• Bettane

hur länge fick ni ligga på neo?

Hej

Jag har en son som är född i v.35, han var stor men vi fick ligga på neo i ca 2 veckor för solning och sondmatning pga gulsot. Jag var varje dag evigt tacksam över att min älskling hade stannat i magen så pass länge.
    Nu är jag i v. 29 och börjar få värkar.. har varit inne på koll, är sjukskriven och får vara hemma sålänge, men blir det värre måste jag läggas in. De har gjort fullt klart att denna bebis kommer inte stanna i magen så länge, utan vi ska var glada om den stannar till v 34-35.
    Hur ska jag kunna ligga på sjukhus samt på neo med en mammasjuk 2 åring?? Paniken kommer snabbt när man minns alla kuvöser och alla små bebisar. Min phykiska gräns går nog vid v.32.. Jag var beredd på ett prematurbarn men inte såhär tidigt..
    Ni som fött vid vecka 29-32, hur länge fick ni ligga på neo? och hur vart det med lungor och amning osv??

mVh/ Elisabeth

• Svar på tråden hur länge fick ni ligga på neo?
  • anmob

Vi tillbringade 9 veckor på neo varav 2 på US och resten på VIN Han föddes i v 27+0. Första 2 veckorna hade han respirator. Sen hade han CPAP i 6 veckor. Nu är han en 4 åring med fruktansvärd vilja och energi.

• jennsans

Alexander föddes i v 32+3
    fick ligga 2 veckor på neo.. hade permission i en vecka (åkte då tillbaka varannan dag kanske för provtagning)
    låg i kuvös ½ dygn och i cpap nästan ett dygn..
    var stor när han föddes (2564 gr 47 cm) vet ej om detta har något med att göra att han mådde väldigt bra?
    han sondmatades + amningstränade i 2 veckor sonden drogs samma dag som vi åkte hem.

• Grüth

vi har legat drygt 4 månader på neo. de blir nog nån eller några veckor till...

• jelikas

Min son föddes i v 36+2
    Vi fick ligga på neo i 6 dagar då han hade svårt att hålla värmen o sen för att han inte orkade äta så han fick sondmatas. hade även svårt med blodsokret o hade låg födelsevikt.

vi låg på ryhov i jönköping

• Millsan

Min son föddes i v.31+3 och han låg inne på neo i 18 dagar sen hade vi hemvård i 7 dagar..

allt var bra med han (andning, hålla värmen osv.) men han kunde inte äta själv utan hade sond tills fjärde dagen hemma med hemvården.

• HelenS

Det är tufft med neovistelse när man har syskon hemma. Vår äldsta dotter föddes 30+6 och hon låg 4 veckor på neo och sedan hade vi hemsjukvård i 5 veckor.

Lillasyster stannade inne 4 veckor längre och föddes 34+4, vilket vi var glada för just med tanke på att storasyster var hemma. Vår senaste neovistelse blev kortvarig och mycket enklare, men med en splittrad mamma och pappa. Och en jätteduktig storasyster!

Lycka till!

• miniliten

hejhej mina tvillingar kom 24 aug i år. så gansk anyligen med andra ord. dom kom i v 30+2 så jag förstår verkligen din atankar, jag blev inlagd redan i v 28 + nånting o usch va hemsk jag kände mej som inte kunde vara med min dotter på 2 1/2 år. men dom kom upp till mej på eftermiddagarna o hälsade på så linnea iaf fick träffa mej lite.

sen när dom väl kom så kom dom upp varje dag efter jobbet alltför att vi skulle få uppleva nån form av familj o så att hon inte trodde mamma hade glömt henne helt..... vi sa ifrån os ett sondmål vid 16,30 varje dag så jag kunde laga mat och äta ihop med linneaco anders.

dom låg i kuvös i (men gud jag minns inte) 2-3 veckor hade c-pap i 3 veckor typ o sen en vända igen när dom blev förkylda,
    vi låg på neo i 1 1/2 månad o sen 1 1/2 vecka med hemvård.

lyck atill nu o jag hoppa satt eran lilla stannar kvar i magen ett tag till så ni slipper en lång sjukhusvistelse, o ta det lungt nu så du får vara hemma o vila hemma istället på sjukhuset inna han/hon väl bestmmer sej för o komma ut.

• alnömamma

Hej!
    Jag hade en 4-åring och en 2-åring när min 3e kom i 28+2. Vi stannade i knappt 3 månader, jag tror man kan räkna med att stanna till beräknat förlossningsdatum, om inga större komplikationer tillstöter.

Jag tycker syskonen klarade det fint, trots att vi inte har några släktingar där vi bor fanns det grannar och dagisföräldrar som hörde av sig och erbjöd barnvaktning när pappan och jag ville vara tillsammans på sjukhuset. För det blir tråkigt för en 2-åring att vara där längre stunder. Barn accepterar läget som det är är min erfarenhet, mina barn stoppade in sina dockor i hemmagjorda kuvöser hemma och när vi väl kom hem från sjukhuset kunde jag inte märka att de farit illa av det hela.
    En jobbig sak när man har syskon är att prematurbarn är infektionskänsliga och att dagisbarn har mycket infektioner på vintern. Vi försökte undvika dagis när någon släktning kunde komma, men annars gick det ju inte. Jag tog influensavaccin själv, så att åtminstone jag skulle kunna vara med min lille på sjukhuset om flunsan skulle slå till. Och så oron förstås, tanken på att behöva berätta för syskonen att lillebror är död kändes nästan värre än tanken på den egna sorgen. Vi berättade för barnen att bebisen inte mår bra, att den inte var färdig i magen än och att vi hoppas att den ska klara sig.
    Lycka till!

• jennsans
    Dessie skrev 2007-10-29 12:15:25 följande:
    Är lite nyfiken - vilket neo låg alla ni på? Vi låg på neo i Uppsala.
    låg också i uppsala
Svar på tråden hur länge fick ni ligga på neo?