• Anonym

Vill FK se en lönespec när man ansöker om sin FP?

Undrar om Försäkringskassan kommer vilja se en lönspec innan man lämnar in alla papper om föräldrapenningen?
    Min gamla chef var slarvig när det gällde lönespecar, hur kan man lösa det isåfall?
    Hur funkar det? Var ni tvugna att skicka/visa?

• Svar på tråden Vill FK se en lönespec när man ansöker om sin FP?
  • Anonym

oki så det räcker inte med arbetsgivarintyg då? utan dom vill ha bådeoch?

• Åsa

Arbetsgivaren ska fylla i ett papper där din inkomst vid arbetet hos denne framgår (specificerad månadsvis om du har oregelbundna inkomster). Det räcker med detta.

• Stolt Farssa

Vanligt arbetsgivarintyg räckte för mig..

• Anonym

Arbetsgivaren fyllde i vad jag tjänar. Det räckte för mig.

• SunshineS

Lite OT men om man byter jobb hur länge måste man ha haft det nya jobbet för att få FP baserad på den nya lönen? (hoppas nån förstår hur jag menar=))
    /S

• kristella1

Tror det är 6 månader..

SunshineS skrev 2007-10-30 09:10:51 följande:
    Lite OT men om man byter jobb hur länge måste man ha haft det nya jobbet för att få FP baserad på den nya lönen? (hoppas nån förstår hur jag menar=))/S
  • Åsa

Det finns inga krav på att ha haft arbetet en viss tid om det är en tillsvidareanställning, förutsatt att man börjat jobba innan föräldrapenningen. Principen är att fp ska ersätta vad man förutsätts ha tjänat om man varit i arbete.
    Det där med visst antal arbetade månader och timmar gäller bara när det inte handlar om tillfälliga anställningar och vid varierande arbetstid.
    Har någon tillträtt och arbetat 100% på en tillsvidareanställning, om det så bara är en månad före bf, så är det den inkomsten som fp baseras på.

• SunshineS

Det låter ju riktigt bra isåfall. Jag ska byta jobb vid årsskiftet, från en heltidsanställning (tillsvidareanställning sedan 8 år) till en ny tjänst, börjar med provanställning i 6 mån och blir sedan en tilsvidareanställning). Vi ska påbörja IVF snart så jag ville bara kolla vad som gäller om det skulle ta sig. Dessutom får jag ju en rejäl löneökning med nya jobbet och det vill man ju inte missa..;)

Tack för hjälpen!

Åsa skrev 2007-10-30 09:36:39 följande:
    Det finns inga krav på att ha haft arbetet en viss tid om det är en tillsvidareanställning, förutsatt att man börjat jobba innan föräldrapenningen. Principen är att fp ska ersätta vad man förutsätts ha tjänat om man varit i arbete.Det där med visst antal arbetade månader och timmar gäller bara när det inte handlar om tillfälliga anställningar och vid varierande arbetstid.Har någon tillträtt och arbetat 100% på en tillsvidareanställning, om det så bara är en månad före bf, så är det den inkomsten som fp baseras på.
Svar på tråden Vill FK se en lönespec när man ansöker om sin FP?