• MaijaO

Hund med viktproblem, hur gör ni?

Jag har en labbekorsning som varierar i vikt något oerhört. På hösten ökar hon i vikt och blir en tunna och på våren tappar hon både vikt och hår och blir ett sträck. Jag försöker självklart avväga foderintaget efter viktändringen. Motionen är konstant.
    Nu på hösten då hon ökar så får hon 1/2 dl torrfoder morgon och kväll + att vi stänger ut henne från köket när barnen äter eftersom hon ligger under bordet annars och äter det som regnar ner. Jag har plockat bort all fallfrukt från trädgården för annars så äter hon äpplen när hon är ute.

Hur mycket mat ger ni och hur ofta?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-10-30 08:44:11:
    Har skrivit fel. Hon får 1 1/2 dl * 2 per dag.

• Svar på tråden Hund med viktproblem, hur gör ni?
  • lotta27

1 dl om dagen låter lite.. pröva light foder, eller uppblöt havre gryn, fick min hund på rek av veterinär när hon behövde gå ner i vikt.

• mysmatte

Jag ger min golden 6 dl mat fördelat på två tillfällen. Hon bantar för tillfället men under vintern så kommer hon ju lägga på sig mer då man inte är ute och går på samma sätt eller spårar. Då kommer hon få äta 5 eller 4 dl. My som min golden heter var väldigt smal förut men på bara månader så sa det pang hon gick upp vrål mycket fick då 9 dl men nu beslutade jag mig för att minska och sluta ge henne så mycket extra mat. My får morgon och kväll äntligen har hon börjat älska mat! Nu vräker hon i sig maten förut kunden den stå frame dygnet runt och hon knappt rörde den...

• holy

Hur mkt foder en hund ska ha beror ju på hur mkt den "jobbar", hur gammal den är och vilket foder du ger den och hur mkt den väger. Alltså blir foderstatusen väldigt olika från hund till hund.

• Impreza

Oj, jag tycker att det låter lite med 1/2 dl/gång. Min bullterrier väger 22 kg och får 2 dl 2ggr/dag. Men du kanske ska ge henne ett light foder istället. Inget från ica eller konsum typ, för dom är bara skrutt. Gå in i en hundaffär och be om råd. Satsa på ett bra foder, dom kosta mer men är bättre.

• MaijaO

Hur mycket havregryn? Det måste ju enbart vara för mättnadskännslan för havregryn enbart innehåller ju ingen näring direkt väl?
    Hur stor är din hund?

• MaijaO

Oj, 1 1/2 ska det stå!!!

Jag ger henne 3 dl mat om dagen inte 1. sorry!!

• MaijaO

Jo, självklart. Lika så har olika hundar olika ämnesomsättning. Vår 12 år gamla tik som dessutom är kastrerad och inte jobbar utan bara går på promenader får äta så mycket hon vill. Hon har alltid varit magerlagd och innan vi skaffade labbekorsningen så hade vi foder ståendes framme till gamlingen jämt.

holy skrev 2007-10-30 08:41:29 följande:
    Hur mkt foder en hund ska ha beror ju på hur mkt den "jobbar", hur gammal den är och vilket foder du ger den och hur mkt den väger. Alltså blir foderstatusen väldigt olika från hund till hund.
  • lotta27

ok 3 låter bättre än 1 dl.. det bästa vore väl kanske att gå ill veterinären, dom brukar ju vara duktiga på hundar som behöver gå ner i vikt, dom hjälper till med att beräkna hur mycket hunden behöver äta och så, kan va svårt att veta det själv,
    ang havregryn så åt hon det under en kort tid, tills dom flesta kilona var borta, sen börja med light foder, eller köra havre gryn en gång om dan och torrfoder en gång om dan.
    jag har oxå en labbeblandning.. som lägger på sig jättefort om hon äter för mycket.

• MaijaO

Jag ska nog göra det. Har en kännsla av att det är bättre att hon är rund än får bristsjukdommar. Hon är väldigt glansig och fin i pälsen och har gott om energi så jag tror inte att 3 dl är för lite.

lotta27 skrev 2007-10-30 08:55:27 följande:
    ok 3 låter bättre än 1 dl.. det bästa vore väl kanske att gå ill veterinären, dom brukar ju vara duktiga på hundar som behöver gå ner i vikt, dom hjälper till med att beräkna hur mycket hunden behöver äta och så, kan va svårt att veta det själv, ang havregryn så åt hon det under en kort tid, tills dom flesta kilona var borta, sen börja med light foder, eller köra havre gryn en gång om dan och torrfoder en gång om dan.jag har oxå en labbeblandning.. som lägger på sig jättefort om hon äter för mycket.
Svar på tråden Hund med viktproblem, hur gör ni?