Inlägg från: alisandra |Visa alla inlägg
  • alisandra

Någon som har en Shar pei?

Jag och min sambo har 3 st Shar pei.
    2 korthåriga, 1 svart som heter Hajen och 1 beige som heter Lijiang och en långhårig blå som heter Ting. (Hon är den enda blåa i hela sverige med lång blå päls.)
    Dom är de mest underbara hundar jag träffat, så söta och sällskapssjuka. Haha.

Någon som har en Shar pei?

Shar pei är en ganska "ner skitad" ras.. tråkigt nog.
    Shar pei är idag INTE en kamphund, utan en sällskapshund.
    Visst har dom mycket vakt i sig och kamp är långt tillbaka, men dom är trogna vänner. Shar pei är en perfekt familjehund.

• Svar på tråden Någon som har en Shar pei?
  • alisandra

LadyGrand skrev 2007-10-28 12:16:28 följande:

Hej alisandra! Vet väldigt lite om rasen! Ett tag var det en sk status ras - för den var så dyr - så folk ville visa, att de hade råd.. Blir så trött på sådan modetrender!! Det ställer till mycket för de raser, som hamnar i fokus! Hur stora är de, vad är deras karaktärs drag och vad kostar en sådan idag??? Visste inte ens det fanns blå - än mindre långhåriga. Hardu bider, som du kan lägga ut? Är ej intresserad att köpa en - men tycker om att få lära mig mer om våra fyrbenta Vänner!!!
    Jaha, det visste jag inte att den har varit.
    Dom blir inte så stora, strax ovanför knäna, men hanarna blir väldigt grova. Sharpei är ju känd för att vara sin familj väldigt trogen, dom är väldigt sällskapssjuka och ska gärna vara med ÖVERALLT, även där dom inte får plats. Tex. i soffan. Sen har dom ju den där stora häliga och mjuka mulen som man vill pussa på hela dagarna. ;) Men det är ju än idag mycket vakt kvar i Sharpei, inget kamp. Det är långt tillbaka dom avlades för kamp och det är så gott som bort avlat nu. Men vakt har dom i sig, när min pojkvän åker hemifrån ligger alltid Ting kvar nere och vaktar vid dörren, hon går INTE därifrån förrens han har kommit hem igen. Hon går inte ens upp för att dricka vatten. Våra kostade runt 10.000:-. Jag ska lägga upp lite bilder på dom nu. Blåa är väldigt ovanliga, speciellt långhåriga, Ting är den enda i hela Sverige. :)
  • alisandra

Bil

CloudBerry skrev 2007-10-29 14:06:25 följande:
    TS skriver att hon har en blå långhårig Shar Pei som det bara finns 1 av i hela Sverige. Var är bilderna och varför står det inte ett ord om hundarna i presentationen??
    Bilderna finns i mitt galleri, och ja varför har jag inte skrivit om mina blåa Ting i min presentation? Det vet jag inte, jag valde att göra denna tråd istället. :)
  • alisandra

LadyGrand skrev 2007-10-28 22:00:26 följande:

De kostade minst 20.000 - 30.000 kr, när de kom - som då var väldigt mycket pengar för en hund då. Samtidigt hade man besvär med något kring ögonen( tror ögonlocken växte innåt - hunden fick päls i ögonen) och ville totalförbjuda rasen (inom SSK eller Jordbruksverket - om jag minns rätt). Är detta problem bortavlat nu??? Hoppas, det fanns utsmugglade hundar - så basen är bredare än 15 individer - har man ändå lyckats - då är det otroligt!!!! Ett rent mirakel, faktiskt!!!! Det är ju även kulturhistoria!!! En sådan gammal ras!!!! Hur mycket väger en Sharpei - har sett både små och större!
    Oj, gud vad pengar! Shar pei har fortfarande problem med sina ögon, vet inte om håret växer in i ögonen utan det har väl mest att göra med att dom har så mycket skinn som valpar så dom inte ser något. Shar pei vaplar får nästan alltid stygn ovanför ögonen som lyfter ögonlocken lite, sen när man tar bort sygnen blir det jätte bra. :) Ja, shar pei var ju med i guinnes rekord bok frut som "världens ovanligaste hund" om jag inte minns fel.. :) Jadu, vet inte riktigt hur mycket dom väger... :S
  • alisandra

