Inlägg från: Virriga Vera |Visa alla inlägg
  • Virriga Vera

chihuahua valp

Charlotte87 skrev 2007-10-29 17:43:52 följande:
    men shiit læg av , tyst med er.
    Varför skall vi lägga av? Om man tar på sig ansvaret för ett nytt liv så bör man vara påläst. Har du dessutom redan en hund och måste fråga om valpars ät och sovvanor då är det läge att börja undra. Det mest naturliga är väl att din uppfödare kan svara på dessa frågor. För du har väl en bra kontakt med din uppfödare? Du skall dessutom få med dig alla vaccinationspapper och registreringspapper när du hämtar hunden, får du inte det så skall du inte ta med hunden hem.
  • Virriga Vera
    Charlotte87 skrev 2007-10-29 17:49:22 följande:
    fel med parishilton ?køper liksom inte hunden før det. dom ær gudomligt søta
    Söta eller ej. Det viktiga är att det är en Svenskfödd hund från en SKK ansluten uppfödare, att vetbesiktningen inte är äldre än en vecka och att den är chippad.
  • Virriga Vera
    Charlotte87 skrev 2007-10-29 17:51:05 följande:
    jag vet væl hur en hund ska skøtas har hund nu . rottis & shefer heerregud. grejejr va den att jag undra om de ska ha nått speciellt i børjabn. dom ska væl inte bara leva på torrfoder som ær uppbløtt osv.vad ær det før fel på folk,. har ni inge vettigt å sæga .håll tyst då
    Dessa frågor skall din uppfödare kunna svara på. Det är väl bara att ringa dit och fråga. Om de inte vill eller kan fråga hade jag aldrig köpt en hund från den uppfödaren.
  • Virriga Vera
    Charlotte87 skrev 2007-10-29 18:03:08 följande:
    men alltså . varfør skriva øver huvud taget om man inte har ett bra svar? detta blir ju bara helt absurt løjligt.
    Vad är ett bra svar? Att den sover x antal timmar och att den skall äta mat av y märket?

Jag tycker ärligt att du har fått bra svar. Fråga din uppfödare så får du veta allt du behöver veta.
  • Virriga Vera
    buffybus skrev 2007-10-29 18:53:48 följande:
    men herregud...ge upp... hon vill ha tips o råd... inget kränkande eller idiot förklarande.. 
    Vad är kränkande i svaren hon fått? Att man borde ha läst på innan, eller att ta kontakt med uppfödaren?
  • Virriga Vera
    3mily skrev 2007-10-29 23:55:23 följande:
    Jag tycker det är bra frågor.Och nja de behöver inte så mktmotion de orkar inge gå speclångt men självklart ska de ha promenader 3-4 ggr om dagen, 10-15 min).De äter så mkt du ger den så ta det lite lungt med maten. De sover olika mkt.
    Har du öht taget en aning om vad du pratar om? Du skriver att en Chihuahua nöjer sig med TOTALT 30 - 75 minuters promenad om dagen? Att de inte orkar så mycket? Det är väl vad de skall ha som MINIMUM 3 gånger om dagen. En Chihuahua orkar precis så mycket och så länge som du VILL att de skall orka. Vår Chihuahua var med på timslånga skogspromenader som valp. När den blev trött tog vi upp den så den fick vila och sova en stund sedan var den med på merken och busade med de andra hundarna igen. Du får aldrig glömma att promenaderna aldrig får ersätta den psykiska motionen, de måste få aktivera hjärnan varje dag.

