• Tokfia 7

Barnförsäkring - Länsförsäkr., Folksam, TryggHansa??

Hur har ni gjort/funderat med barnförsäkringar? Man ska ju teckna det så fort som möjligt har jag i alla fall förstått. Men det är ju som en djungel att sätta sig in i. Olika villkor hit och dit. Varför har ni valt den försäkring ni valt?

• Svar på tråden Barnförsäkring - Länsförsäkr., Folksam, TryggHansa??
  • Lokesmamma

En tills som har trygg hansa här eftersom de har bäst villkor som nämns ovan.

• pyret 08

Jag satt och kollade o jämförde villkor mellan bolagen och ringde till dem tom.
    Ett stort minus är att ingen förutom if täcker medfödda skador/sjukdomar på barnet tex hjärtfel,ryggmärgsbråck osv.men det var väldigt specifikt vilka sjukdomar som ingick dock...

jag ville ha folksam eftersom jag har bra ,snabb o trevlig service av dem i min försäkring för hunden. Hon är allergisk så vi har fått mycket hjälp och utbet av dem.

men tillslut efter mycket övervägande tyckte vi ändå att gravförs 950 kr m TH var bäst,samt att de hade bra barnförs.Eftersom vi vill försäkra vidare i samma bolag.

If s försäkring kostar 1800,fast jag gick inte efter kostnaden i detta fallet,det får vara värt det.
    Kom ihåg o teckan så fort som möjligt senast v 26.

Tyckte att TH täckte lite mer och längre i vissa saker.

• Äntligen mamma

Det var ett reportage i tidningen Privata affärer där man jämförde olika barnförsäkringar. (tror det var senaste numret, kanske fortfarande går att köpa??). Tyckte då att Skandia o Trygg-Hansa var rätt lika i villkoren. Jämförde oxå på internet sidan konsumenternas försäkringsbyrå. Vet inte riktigt varför det blev skandia av dessa två vi valde mellan, men jag tror att de låg lite lägre i pris.

• Tokfia 7
    Januarimamma skrev 2007-10-30 19:28:17 följande:
    Det var ett reportage i tidningen Privata affärer där man jämförde olika barnförsäkringar. (tror det var senaste numret, kanske fortfarande går att köpa??). Tyckte då att Skandia o Trygg-Hansa var rätt lika i villkoren. Jämförde oxå på internet sidan konsumenternas försäkringsbyrå. Vet inte riktigt varför det blev skandia av dessa två vi valde mellan, men jag tror att de låg lite lägre i pris.
    Bland de jag jämförde med var TryggHansa dyrast om man inte valde några tillägg. Tror jämförelsen var med försäkringsbelopp 30 PBB och då låg samtliga jag kollade på runt 1 400 - 1 550 om jag minns rätt. Skulle man ha tillägg (som t.ex. Länsförsäkringar erbjöd) hamnade man på drygt 1 900 kr/år.
  • 700523

Vi har valt Länsförsäkringar för vår tjej, bl a för att vi har alla andra försäkringar där och har bara haft bra erfarenhet (hittills iaf) av dom.. Vi valde att ta det näst högsta alternativet (40pbb) + en tilläggsförsäkring för medfödda fel.. För det betalar vi 2088kr/år - dvs 1577(förs.) + 511 (tillägg)..

Tycker att dom har väldigt bra villkor, som jag hoppas att jag aldrig behöver använda mig av

• en 77a

har if, har alla andra försäkringar där och det blir billigare destomera man har.
    hade trygghansa förut, men va inget bra. men man ska ta vad man själv tycker är bäst.

