiter i andra som orsakar köer eftersom att de stoppar upp för oss andra som kör varannan bil....

• mintchocolate

Stolt Farssa skrev 2007-10-27 15:15:45 följande:

Brukar använda mig av den!Tycker det vore bättre med övervägande kugghjulsprincip istället för högerregeln på många platser.Är också väldigt irriterad på alla j......a stopplikter där det många gånger vore bättre och säkrare med endast väjningsplikt.
    Bra att du använder dig av den! Kugghjulsprinciper och rondeller är väldigt smidiga.
  • Nicke

Sen sitter de jävlarna i sina egna köer och svär. Den egna skiten i ansiktet och jag älskar det. ;)

• mintchocolate
    Uppdaterad skrev 2007-10-27 15:23:45 följande:
    Till TS:Det är människor som dig jag vill träffa på i trafiken. Som visar hänsyn! Bra gjort! Att bli så förbannad? Tja- jag förstår dig!
    Tack! Jo, jag försöker i alla fall att alltid visa hänsyn, men jag gör mina fel också. Fast då får folk gärna tuta på mig, då är det ju befogat! Även om det är pinsamt, hihi.
    Vad bra att du förstår mig, tack!
  • mjuffpuff

vad är kugghjulsprinsip? jag har inget körkort så oroa er inte

vad jag fattat det som ska man släppa fram dom som redan är i rondellen innan man kör in.. man ska ju inte stanna för någon när man väl befinner sig i rondellen? ...är det kugghjulsprinsipen?

• mintchocolate
    mjuffpuff skrev 2007-10-27 15:28:19 följande:
    vad är kugghjulsprinsip? jag har inget körkort så oroa er inte vad jag fattat det som ska man släppa fram dom som redan är i rondellen innan man kör in.. man ska ju inte stanna för någon när man väl befinner sig i rondellen? ...är det kugghjulsprinsipen?
    Nej, det har inget med rondeller att göra. Var bara jag som blandade in en rondell förut
    Jag är dålig på att förklara saker, så jag länkar istället. Det står om det överst, så har de ritat en bild också

www.ntf.se/kronoberg/default27188.asp

"Kugghjulsprincipen
    Principen är ett fint exempel på spontant samarbete mellan trafikanter. Den används ofta när tät trafik från två vägar ska samsas om utrymmet på en väg eller när två körfält går ihop till ett. Man tillämpar inte högerregeln utan släpper fram varandra växelvis en i taget."
  • Nicke

Nej, man kan ju inte stanna i en rondell. Det är inte så smart.
    Kugghjul eller blixtlås som vägverket kallar det innebär att om två filer tex går ihop så kör man in varannan bil. Alltså, man lämnar plats för en bil att köra in framför mig. Personen bakom gör samma sak. Ofta så pressar sig mer än en bil in vilket är idiotiskt men många svin finns det.

mjuffpuff skrev 2007-10-27 15:28:19 följande:
    vad är kugghjulsprinsip? jag har inget körkort så oroa er inte vad jag fattat det som ska man släppa fram dom som redan är i rondellen innan man kör in.. man ska ju inte stanna för någon när man väl befinner sig i rondellen? ...är det kugghjulsprinsipen?
  • Nicke

På en hel del ställen i bl.a. stockholm så sitter det vita skyltar där det står "Blixtlås" och så en liten illustrering.

• mjuffpuff

åååhh.. tack mintchocolate och niklas!... sådant där har jag aldrig sett ... jag har baraa sett att man får vackert vänta och sen när det är tomt får man som den röda bilen på bilden köra ut..

fast jag bor i skåne och har nog inte varit med om så tät trafik, tur att det finns ! verkar vara en snäll taktik, fast segt om förare som ser att åå, en lucka! då puttar vi på aaalla bilar så jag hinner ut.. lr nått =S

tack för att ni förklarade

• mintchocolate
    mjuffpuff skrev 2007-10-27 15:52:13 följande:
    åååhh.. tack mintchocolate och niklas!... sådant där har jag aldrig sett ... jag har baraa sett att man får vackert vänta och sen när det är tomt får man som den röda bilen på bilden köra ut..fast jag bor i skåne och har nog inte varit med om så tät trafik, tur att det finns ! verkar vara en snäll taktik, fast segt om förare som ser att åå, en lucka! då puttar vi på aaalla bilar så jag hinner ut.. lr nått =Stack för att ni förklarade
    Det var så lite

Det är tråkigt att behöva stå och vänta. Så mycket smidigare om alla hjälpte varandra istället.
  • Nicke

Grundregeln i trafiken är att man hjälper varandra med mera. Många tycks skita i den totalt.

• Stolt Farssa

ytterligare en "idioti": överfart för fotgängare (och ev. cyklister) precis vid avfarten / utfarten från en rondell.

• PerG

Jag önskade att kugghjulsprincipen innefattade fotgängare...
    Utanför en gymnasieskola på väg till jobbet så kommer det femtitolv bussar med massor elever och alla kommer i en strid ström vid ett vanligt övergångsställe.. dvs att man ALDRIG kommer förbi (om man har tur blir det lucka om det blir mellanrum till nästa buss).. och även om det blir en lucka så hinner man inte eftersom det kommer nån eftersläntrare.. ;(

• Stolt Farssa

Ett j....vla påhitt till: bilister har väjningsplikt mot fotgängare vid obevakade övergångsställen.
    Fotgängare har f....n så mycke lättare o stanna än vad en bilist har.
    och så väldigt ofta som folk knatar ut med näsan i vädret utan att ens titta, bara tar för givet att man kan få stopp på fordonet, vilket inte är världens lättaste med t.ex. en fullastad lastbil (60ton+) i vinterväglag.
    Nää, min teori : störst går först.

• Nicke

Det spelar ingen roll hur lätt eller svårt det är.
    Du är skyldig att ha den uppmärksamheten så att du hinner stanna innan övergångsstället. ;)
    Hur lätt det nu är... hehe.

Stolt Farssa skrev 2007-10-29 18:44:38 följande:
    Ett j....vla påhitt till: bilister har väjningsplikt mot fotgängare vid obevakade övergångsställen.Fotgängare har f....n så mycke lättare o stanna än vad en bilist har.och så väldigt ofta som folk knatar ut med näsan i vädret utan att ens titta, bara tar för givet att man kan få stopp på fordonet, vilket inte är världens lättaste med t.ex. en fullastad lastbil (60ton+) i vinterväglag.Nää, min teori : störst går först.
Svar på tråden Kugghjulsprincipen