Inlägg från: Minne |Visa alla inlägg
  • Minne

Lokförare...

Är det någon här som arbetar som lokförare? Hur tycker du att det är? Ska på ett första urvalstest på SJ i morgon, är jättenervös, men det ska bli spännande. Jag tycker personligen att det verkar vara ett ganska ok arbete..

• Svar på tråden Lokförare...
  • Minne

Näe...om jag klarar alla tester och intervjuer så börjar utbildningen i januari! 30 veckor från familjen.. tungt, men det är värt det i längden känns det som..

• Minne

Det är SJ som har utbilodningen. Tråkigt om man har otrevliga människor i klassen...kan tänka mig att en del gamla rävar håller på sitt (lokförarna alltså...)

• Minne
    AnnaGBG skrev 2007-10-29 12:09:36 följande:
    Jaaa, det är ett udda släkte kan jag lova
    Misstänker det...men jag är van att hantera de flesta sorters människor, har en hel del skinn på näsan..
  • Minne
    Gisney skrev 2007-10-29 14:03:07 följande:
    Ni lär få jobb som går utbildningen. Brist på lokförare! Vart ska du gå utbildningen? Min tidigare arbetskamrat ska också ut på urvalstest.
    Utbildning blir i Hallsberg, jag blir stationerad i Tierp om jag klarar allt...! Mmm..jobb lär det finnas...
    mjuik skrev 2007-10-29 14:06:19 följande:
    KY har haft utbildningarna innan men de flesta företag startar nu egen utbildning för att få förare. Det är väldig brist på förare.Går man utbildningen sj ordnar får man skriva på att man jobbar hos sj sen och inte byter företag såfort utbildningen är klar.
    Mmm...man måste jobba hos SJ i 2 år om man klarar utbildningen! Men , varför skulle man byta i det läget?
  • Minne
    mjuik skrev 2007-10-29 14:15:17 följande:
    Nu vill inte jag vara negativ men jag vet ingen som har trivs ordentligt i Tierp. Det är ständig brist på förare där eftersom folk drar därifrån rätt snabbt.2 år är det ja.Många byter ju företag ofta. SJ har förlorat en hel del pengar på att ge förare från KY fordonsutbildning och sen har de bytt företag.Är det första testerna du ska på imorgon eller datortesterna?
    Första testerna...så det är lååång väg innan man har kommit så långt som färdig lokförare. Jag ser det som positivt att det är i Tierp...inte alltför långt från Uppsala och vi kan tänka oss flytta närmare. De underströk verkligen att det var i Tierp jag skulle hamna om jag klarar detta...så jag antar att de gör samma sak för alla som söker...och då borde ju det snart bli full styrka i Tierp!
     Är du lokförare? *nyfiken*
  • Minne
    mjuik skrev 2007-10-29 14:39:52 följande:
    Det borde vara samma tester som när man ska in på KY. Jag har ingen aning om hur det är i Tierp men med din inställning kan det bli jättebra. Vissa stationeringsorter har större brist en andra. Kan tänka mig att det är många som söker som du och sen hoppas/försöker byta till en annan ort.Nog därför de understryker att det är Tierp det handlar om.Jag är förare på sj. Har kört till på green cargo innan men det var ingenting för mig. Ensamt och på natten.
    För mig spelar det inte så stor roll om jag får jobba på natten, är van vid nattarbete...och van vid att vara ensam åxå! Men jag håller med om att det är urtråkigt!
    Vet du något annat om Tierp? (suger åt mig allt jag kan....-) ) Är det mest Upptåget där, eller handlar det om andra varianter också? Hur tycker du att det är att jobba som förare? Klart man är nyfiken när det är något helt annorlunda mot vad man är van vid
  • Minne
    Gisney skrev 2007-10-29 14:34:38 följande:
    Jag ska hålla tummarna! Min vän ska gå i Mjölby om det blir så. Det är ju ändå en ganska snabb utbildning för den lönen man får sedan.
    Tack för tummarna!!!
  • Minne
    mjuik skrev 2007-10-29 15:16:11 följande:
    Jo men det är inte just att det är på natten. Det är hela grejen, eller så var det för mig hur som helst.Började vid 18-tiden på kvällen och slutade vid 02-03 någongång. Ibland senare. Då blev det hem och sova och när alla andra slutade jobba började jag igen.Hade inget som helst liv.Har man familj missar man nog en hel del.Vet inte så mycket om Tierp faktiskt. Bara att de flesta verkar vilja därifrån. Vet inte riktigt hur de kör men det är nog mest Upptåget.Jag gillar jobbet. Det är jättebra. Har rätt mycket tidiga dagar så jag slutar vid lunch ofta. Då är det som att man inte jobbat alls den dagen. Sen tycker jag nog inte det är så mycket jobb heller, jag kör lite och sen har jag slutat för dagen. De flesta man jobbar med är hur roliga som helst. Visst finns det ägghuvuden men de är sällsynta.Någon skrev om trångsynta lokförare och visst finns de men de är inte många på sj.De är mest på godssidan.Där finns det en hel del som inte uppskattar unga tjejer som förare. Då känner man sig inte så välkommen.
    Mmmm, kan tänka mig att det inte är en höjdare att jobba natt med småbarn i familjen...kände ju utav detta med att man inte hade något socialt liv när man jobbade natt. (hade inga barn på den tiden..)  Låter positivt att höra någon som gillar jobbet! Jag hoppas jag klarar testerna..Är de svåra... ? Jag vet ju att det är tester jag inte kan plugga till, utan att det är för att se vad mina begränsningar är...eller hur man kan säga..
  • Minne
    mjuik skrev 2007-10-29 15:57:55 följande:
    Jag gillar verkligen jobbet. Det är ett riktigt riktigt bra jobb. Ibland, när det händer saker, känns det lite jobbigt. Det är ju trots allt tidspress hela tiden.Men annars är det jättebra.Jag tyckte inte testerna var svåra, tyckte att de var jätteroliga. Ta det lugnt så ska det nog gå bra. Lätt att jobba snabbt för att hinna mycket men det tjänar man inte på. Blir massor slarvfel istället och det är en av de värsta sakerna på järnvägen. Finns inget utrymme för slarvfel.Ta det lugnt, bättre att inte hinna lika många uppgifter och ha många rätt än att hinna många och ha många slarvfel.
    Tack för tipset!!! Jag börjar bli lite smånervös.... , fast lite nervositet är väl bara bra egentligen, får då skärper man till sig!
  • Minne
    mjuik skrev 2007-10-29 16:11:18 följande:
    Helt sant. Lycka till imorgon och lova att berätta för mig hur det gick!
    Det ska jag göra!
  • Minne

