• Karisma

kattfödsel?? Fråga

hej,

Min katt håller på attt få kattungar just nu.

Min fråga just nu är hur länge kan det ta emellan kattungarna, hon har fått 2st än så länge, vad är normalt? kan det ta flera timmar att få tex 4kattungar?

Kram K.

• Svar på tråden kattfödsel?? Fråga
  • Karisma

Oj!! Svårt att övertala karln om att betala de pengarna. Ja jag håller tummarna, hon mår ju bra än så länge och ungen i magen lever.

Nu ska jag iväg på jobbet snart. Karln är hemma så han får övervaka.

Tack för alla svar jag fått.

Kram K.

• lindac77

Det kan ta flera timmar för en katt att föda sina ungar, och det är normalt att det kan bli ett uppehåll efter några kattungar tills hon föder fram de sista. Men drar det ut väldigt mycket på tiden skulle jag absolut ta henne till veterinär och kolla upp henne.

Ska man ta en kull efter sin katt är en försäkring absolut att rekommendera! Det kan bli dyrt om hon kan behöva snittas och katten inte är försäkrad. Går det snett och katten behöver åka till veterinären är det ens skyldighet som kattägare att ta den dit.

Håller tummarna för att allt kommer gå bra!

När något är fel under födseln och du bör kontakta veterinär.

Då honan krystat mer än 2 timmar utan att föda fram någon kattungeDå krystvärkarna ej återkommer efter 2 timmar och honan har kattungar kvar i magen.Honan är utmattad och har kattungar kvar i magen. Kattungar kvar i magen innebär en säker död om du inte tar honan till veterinär.Då en kattunge verkar ha fastnat i kanalen och du inte kommer åt att dra ut den själv

När något är fel efter födseln och du bör kontakta veterinär

När honan blöder kraftigt - Hon kan ha ungar eller efterbörder kvar, Ev kan livmodern bristaOm honan får illaluktande flytningar - Hon kan ha ungar eller efterbörder kvar.Om honan verkar apatisk och slö - Hon kan ha ungar eller efterbörder kvar.Om honan får feber - Hon kan ha ungar eller efterbörder kvar.Honan saknar aptit - Hon kan ha ungar eller efterbörder kvar.Om honan inte tar hand om kattungarna - En förstföderska vill oftast att man "håller tass" första dygnet.Om honan inte fått ut alla moderkakor - Kontakta veterinär för ev penicillinkur.Mer om kattförlossning hittar du här: www.katter.nu/mate/foda.htm
  • JinxLinda

Vår ena katt hade en helt perfekt förlossning. Men katt nummer två, det gick inte lika bra. Efter "bubblan" syntes så hände inget mera, vi tänkte att vi väntar ett tag och kollar om det fungerar. Hon krystade och så, men inget.. Andra katthonan som inte är speciellt förtjust i denna katt vart till och med orolig och började tvätta kattmamman. Då (det var nog efter ett par timmar) ringde vi in till vet. Fick komma in och akutsnitta henne.
    Passade dock på att sterelisera/kastrera henne då, slutsumma 2300:- (ingen försäkring då). Som tur är slutade allt väl.

Så snitt kan vara billigare .. som vårt. 2300 - någon hundring för sterelisering/kastrering (minns nite just nu vilket det var)

• Kenzie
    Karisma skrev 2007-10-29 13:03:13 följande:
    Oj!! Svårt att övertala karln om att betala de pengarna. Ja jag håller tummarna, hon mår ju bra än så länge och ungen i magen lever.Nu ska jag iväg på jobbet snart. Karln är hemma så han får övervaka.Tack för alla svar jag fått.Kram K.
    Jag hoppas verkligen att du kan övertala karln ifall det skulle behövas ett akutsnitt. Envisas man med att ta kullar på sina oförsäkrade katter får man se till att betala om nått går snett också.
    Älskade Theodor 060329
  • lindac77

Hur har det gått? Har det fötts några fler kattungar? Hoppas det gått bra!!

Här hemma hoppas vi på en kull snart... kanske rentav i natt?! Vår hona har börjat få sammandragningar nu som kommer någorlunda regelbundet. Spännande!!

• lindac77

Det blev kattungefödsel här... fem små pyren är födda nu!

• JinxLinda
    lindac77 skrev 2007-10-30 03:53:52 följande:
    Det blev kattungefödsel här... fem små pyren är födda nu!
    Grattis :)
    Mamma till Nikolai född 03
  • Karisma

Nu har en 3:e kattunge kommit ut och han (en liten tiger) verkar leva, sprattlade lite med benen.

