• Minne

Lokförare...

Är det någon här som arbetar som lokförare? Hur tycker du att det är? Ska på ett första urvalstest på SJ i morgon, är jättenervös, men det ska bli spännande. Jag tycker personligen att det verkar vara ett ganska ok arbete..

• Svar på tråden Lokförare...
  • mjuik

Nu vill inte jag vara negativ men jag vet ingen som har trivs ordentligt i Tierp.
    Det är ständig brist på förare där eftersom folk drar därifrån rätt snabbt.

2 år är det ja.

Många byter ju företag ofta. SJ har förlorat en hel del pengar på att ge förare från KY fordonsutbildning och sen har de bytt företag.

Är det första testerna du ska på imorgon eller datortesterna?

• Minne
    mjuik skrev 2007-10-29 14:15:17 följande:
    Nu vill inte jag vara negativ men jag vet ingen som har trivs ordentligt i Tierp. Det är ständig brist på förare där eftersom folk drar därifrån rätt snabbt.2 år är det ja.Många byter ju företag ofta. SJ har förlorat en hel del pengar på att ge förare från KY fordonsutbildning och sen har de bytt företag.Är det första testerna du ska på imorgon eller datortesterna?
    Första testerna...så det är lååång väg innan man har kommit så långt som färdig lokförare. Jag ser det som positivt att det är i Tierp...inte alltför långt från Uppsala och vi kan tänka oss flytta närmare. De underströk verkligen att det var i Tierp jag skulle hamna om jag klarar detta...så jag antar att de gör samma sak för alla som söker...och då borde ju det snart bli full styrka i Tierp!
     Är du lokförare? *nyfiken*
  • Gisney

Jag ska hålla tummarna! Min vän ska gå i Mjölby om det blir så. Det är ju ändå en ganska snabb utbildning för den lönen man får sedan.

• mjuik

Det borde vara samma tester som när man ska in på KY.

Jag har ingen aning om hur det är i Tierp men med din inställning kan det bli jättebra.
    Vissa stationeringsorter har större brist en andra. Kan tänka mig att det är många som söker som du och sen hoppas/försöker byta till en annan ort.
    Nog därför de understryker att det är Tierp det handlar om.

Jag är förare på sj. Har kört till på green cargo innan men det var ingenting för mig. Ensamt och på natten.

• Minne
    mjuik skrev 2007-10-29 14:39:52 följande:
    Det borde vara samma tester som när man ska in på KY. Jag har ingen aning om hur det är i Tierp men med din inställning kan det bli jättebra. Vissa stationeringsorter har större brist en andra. Kan tänka mig att det är många som söker som du och sen hoppas/försöker byta till en annan ort.Nog därför de understryker att det är Tierp det handlar om.Jag är förare på sj. Har kört till på green cargo innan men det var ingenting för mig. Ensamt och på natten.
    För mig spelar det inte så stor roll om jag får jobba på natten, är van vid nattarbete...och van vid att vara ensam åxå! Men jag håller med om att det är urtråkigt!
    Vet du något annat om Tierp? (suger åt mig allt jag kan....-) ) Är det mest Upptåget där, eller handlar det om andra varianter också? Hur tycker du att det är att jobba som förare? Klart man är nyfiken när det är något helt annorlunda mot vad man är van vid
  • Minne
    Gisney skrev 2007-10-29 14:34:38 följande:
    Jag ska hålla tummarna! Min vän ska gå i Mjölby om det blir så. Det är ju ändå en ganska snabb utbildning för den lönen man får sedan.
    Tack för tummarna!!!
  • mjuik

Jo men det är inte just att det är på natten. Det är hela grejen, eller så var det för mig hur som helst.
    Började vid 18-tiden på kvällen och slutade vid 02-03 någongång. Ibland senare.
    Då blev det hem och sova och när alla andra slutade jobba började jag igen.
    Hade inget som helst liv.
    Har man familj missar man nog en hel del.

