"Knyta"bullar hur gör man?
Hej!
Jag vill lära mig att kyta bullar itsället för att bara göra sånna där vanliga tråkiga!
Är det nån som vill förklara eller vet nån bra sida?
Kramisar Maria
Hej!
Jag vill lära mig att kyta bullar itsället för att bara göra sånna där vanliga tråkiga!
Är det nån som vill förklara eller vet nån bra sida?
Kramisar Maria
Tänk du klipper ett snitt nästan ända ner till rullerns bott, fliken som du klippt är ett "löv"
Den här tråden sparar jag, perfekt tajming för mitt bullbak på fredag
Ska testa både tvinna och klippa ![]()
Tack för tipsen!
Jag har degen står på bänken nu!! Så nu jäklar! Ska prova och knyta o klippa! Hihi!
Rokka Jill : Ja det är nog sånna jag menar, eller ja det är det! Nu ska jag bara få till det jag med! ![]()
TS: du får berätta hur det gick!
d är jättefint med knytna bullar, men när mamma gjorde sånna när ja va liten, blev jag alltid så besviken, för jag vill alltid rulla upp rullbullar när ja äter dom, o äta d godaste sist, vilket är mitten, o mitten finns ju inte på knytbullar.. ![]()
Fast jag har hittat det fattar jag inte... Jag ahr aldrig lyckats (bara testat en gång att tvinna dom) =(
Jag brukar kavla ut degen avlång och smöra, stö socker o kanel och sen vika ner degen.Sedan skär jag tvärsöver i ca 3 cm breda bitar men sparar dock ca 2-3 cam av toppen.sedan e det bara att sno längderna o göra en knut underifrån och då ser dom ut så som på bilden.För o få dom extra smarriga brukar jag riva mandelmassa på istället för socker,blir så mkt saftigare
Hoppas att du förstår.Lycka till
kavlar ut en avlång platta
smörar, kanel å socker
viker på tre, omlott
skär i remsor, bredd beroende på hur bred jag kavlat och vikt degen
tar en ände mellan tummen å pekfingret på var hand
vrider åt olika håll så den blir skruvad
häller fast vänster ände
virar den högra runt som en snurra
viker in den andra änden jag virat runt under bullen
låt jäsa
pensla med uppvispat ägg blandat med lite florsocker (för att det ska bli blankt)
Lycka till
Nu är jag färdig!
Men såg nu att jag vikt degen för lite, vek bara den dubbel, men dom blev hyffsat fina ändå tycker jag! Smakar utmärkt!
http://www.familjeliv.se/krypin/maariah/gallery/phpja0r7i.jpg
ser goda ut!