• LadyG

ROSENROT!

Hej på er!

Nu vill jag veta allt om rosenrot, jag köpte det idag och tänker prova det och se vad som händer. Ni får gärna berätta för mig om det... Snälla! :)

• Svar på tråden ROSENROT!
  • skrattigtjej
    LadyG skrev 2007-10-30 17:38:42 följande:
    Skrattigtjej: Får man inte äta dem när man har PCO? Jag har ju pco och hade läst här att det faktiskt fanns någon som blivit gravid med hjälp av dem. Jag har tvingat min man att äta dem med, kanske blir några barn.. trodde jag.. :(Så, ni rekomenderar mig att sluta äta dem? Jag har nästan aldrig mens, så jag vet ju heller aldrig när jag har ÄL och dessutom äter jag metformin...Tack för de svar jag fått! :)
    nej läkare rekomenderar dem inte
    mitt svar från läkaren var att hon kunde inte rekomendera dem, eftersom det inte är tillärkligt forskat om dem och hur dem påverka kroppen när den ändå strular..
    hon sa ja skulle rekomendera dig att hålla dig till läkermedel som är recept belagda, för dem vet du biverkningar osv av
    Emmy
  • Jeanette

Hej!
    Här är en som fick till en liten rosenrotstjej!

Det fanns (finns?) en tråd där vi gravida (rosenrot) hängde....
    Länkar gammal tråd.... Så kan ni se att det hjälpt några!

www.familjeliv.se/Forum-11-237/m19160149.html

Jag har inte pco.

Hade sedan -97 ingen egen äl o var tvungen o käka pergo för o få kroppen att funka!
    Blev gravid 2003 på 2:a kuren pergo o det resulterade i Matilda, född aug -04.
    Blev gravid på 3:e kuren pergo i januari i -06 men det slutade tyvärr i ma i v.11.

Efter ma börja jag käka rosenrot. (Dag.1 tom äl)
    Struntade i pergo eftersom jag ville bli kollad med vul o inga tider fanns...
    Vid återbesöket såg gyn att min kropp ägglossat o att jag hade en fin o tjock livmoderslemhinna!  Progesteronet visade att jag hade "utmärkt" äl!

Berätta för gyn om att jag käkat rosenrot o hon sa att det mycket väl kan vara rosenroten som fått igång min kropp!
    Hon hade tagit del av div forskningar som visade att genomströmningen av blod i livmodern förbättrades, så hon rekommenderade mig att fortsätta.
    Hon rekommenderade mig att även ta e/selen o såklart folsyra o multivitamin.

Kände av äl mycket mer o hade rejäla mensblödningar (som tyder på att man har en välväxt livmoderslemhinna som avlossas) o fick även ökad sexlust o var allmänt piggare!

Jag plussa på 4:e cyklen med rosenrot!

De jag käkade hette "Extra stark Rosenrot" o va på 2000mg/pilla.
    De ska ha vunnit pris två år, -03 o -04. Köpta i hälsokost affär.
    Det är greenmedicine som marknadsför de men de är tillverkade av Svenska örtmedicinska institutet. Vet att de bytat namn nu, tror det var nåt med "artic".

Lycka till allihop!
    Kramiz

?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?. Mina mirakel.... -90, -92, -04, -07.?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?.
  • LadyG

Själv äter jag från ett företag som heter Body Boost (arctic Root) och jag ska inte tala om var jag köpt dem, då halshugger ni mig kanske. *skrattar* Det är Rosenrot i kapsel (röda), 2ggr dagligen. Har bara knaprat sedan i lördags, så jag känner inte av så mycket just nu i alla fall.

Skrattigtjej: Tack så mycket, för att du talade om det :) *glad* Jag ska lyssna på ditt råd, men jag hade tänkt äta upp de här tabletterna först, bara för att se om det kan ge mig något i alla fall. Snart får jag ju kanske pergo och jag hoppas att det åtminstone vill ge mig ÄL. Jag kommer därför inte att köpa mer Rosenrot.

Har även hört om något annat prepparat man kan äta, något via hälsokost, det skulle tydligen vara ännu bättre än Rosenrot.. (Min man hade läst om det, dock kom han inte ihåg vad det hette...)

• Annica1

Mitt Val Kvinna ska vara jätte bra tabletter för kvinnor i fertil ålder.

Jag känner ett par st som vart gravida kort efter att dom börjat med dom. Dom innehåller mycket av de vitaminer som kroppen behöver. Har själv börjat med dom.

• MrsNelson

Jag köpte rosenrot i en hälsokost affär nyligen, inte för att bli gravid, utan för att må bättre.
    Jag var inne i flera olika hälsokostbutiker och även apoteket, alla sa likadant! Rosenrot påverkar inte fertiliteten.

