• maariah

"Knyta"bullar hur gör man?

Hej!
    Jag vill lära mig att kyta bullar itsället för att bara göra sånna där vanliga tråkiga!

Är det nån som vill förklara eller vet nån bra sida?

Kramisar Maria

Måns den busige!
  • Svar på tråden "Knyta"bullar hur gör man?
  • Grannen

Tänk du klipper ett snitt nästan ända ner till rullerns bott, fliken som du klippt är ett "löv"

kidA skrev 2007-10-29 19:33:54 följande:
    mumlinjag har ingen aaaaaning om hur du menar. löv o neh jag är trög o fattar inte alls. men men. tjusiga var de.
  • bakabakalitenkaka

Den här tråden sparar jag, perfekt tajming för mitt bullbak på fredag Ska testa både tvinna och klippa

Bf 2007-12-06
  • maariah

Tack för tipsen!
    Jag har degen står på bänken nu!! Så nu jäklar! Ska prova och knyta o klippa! Hihi!

Rokka Jill : Ja det är nog sånna jag menar, eller ja det är det! Nu ska jag bara få till det jag med!

Måns den busige!
  • Rokka Jill
    Utbakning:
    Knåda degen väl på ett bakbord och använd mjöl ifall det behövs.
    Dela degen i två delar (det är lättare att arbeta med en mindre deg i taget) och kavla ut den ena till en fyrkantig deg.
    Bre på fyllningen men spara hälften till den andra degen.
    Vik degen tredubbel (altså: ta tag in en sidan och vik den in till mitten. Vik sedan över den andra sidan så att degen blir tredubbel.)
    Kavla lite löst på den vikta degen så att den får önskad storlek och tjocklek.
    Skär ca 20 remsor och sedan ett hack i varje remsa. Remsorna ska se ut som ett par byxor med långa ben.
    Tvinna remsorna och gör en knut.
    Lägg på bakplåtspapper eller i bullformar.
    Låt jäsa väl i ca 30 min.
    Pensla med ett vispat ägg och strö på lite pärlsocker.
    Sätt in i ugnen på 225-250 grader i 5-10 minuter.
  • Grannen

TS: du får berätta hur det gick!

• Mini liten

d är jättefint med knytna bullar, men när mamma gjorde sånna när ja va liten, blev jag alltid så besviken, för jag vill alltid rulla upp rullbullar när ja äter dom, o äta d godaste sist, vilket är mitten, o mitten finns ju inte på knytbullar.. Fundersam

*längtar efter dig*
  • Happy leen

Jag brukar kavla ut degen avlång och smöra, stö socker o kanel och sen vika ner degen.Sedan skär jag tvärsöver i ca 3 cm breda bitar men sparar dock ca 2-3 cam av toppen.sedan e det bara att sno längderna o göra en knut underifrån och då ser dom ut så som på bilden.För o få dom extra smarriga brukar jag riva mandelmassa på istället för socker,blir så mkt saftigare Hoppas att du förstår.Lycka till

• Vaniljmamman

kavlar ut en avlång platta
    smörar, kanel å socker
    viker på tre, omlott
    skär i remsor, bredd beroende på hur bred jag kavlat och vikt degen
    tar en ände mellan tummen å pekfingret på var hand
    vrider åt olika håll så den blir skruvad
    häller fast vänster ände
    virar den högra runt som en snurra
    viker in den andra änden jag virat runt under bullen
    låt jäsa
    pensla med uppvispat ägg blandat med lite florsocker (för att det ska bli blankt)
    Lycka till

Svar på tråden "Knyta"bullar hur gör man?