Vet inte så mycket om Tierp faktiskt. Bara att de flesta verkar vilja därifrån.
    Vet inte riktigt hur de kör men det är nog mest Upptåget.

Jag gillar jobbet. Det är jättebra.
    Har rätt mycket tidiga dagar så jag slutar vid lunch ofta. Då är det som att man inte jobbat alls den dagen.
    Sen tycker jag nog inte det är så mycket jobb heller, jag kör lite och sen har jag slutat för dagen.
    De flesta man jobbar med är hur roliga som helst. Visst finns det ägghuvuden men de är sällsynta.

Någon skrev om trångsynta lokförare och visst finns de men de är inte många på sj.
    De är mest på godssidan.
    Där finns det en hel del som inte uppskattar unga tjejer som förare. Då känner man sig inte så välkommen.

• Minne
    mjuik skrev 2007-10-29 15:16:11 följande:
    Jo men det är inte just att det är på natten. Det är hela grejen, eller så var det för mig hur som helst.Började vid 18-tiden på kvällen och slutade vid 02-03 någongång. Ibland senare. Då blev det hem och sova och när alla andra slutade jobba började jag igen.Hade inget som helst liv.Har man familj missar man nog en hel del.Vet inte så mycket om Tierp faktiskt. Bara att de flesta verkar vilja därifrån. Vet inte riktigt hur de kör men det är nog mest Upptåget.Jag gillar jobbet. Det är jättebra. Har rätt mycket tidiga dagar så jag slutar vid lunch ofta. Då är det som att man inte jobbat alls den dagen. Sen tycker jag nog inte det är så mycket jobb heller, jag kör lite och sen har jag slutat för dagen. De flesta man jobbar med är hur roliga som helst. Visst finns det ägghuvuden men de är sällsynta.Någon skrev om trångsynta lokförare och visst finns de men de är inte många på sj.De är mest på godssidan.Där finns det en hel del som inte uppskattar unga tjejer som förare. Då känner man sig inte så välkommen.
    Mmmm, kan tänka mig att det inte är en höjdare att jobba natt med småbarn i familjen...kände ju utav detta med att man inte hade något socialt liv när man jobbade natt. (hade inga barn på den tiden..)  Låter positivt att höra någon som gillar jobbet! Jag hoppas jag klarar testerna..Är de svåra... ? Jag vet ju att det är tester jag inte kan plugga till, utan att det är för att se vad mina begränsningar är...eller hur man kan säga..
  • mjuik

Jag gillar verkligen jobbet. Det är ett riktigt riktigt bra jobb. Ibland, när det händer saker, känns det lite jobbigt. Det är ju trots allt tidspress hela tiden.
    Men annars är det jättebra.

Jag tyckte inte testerna var svåra, tyckte att de var jätteroliga.
    Ta det lugnt så ska det nog gå bra. Lätt att jobba snabbt för att hinna mycket men det tjänar man inte på. Blir massor slarvfel istället och det är en av de värsta sakerna på järnvägen. Finns inget utrymme för slarvfel.
    Ta det lugnt, bättre att inte hinna lika många uppgifter och ha många rätt än att hinna många och ha många slarvfel.

• Minne
    mjuik skrev 2007-10-29 15:57:55 följande:
    Jag gillar verkligen jobbet. Det är ett riktigt riktigt bra jobb. Ibland, när det händer saker, känns det lite jobbigt. Det är ju trots allt tidspress hela tiden.Men annars är det jättebra.Jag tyckte inte testerna var svåra, tyckte att de var jätteroliga. Ta det lugnt så ska det nog gå bra. Lätt att jobba snabbt för att hinna mycket men det tjänar man inte på. Blir massor slarvfel istället och det är en av de värsta sakerna på järnvägen. Finns inget utrymme för slarvfel.Ta det lugnt, bättre att inte hinna lika många uppgifter och ha många rätt än att hinna många och ha många slarvfel.
    Tack för tipset!!! Jag börjar bli lite smånervös.... , fast lite nervositet är väl bara bra egentligen, får då skärper man till sig!
Svar på tråden Lokförare...