• Tokfia 7

en 77a skrev 2007-10-31 12:14:29 följande:

har if, har alla andra försäkringar där och det blir billigare destomera man har.hade trygghansa förut, men va inget bra. men man ska ta vad man själv tycker är bäst.
    Vad gjorde att du bytte från TryggHansa till If (du skriver att de inte var bra)?
  • Tokfia 7

*puffar*
    Någon fler som vill dela med sig av sina erfarenheter av att välja försäkringsbolag för barnförsäkring? :)

• Tosca

Man kan alltid teckna flera, men det går inte att få ersättning mer än en gång för samma skada, även om du har flera olika försäkringar i olika bolag, om jag har förstått det rätt... Därför vore det onödigt. Fast jag är verkligen ingen expert, det är vad jag har hört när vi diskuterat försäkringar inom familjen. =)

Emma2007 skrev 2007-11-01 20:16:53 följande:
    Måste få fråga er en sak...Kan man ha flera gratis gravidförsäkringar??
  • kärålajn
    Tosca skrev 2007-11-02 01:40:40 följande:
    Man kan alltid teckna flera, men det går inte att få ersättning mer än en gång för samma skada, även om du har flera olika försäkringar i olika bolag, om jag har förstått det rätt... Därför vore det onödigt. Fast jag är verkligen ingen expert, det är vad jag har hört när vi diskuterat försäkringar inom familjen. =)
    Du får ju bara engångskostander ersatta från ETT bolag, d.v.s att om du måste åka in akut så får du resan & besöket ersatt från ETT bolag. Skulle du få ärr eller bestående men så får du ersättning från ALLA bolag du försäkrat dig i. =)

För mig lutar det åt att ta Skandia, men det är nog mest för att jag har det själv och har en tandskada som jag ådrog mig när jag var kring 12 som jag fortfarande kan få behandlingen betald för eftersom det inte blev bra sist. =)
  • Tosca

Kanske kan få komma med en liten följdfråga här, angående tilläggsförsäkringen du tecknat... Gör den att barnet alltså får samma försäkringsskydd som ett friskt barn, eller finns det ett antal reservationer kring vad som ersätts osv?

Jag sitter just nu och funderar kring graviditetsförsäkringar och barnförsäkringar, och undrar just om det finns något sätt att garantera att barnet får ett fullvärdigt försäkringsskydd om det visar sig att det har medfödda "fel"? Är det tex lättare att teckna en barnförsäkring i ett bolag om man haft graviditetsförsäkringen där eller har de rätt att neka en barnförsäkringen i alla fall?

Min bror föddes nämligen med ett hjärtfel som han dock lever med utan problem, men jag vet att det har varit mkt strul kring detta, och att samtliga försäkringsbolag sagt "tack och hej" så fort mina föräldrar nämnt detta. Han får heller inte teckna livförsäkring nu i vuxen ålder osv.

Jag undrar alltså om någon vet om man tjänar på att försäkra barnet i magen genom en grav.försäkring, så att det redan är inne i försäkringssystemet på något sätt, när det föds?

700523 skrev 2007-10-31 09:53:40 följande:
    Vi har valt Länsförsäkringar för vår tjej, bl a för att vi har alla andra försäkringar där och har bara haft bra erfarenhet (hittills iaf) av dom.. Vi valde att ta det näst högsta alternativet (40pbb) + en tilläggsförsäkring för medfödda fel.. För det betalar vi 2088kr/år - dvs 1577(förs.) + 511 (tillägg)..Tycker att dom har väldigt bra villkor, som jag hoppas att jag aldrig behöver använda mig av
  • Tosca

Jaha.... Mkt intressant!! Då har ju jag verkligen missförstått detta. Vi satt härom dagen samlade runt köksbordet hela familjen och kom in på detta med alla försäkringar hit och dit, och hur dålig "koll" man egentligen har. Då fick jag lära mig att man ofta är "dubbelförsäkrad" i onödan, utan att veta om det själv, eftersom man ändå bara kan få ut ersättning från en utav dem om något händer. Är man alltså lite dåligt insatt i exakt vad man har för försäkringar och exakt vad de täcker så är det lätt att man betalar en hel del i premier i onödan. Men nu när du säger sådär så förstår jag ju att det är STOR skillnad! =) Tack!