Bara för att hunden är liten i formatet betyder det inte att den inte har samma behov som en större hund.
  • Virriga Vera
    Yummie skrev 2007-11-01 04:52:04 följande:
    Jag har också en chihuahua o sååå jäkla långa promenader behöver den inte. O klart det är en hund, det ser väl vilken människa som helst MEN! det är en liten ras o väldigt omtålig. Den har absolut inte samma behov som tex en schäfer eller liknande. Visst den behöver få gå ut men inte flera timmar om dagen. O sen en annan sak, hunden blir vad man gör den till. Det är just när den är valp som kan kan fostra den hur man vill att den ska vara i framtiden.Och ni som snackar om att ni går ut med era chihuahuaor i ur o skur som Gudrunstormer eller snöstormer tror jag inte alls på. Alla försöker spela duktiga o veta bäst. Är så trött på sådant snack! Alla vet sjävla vad som är bäst för just deras hund!
    En Chihuahua är inte väldigt ömtålig, det är en tålig och robust liten hund trots sitt ömtåliga utseende.

Varför skulle jag ljuga om att vår Chi är ute i ur och skur? Tror du att jag lämnar den inne när jag är ute med de andra hundarna?
  • Virriga Vera
    Yummie skrev 2007-11-01 06:08:19 följande:
    Dem är visst omtåliga med tanke på deras ej ihopväxta fontaneller. Det är ingen hit och slänghund som tål ALLT.
    Det är långt ifrån alla som har detta fel och de som har det har oftast endast en liten öppning på någon millimeter, detta kan märkas som en liten inbuktning på deras skalle.

Fortfarande står jag fast vid att Chihuahuan är en tålig hund som hänger med på det mesta och som inte skall klemas bort.
  • Virriga Vera
    nenis82 skrev 2007-11-01 10:36:55 följande:
    VIRRIGA VERAdu skrev att du va ute timslånga promenader med din wawwa i skogen?? när den va valp?stackars valp det är ju fruktansvärt! inte ens en stor hund ska vara ute o gå så långt när dom e valpar! speciellt inte små hundar! har du tänkt på knän leder mm???? hmmHar du öht taget en aning om vad du pratar om? Du skriver att en Chihuahua nöjer sig med TOTALT 30 - 75 minuters promenad om dagen? Att de inte orkar så mycket? Det är väl vad de skall ha som MINIMUM 3 gånger om dagen. En Chihuahua orkar precis så mycket och så länge som du VILL att de skall orka. Vår Chihuahua var med på timslånga skogspromenader som valp. När den blev trött tog vi upp den så den fick vila och sova en stund sedan var den med på merken och busade med de andra hundarna igen. Du får aldrig glömma att promenaderna aldrig får ersätta den psykiska motionen, de måste få aktivera hjärnan varje dag.Bara för att hunden är liten i formatet betyder det inte att den inte har samma behov som en större hund.
    Vad roligt att du läser mina inlägg, synd att du inte läser allt som står i dem. Missade du med vilje där jag skrev att vi tog upp hunden när den var trött och satte ner den när den hade vilat och sovit?
  • Virriga Vera
    Yummie skrev 2007-11-02 00:48:30 följande:
    O sen skulle man gärna vilja se er ute med era chis när det tex är en naturkatastrof av nåt slag för den MÅSTE ju som sagt gå ut o får absolut inte gå på tidning, usch nej, va hemskt de vore o va synd det vore om hunden också. Ja, man skulle aldrig förlåta sig själv för det. Känner många som har chis o jag har aldrig sett någon ute med en när det varit snöstorm o flera minusgrader, så därför är jag skeptisk till såna som snackar så mkt om att dem ALLTID går ut. Verkar vara som om en del vill avskräcka andra från att skaffa en chihuahua. Jag har haft andra hundar också, och då av den större sorten och där har man sett skillnad på behov och behov.
    det är väl klart att man går ut med hunden. vad du gör är ju ditt val, men varför misstro folk som behandlar sina hundar som hundar?

Hur kan du få det till att vi vill avskräcka folk att skaffa Chihuahua? Vad vi vill är väl snarare upplysa folk om att det är en trevlig, robust kamrat som faktiskt klarar av att hänga med på det mesta.
Svar på tråden chihuahua valp