Jag har ingen SÄO.. eftersom jag inte har börjat ännu ...Fundersam

danitra skrev 2007-10-29 18:00:44 följande:
    Det var jag som nämnde det med trångsynta förare och visst var det på GreenCargo. Vår utbildningsledare var fd. GC-anställd och undervisade där så hela utbildningen byggde på godstrafiken. Hade jag fortsatt så hade jag velat köra persontrafik men det fokuserar dom mer på i Hallsberg har jag förstått. TS: Har du en SÄO, annars har jag en du kan få - den ger mig ångest när jag ser den!
    men tar ju gärna mot den om jag kommer in!
  • Minne

Det sket sig!Gråter 
    Jag var för långsam på formerna...men låg precis på gränsen, så hon sa att det var upp till SJ att bestämma om de cille ha mig i alla fall...Jag var förresten enda tjejen...

• Minne

Det undrar jag med, men funderar på att ringa imorgon...jag är nämligen dunderförskyld och hade världens skallbang i går när vi gjorde testerna, hade knappt sovit på natten pga hostan...tänkte vara lite alert och kolla om det skulle kunna finnas en möjlighet att få göra om dem..?! Jag tror att resultatet hade blivit helt annorlunda om jag hade varit "fit for fight"...

• Minne

Det var ett moment som inte gick bra, men jag har pratat med en på SJ idag, och man har ingen chans att få göra om dem...men däremot så kan jag ju söka igen..

• Minne

mmm...jag tror jag ska göra det faktiskt...vill gärna ha ett ordentligt jobb...som det ser ut nu så lär det bli mac donalds eller nåt sånt...dvs sänka sin lön med 45 %..

• Minne

Jag är arbetslös men har en anställning på 27 timmar vart tredja vecka...på ett ställe jag trivs på, men det finns inget mer jobb här för mig. Jag är transportsamordnare..

• Minne

Liiite lite kan man kalla det..det är ju inte precis så man kan leva på det! Eventuellt så kommer detta ställe att lägga ner nästa år,för kommunledningen har bestämt att den inte ska ha något bussbolag i sin ägo, och vi är ett dotterbolag till Gamla Uppsala buss, eller åxå kommer kommunen ha oss kvar och eventuellt så lägger de på oss mer arbete...och DÅ kan jag få mer jobb..

Svar på tråden Lokförare...