kärålajn skrev 2007-11-02 01:47:41 följande:
    Du får ju bara engångskostander ersatta från ETT bolag, d.v.s att om du måste åka in akut så får du resan & besöket ersatt från ETT bolag. Skulle du få ärr eller bestående men så får du ersättning från ALLA bolag du försäkrat dig i. =)För mig lutar det åt att ta Skandia, men det är nog mest för att jag har det själv och har en tandskada som jag ådrog mig när jag var kring 12 som jag fortfarande kan få behandlingen betald för eftersom det inte blev bra sist. =)
  • 700523
    Tosca skrev 2007-11-02 02:47:46 följande:
    Kanske kan få komma med en liten följdfråga här, angående tilläggsförsäkringen du tecknat... Gör den att barnet alltså får samma försäkringsskydd som ett friskt barn, eller finns det ett antal reservationer kring vad som ersätts osv?Jag sitter just nu och funderar kring graviditetsförsäkringar och barnförsäkringar, och undrar just om det finns något sätt att garantera att barnet får ett fullvärdigt försäkringsskydd om det visar sig att det har medfödda "fel"? Är det tex lättare att teckna en barnförsäkring i ett bolag om man haft graviditetsförsäkringen där eller har de rätt att neka en barnförsäkringen i alla fall? Min bror föddes nämligen med ett hjärtfel som han dock lever med utan problem, men jag vet att det har varit mkt strul kring detta, och att samtliga försäkringsbolag sagt "tack och hej" så fort mina föräldrar nämnt detta. Han får heller inte teckna livförsäkring nu i vuxen ålder osv. Jag undrar alltså om någon vet om man tjänar på att försäkra barnet i magen genom en grav.försäkring, så att det redan är inne i försäkringssystemet på något sätt, när det föds?
    Det finns ju som vanligt när det gäller försäkringar undantag tyvärr..

"Försäkringen gäller inte för sjukdom, kroppsfel eller psykisk utvecklingsstörning - och inte heller för följder av sådana tillstånd - där symptom visat sig innan försäkringen börjat gälla. Denna inskränkning tillämpas inte om Länsförsäkringar, då försäkringen beviljades, kände till förhållandet och inte gjort särskild inskränkning i försäkringsbrevet pga detta."

Vet inte hur det är om man tecknar gravidförsäkring där oxå, såg nu att det finns en sån där oxå - det har jag inte vetat om tidigare, om den täcker upp så att det inte ska bli nåt problem med att teckna en vanlig barnförsäkring sen..
    Vi har bara vetat om att det fanns på Trygghansa o nu även hos Folksam

Vår barnläkare sa att man skulle teckna barnförsäkring så fort som möjligt efter barnet är fött (man får inte teckna någon innan)...
  • toson

Såg att ni diskuterade dubbelförsäkringar. Man kan så vitt JAG vet (kan dock också ha fel, men har bestämt för mig att det var så då jag jobbade på försäkringsbolag) inte få ersättning för t.ex. invaliditet från två försäkringar heller, precis lika lite som man kan få tillbaka pengar för samma bussbiljett från två bolag. Däremot kan det ju ändå vara bra att ha två eller flera "gratisförsäkringar", för dom har ju lite olika villkor, så man kanske råkar ut för något som den ena täcker men inte den andra, eller att man råkar ut för något som man kan få 5000 kr för från den ena men 10 000 från den andra, i så fall väljer man alltså att anmäla skadan hos dom man får 10 000 ifrån. Om man är dubbelförsäkrad så gör försäkringsbolagen regress mot varandra, dvs dom delar på kostnaderna i efterhand.

Själv har jag länsförsäkringar, förresten. Tycker dom är trevligast att ha att göra med och mest flexibla.

• Tokfia 7

Efter alla inlägg och eget forskande så håller jag nu på och kollar på TryggHansa vs Skandia. Vet inte om det lutar åt TryggHansa, det här är mycket svårt...

Fick den här länken på en annan sida;
    www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp&a=377326

• millas03

Man får ersättning av alla bolag för skadan. Det enda man inte kan få ersättning av från flera bolag är såna pengar man lagt ut själv t ex läkarbesök, resekostnader och sådan. Det får man endast av ett bolag.

Skulle vara kul att höra vart alla väljer att försäkra sina barn efter alla inlägg och vad det är folk "fastnar" för hos de olika bolagen.

• Tokfia 7

Det blev Skandia till slut. Kom fram till att de var bäst, varför har jag redan hunnit glömma, det har varit lite rörigt...

Svar på tråden Barnförsäkring - Länsförsäkr., Folksam, TryggHansa??