Får se nu om allt/alla kommer ut, så man slipper oroa sig.

Tack alla som hjälpt mig med info.

Kram K.

• lindac77
    Karisma skrev 2007-10-30 12:25:40 följande:
    Nu har en 3:e kattunge kommit ut och han (en liten tiger) verkar leva, sprattlade lite med benen. Får se nu om allt/alla kommer ut, så man slipper oroa sig.Tack alla som hjälpt mig med info.Kram K.
    Vad skönt att han kom ut till slut! Kom han ett helt dygn efter sina syskon?

Här trodde jag nästan ett tag att vi skulle få kattungar födda på varsin sida om tolvslaget... men så blev det inte, utan första kom kl 1 och sista kl 3:35.
  • trebarsmamma

åå vilka snygga bilder. det är norska skogskatter va. jätte fina. jag skaffade mig en ny kattunge i lördags, hon är helvit med ett blått öga och ett grönt, och är långhårig

• lindac77
    trebarsmamma skrev 2007-10-30 17:29:17 följande:
    åå vilka snygga bilder. det är norska skogskatter va. jätte fina. jag skaffade mig en ny kattunge i lördags, hon är helvit med ett blått öga och ett grönt, och är långhårig
    Låter som du fått tag i en jättefin kattunge!

Våra kattungar är av rasen Maine Coon... så inte riktigt Norsk skogkatt, men ganska nära!
  • trebarsmamma

hehe oki.. jo min lilla är en riktig sötnos. inte så farligt dyr häller för en sådan fin katt. hennes mamma är norskskogskatt och persier och pappan skogskatt,

• lindac77
    trebarsmamma skrev 2007-10-31 12:55:16 följande:
    hehe oki.. jo min lilla är en riktig sötnos. inte så farligt dyr häller för en sådan fin katt. hennes mamma är norskskogskatt och persier och pappan skogskatt,

Ja hon låter verkligen jättesöt! En riktig liten lurvboll då kan jag tänka mig! Hur gammal är hon? Vi köpte en kattunge i somras, men hon är redan rätt så stor. Väger nånstans mellan 3½-4 kg nu. Jisses, tiden bara rusar iväg!

Priset är ju inte alltid ett tecken på hur söt katten är. Min 200-kronors katt (också en långhårig vit huskatt) är nästan sötare än en av mina andra katter som jag betalat ett antal tusenlappar för. Men oavsett inköpspris så tycker jag om alla katterna här hemma lika mycket. Har blivit ifrågasatt varför jag ens har huskatterna försäkrade... för varför betala flera hundralappar i försäkringspremie varje år liksom när man kan få en ny katt nästan gratis ifall något händer den och man måste avliva?!

• trebarsmamma

jo jag har en annan katt oxså. men enligt köparna så skulle mamma var norskskogskatt och pappan burma. men mamman var ju kort hårig, och jag påpekade det och då sa dom att hon är semilånghårig, men min kisse ser precis ut som en vanlig bondkatt, och dom tog 600 kr för henne, jag har försäkring på båda mina katter och vaccinerar dom, spelar ju ingen roll om nån av ddom är bondkatter, jag älskar ju henne lika mycket för det. hon är ju så himla go, jag vågar ju inte äns släppa ut henne, är så rädd att det ska hända henne något ont ute.

det är den vita katten du har i galleriet, jag tyckte att hon var jätte fin,

• lindac77

Var det en renrasig norsk skogkatt som var mamma så borde hon ju inte sett korthårig ut tycker man. Visserligen kan en del ha ganska kort päls på sommaren, men inte riktigt så att det ser ut som en korthårskatt. Mina huskatter är semilånghåriga. De får ganska lång och fluffig päls på vintern, medan den är lite kortare på sommaren (men svansen är tjock och yvig oavsett årstid). Tyvärr har det väl blivit så med Norska skogkatter att deras rasnamn används lite hur som helst. Så fort en katt är långhårig är det många som kallar den Norsk skogkatt eller skogskatt. Men om pappan till katten är Burma så kan ju kattungarna bli korthåriga även om mamman är semilånghårig, eftersom det korthåriga anlaget är dominant.

Ja, det finns nog några bilder på Maja i mitt galleri.

Svar på tråden kattfödsel?? Fråga