Tosca skrev 2007-11-02 02:47:46 följande:
Kanske kan få komma med en liten följdfråga här, angående tilläggsförsäkringen du tecknat... Gör den att barnet alltså får samma försäkringsskydd som ett friskt barn, eller finns det ett antal reservationer kring vad som ersätts osv?Jag sitter just nu och funderar kring graviditetsförsäkringar och barnförsäkringar, och undrar just om det finns något sätt att garantera att barnet får ett fullvärdigt försäkringsskydd om det visar sig att det har medfödda "fel"? Är det tex lättare att teckna en barnförsäkring i ett bolag om man haft graviditetsförsäkringen där eller har de rätt att neka en barnförsäkringen i alla fall? Min bror föddes nämligen med ett hjärtfel som han dock lever med utan problem, men jag vet att det har varit mkt strul kring detta, och att samtliga försäkringsbolag sagt "tack och hej" så fort mina föräldrar nämnt detta. Han får heller inte teckna livförsäkring nu i vuxen ålder osv. Jag undrar alltså om någon vet om man tjänar på att försäkra barnet i magen genom en grav.försäkring, så att det redan är inne i försäkringssystemet på något sätt, när det föds?
Det finns ju som vanligt när det gäller försäkringar undantag tyvärr..
"Försäkringen gäller inte för sjukdom, kroppsfel eller psykisk utvecklingsstörning - och inte heller för följder av sådana tillstånd - där symptom visat sig innan försäkringen börjat gälla. Denna inskränkning tillämpas inte om Länsförsäkringar, då försäkringen beviljades, kände till förhållandet och inte gjort särskild inskränkning i försäkringsbrevet pga detta."
Vet inte hur det är om man tecknar gravidförsäkring där oxå, såg nu att det finns en sån där oxå - det har jag inte vetat om tidigare, om den täcker upp så att det inte ska bli nåt problem med att teckna en vanlig barnförsäkring sen..
Vi har bara vetat om att det fanns på Trygghansa o nu även hos Folksam
Vår barnläkare sa att man skulle teckna barnförsäkring så fort som möjligt efter barnet är fött (man får inte teckna någon innan)...