• Bettane

hur länge fick ni ligga på neo?

Hej

Jag har en son som är född i v.35, han var stor men vi fick ligga på neo i ca 2 veckor för solning och sondmatning pga gulsot. Jag var varje dag evigt tacksam över att min älskling hade stannat i magen så pass länge.
    Nu är jag i v. 29 och börjar få värkar.. har varit inne på koll, är sjukskriven och får vara hemma sålänge, men blir det värre måste jag läggas in. De har gjort fullt klart att denna bebis kommer inte stanna i magen så länge, utan vi ska var glada om den stannar till v 34-35.
    Hur ska jag kunna ligga på sjukhus samt på neo med en mammasjuk 2 åring?? Paniken kommer snabbt när man minns alla kuvöser och alla små bebisar. Min phykiska gräns går nog vid v.32.. Jag var beredd på ett prematurbarn men inte såhär tidigt..
    Ni som fött vid vecka 29-32, hur länge fick ni ligga på neo? och hur vart det med lungor och amning osv??

mVh/ Elisabeth

• Svar på tråden hur länge fick ni ligga på neo?
  • sommardax

Hejsan, min son är född i vecka 32+1. Vi fick ligga på Neo i 2,5 vecka. Därefter hade vi hemsjukvård i 2 veckor. Under hela tiden var både jag och pappan sjukskrivna för vård av barn, vilket underlättade en hel del eftersom vi hade större barn hemma. Man kunde då turas om att vara hemma på kvällarna. Andningen hade vi aldrig några större problem med. När vi kom hem så fick vi låna ett andningslarm som han hade dygnet runt. Det larmade ett par gånger på natten under den första tiden men när vi tittade till honom ,ca 1-2 sek efter, så andades han själv. Amningen fick vi dock aldrig någon ordning på. Han blev ett flaskbarn, men flera jag känner som fått prematura barn har fått allt att fungera väldigt bra. Jag förstår din oro, men nu när man fått lite distans till allt så förstår man hur proffsig sjukvården egentligen är. Allt kommer säkert bli jättebra tillslut. Lycka till!!

• pellepluttskrutt

Min son föddes i v.35 och vi fick ligga kvar i 3 veckor. Hon orkade inte äta själv så han sondmatades. Han hade även en väldigt envis gulsot som kom tillbaka hela tiden..

• lindach

Våran tjej föddes i v 29+0 och vi fick vara kvar på neo i 7 veckor, hon vägde 1165 g och var 37 cm lång.
    Jag håller tummarna för att liten stannar så länge som möjligt!!   

Mamma till Liv - min kärlek
  • Gemelas

Mina tjejer födda v 29+1 fick stanna på neo i 6 veckor. Våra hade CPAP det första dygnet alltså inga problem med lungorna. De var ganska tidigt utvecklade för sin födelsevecka och vi började amningsträna efter några dagar och sonderna togs bort efter 5 veckor. I vårt landsting finns inte hemsjukvård utan man får åka hem tidigast efter 35 fulla veckor när de tagit bort övervak och de lärt sig äta själva antingen på bröstet eller flaska.

Håller tummarna för att bebisen ska stanna ett tag till i magen!!
    Lycka till

• Dessie

Vår pojke är född i v 32 + 6, han låg på neo i 5 veckor varav 1 vecka på barnintensiven.

• Mulle

Vår son föddes v 36+6 och vi fick vara på neo i 8 dagar.
    Veckan handlade om syrgas, c-pap, sondmat och antibiotika.

• Camilla01

Min son är född i v31+0 och fick ligga inlag i 3 veckor för gulsot, sondmatning och hålla värmen.

• S vali s

Vår dotter föddes i v.31+0, vi fick åka hem efter 5v.
    Då sondmatades dottern fortfarande men hemsjukvården kom 2ggr/v under de två första veckorna och sen blev vi utskrivna helt

Den late gör i morgon vad hon skulle ha gjort igår...
  • ElinMaria

Min dotter är född i vecka 32+6. Vi var på neo i en vecka och blev sen helt utskrivna. Eftersom hon inte hade sond längre behövdes ingen hemvård. Jag har helammat henne sen hon var en vecka gammal, innan det fick hon en del mat i sond. Använde amningsnapp de första sex veckorna eftersom hon inte kunde få tag om bröstet utan den, men sen lärde hon sig helt plötsligt och nu ammar jag utan den. Hon behövde ingen andningshjälp eller kuvös bara värmbädd i några dagar och sola lite.

• Kickans mamma

33 o vi låg 2 veckor gav flaska när vi åkte hem men hon ammade helt när hon var 6 v

Svar på tråden hur länge fick ni ligga på neo?