• skrattigtjej

Lady g

Det är viktigare du äter folsyra, för fostret..
    det är käntt på apotek och hälskost kvinnans val elle va det heter
    ja beställer mina järn/folsyre tabletter på nätet istället..
    så lite så

Emmy
  • LadyG

skrattigtjej: Jo, det där med folsyra visste jag sedan länge. Har säkert klämt i mig 5-6 burkar vid det här laget.. Detta är förstås inom en 3 års period. :)

Annica1: jag tror jag ska testa det där med Mitt Val kvinna, någon gång, det verkar intressant. Man kan då i alla fall inte säga att man inte får nog med vitaminer. :)

MrsNelson: Det är just det som gör mig så förvirrad. :) Många säger att det inte fungerar, en del har själv fått plus på stickan med hjälp av rosenrot och en del känner sig lika förvirrade som jag.
    Därför har jag bestämt mig för att det är lika bra att testa och se med egna ögon hur bra det egentligen är.

• skrattigtjej
    LadyG skrev 2007-10-31 21:44:46 följande:
    skrattigtjej: Jo, det där med folsyra visste jag sedan länge. Har säkert klämt i mig 5-6 burkar vid det här laget.. Detta är förstås inom en 3 års period. :) Annica1: jag tror jag ska testa det där med Mitt Val kvinna, någon gång, det verkar intressant. Man kan då i alla fall inte säga att man inte får nog med vitaminer. :)MrsNelson: Det är just det som gör mig så förvirrad. :) Många säger att det inte fungerar, en del har själv fått plus på stickan med hjälp av rosenrot och en del känner sig lika förvirrade som jag. Därför har jag bestämt mig för att det är lika bra att testa och se med egna ögon hur bra det egentligen är.
    vad bra
    ja det är super viktigt..
    men det är bra du håller infot uppe
    Emmy
  • LadyG

skrattigtjej: Jag är inte negativ inför nya saker, speciellt om det sägs ge mig det där barnet jag så länge velat ha... *skratt* och så länge det inte handlar om starkare saker än vitaminer, naturpreparat ofarligt för kropp och själ och det läkare själva skrivit ut.

• Jeanette

Måste bara slänga in att det kan vara farligt o äta för mycket vitaminer enl nya forskningar.
    Äter man som man bör så ska ju inte vitaminer egentligen behövas....
    Fast, jag tryckte oxå i mig.... Man vet ju aldrig!

Hörde om just detta i medierna nu nyligen.
    Kunde ju enl dem tom ge fosterskader med för mycket tex a-vitamin m.m

Nåja... En reflekttion bara från min sida.

Lycka till!
    Kramiz

• Embla82

hmm.. men alltså - det här med vitaminer. Kroppen tar väl inte upp mer vitaminer än den behöver? Å då kan det ju inte vara "farligt" å äta en extra vitamintablett ibland..

• skrattigtjej
    LadyG skrev 2007-10-31 22:25:58 följande:
    skrattigtjej: Jag är inte negativ inför nya saker, speciellt om det sägs ge mig det där barnet jag så länge velat ha... *skratt* och så länge det inte handlar om starkare saker än vitaminer, naturpreparat ofarligt för kropp och själ och det läkare själva skrivit ut.
    nej precis men var bara försiktig ok...
    lycka till
    Emmy
  • Jeanette

Embla: Vissa vitaminer kan man överdosera.
    C vitamin kissar man ut överskottet, däremot A-vitamin kan vara farligt med för mycket.

Man får väl vara sådär lagom försiktig så går det nog bra ändå!

Kramiz

• ladylovelylocks
    LadyG skrev 2007-10-31 11:28:38 följande:
    Har även hört om något annat prepparat man kan äta, något via hälsokost, det skulle tydligen vara ännu bättre än Rosenrot.. (Min man hade läst om det, dock kom han inte ihåg vad det hette...)
    Jag tar Rosenrot (min heter rhodiola) royal jelly (är det den du tänker på kanske, även kallad apiforce) bisolvon och en multivitamin som heter pregnacare. Första cykeln med alla tillskott, så än vet jag inte om det funkar, MEN jag kan ju tala om att jag verkligen kände av min äl denna månaden, fy sjutton vad det högg till! Men det är det värt om jag får en bebis Har även investerat i en Clearblue fertilitetsmonitor!!!
  • LadyG

Jo, man kan bli förgiftad av för mycket vitaminer, så jag håller koll. *skrattar*

Jag ska skriva upp de där sorterna du pratade om, ladylovelylocks (som min styvson för tillfället faktiskt sitter och tittar på just nu *ler glatt*).

Tack för alla era svar och kommer ni på något nytt, SKRIV GÄRNA NER DET!

• ladylovelylocks

är det bara jag som märkt av en ökad sexlust nu efter att ha ätit rosenrot i en månad

Svar på tråden ROSENROT!