Uncia skrev 2007-10-28 17:14:11 följande:

har ingen, men dock 2st av deras kusin chowchow. är väldigt förtjust i sharpei. hade gärna sett bilder på dina, kan du inte lägga in det? har sett långhåriga förut, men inte blåa hade varit skoj att få se.
    Chowchow är ju så underbart härliga hundar! Shar pei och chowchow är väldigt lika i sättet, lika härliga båda två. Sen har väl båda den där härliga mulen? :)
    Jag har lagt in massa bilder i mitt galleri, men den där "fliken" för galleri syns inte på min sida? :S Hur får jag den att synas så ni kan gå in och kolla? Jag har sett en blå chowchow, fast han var korthårig. :) Min jobbar kompis Helen Skilström föder upp chowchowar, hon har kennel och shibor. :)
  • alisandra
    LillaLulla skrev 2007-10-29 20:49:40 följande:
    alisandra - det borde finnas några inställningar som gör att galleriet blir tillgängligt för oss andra, kanske...? Äh, pröva med att klicka på allt bara!
    Hmm, okej jag ska försöka hitta på vad det är som gör att inte mitt galleri visas för er alla. :)
  • alisandra

CloudBerry skrev 2007-10-29 21:17:36 följande:

från tillgängliga val till valda ska du flytta galleriet
    Nu har jag fixat det och ni kan spana in våran "lady blue" ;) och våra andra 2 peis.
  • alisandra
    Uncia skrev 2007-10-29 23:02:40 följande:
    åh så fina dem var allihopa!! och skoj att se en ovanlig variant med. lycka till med dem framöver. Helen känner jag till vem det är i chowevärlden, men har inte pratat med henne själv.
    Hehe, okej. Hon är en jätte trevlig tjej, med 9 hundar hemma. Hon har både Shibor och Chowchow. :) Är mycket på hundutställningar och ställer ut sina stiliga hundar. :)
  • alisandra

*puffar* finns det inga fler pei ägare här på FL?

• alisandra

Jadu, henne köpte vi av en helt underbar kvinna som har en kennel här i Sverige. :) Hon föll ju inte ner från himmlen direkt.

Apif skrev 2007-11-13 09:06:44 följande:
    hur fick du tag på en blå långhårig sharpei?
  • alisandra

*puffar* ingen shar pei ägare här? :D

• alisandra

Åh, äntligen! Vad heter han och hur ser han ut? :)
    Gud vad tråkigt, har han mycket problem? :(
    Ja, alla utom Hajen, han ska opereras för ögonen snart.
    Blir en dyr operation eftersom försäkringarna inte täcker såna typiska shar pei-fel. Men men.. Vad gör man inte?

Majia skrev 2007-11-26 11:55:14 följande:
    Tjo!Jag har en Sharpei-kille, 5 år. Har tyvärr haft lite rastypiska hälsoproblem. Är dina friska och krya?
  • alisandra

Det tycker jag du ska skaffa dig en, dom ÄR helt underbara! Jag skulle kunna ha hur många som helst, men 3 får räcka.
    Vi har en blå långhårig tjej som heter Ting, 1 sandfärgad som heter Lijiang och en svart som heter Hajen.
    Hajen är en riktig rynkig och biffif hane, riktigt stilig. ;)

Shar pei har ju inte kamp i sig från början, förr drogade och hettsade dom shar pei till att slåss och folk satsade pengar.
    Shar pei är en mycket bra vakthund och sällskapshund precis som familjehund. Mycket speciell ras, har du sett deras kusiner chow chowarna? Också ursöta!

vackrastarflow skrev 2007-11-27 20:52:33 följande:
    jag har ingen shar pei, men jag skulle så gärna vilja ha när jag får tid och råd. tycker de är urcharmiga och jag mötte en i våras, i Edinburgh, och den var den vackraste jag någonsin sett. Den var inte så jätterynkig och väldigt ståtlig. Blå hane. Är dock lite mer förtjust i de sandbruna.jag har aldrig sett dem som kamphundar, enligt deras historia är det väl mycket mer vakt i dem? Jag tycker mest de är urgulliga myshundar i lagom storlek.
  • alisandra

förstår det, jag tycker ju mina är dom finaste, men alla shar pei är ju helt underbara! helt underbar ras!
    mår din lilla tjej bra? eller har hon haft några av dom vanliga pei-felen?

guccipei skrev 2007-11-28 13:53:54 följande:
    jag har en liten pei flicka.....världens finaste pei enligt mitt tycke
Svar på tråden Någon som har en Shar pei?