• MaijaO

Hund med viktproblem, hur gör ni?

Jag har en labbekorsning som varierar i vikt något oerhört. På hösten ökar hon i vikt och blir en tunna och på våren tappar hon både vikt och hår och blir ett sträck. Jag försöker självklart avväga foderintaget efter viktändringen. Motionen är konstant.
    Nu på hösten då hon ökar så får hon 1/2 dl torrfoder morgon och kväll + att vi stänger ut henne från köket när barnen äter eftersom hon ligger under bordet annars och äter det som regnar ner. Jag har plockat bort all fallfrukt från trädgården för annars så äter hon äpplen när hon är ute.

Hur mycket mat ger ni och hur ofta?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-10-30 08:44:11:
    Har skrivit fel. Hon får 1 1/2 dl * 2 per dag.

• Svar på tråden Hund med viktproblem, hur gör ni?
  • miniGrynet

Kan man ju disskutera i all evighet, och tyvärr blev det lite OT nu, sorry TS!

Men choklad ska dom inte äta över huvud taget, inte ens lite (och alla menar säkert olika med begreppet lite), det är farligt!

Har även jag pratat med veterinärer om detta vad dom ska äta och inte äta, och då är det väl lika där som bland mycket annat, många säger olika saker. Tyvärr!

♥ (¯`°?.¸ ♥ Elise ♥¸.?°´¯) ♥
  • mogreta

Vår hund varierade väldigt mycket i vikt också, men med ett enkelt blodprov visade det att det var sköldkörtelproblem, det är väldigt vanligt.
    Han äter en tablett levaxin per dag och har fått tillbaka sin glans i pälsen + mera päls!!

• Popi

Ja, min ena hund åt upp en stor chokladkaka en jul, pratade med en vet. då men hon sa att hunden var så pass stor att det inte skulle bli ngt problem ( 40kg´s hanne ), möjligen skulle han bli dålig i magen o. törstig. Han blev inget av det

• miniGrynet
    Popi skrev 2007-10-30 14:29:15 följande:
    Ja, min ena hund åt upp en stor chokladkaka en jul, pratade med en vet. då men hon sa att hunden var så pass stor att det inte skulle bli ngt problem ( 40kg´s hanne ), möjligen skulle han bli dålig i magen o. törstig. Han blev inget av det
    Jösses!! Ja, det var ju bra att det inte hände nånting.

En syster till min hund (dom väger ca 25 kg) åt också upp en chokladkak som låg framme, hon blev dålig och dom fick åka akut med henne och magpumpa och ge något "motmedel", så dom reagerar helt klart olika.
  • mysmatte

Syrrans golden tik på ca 30 kg åt en halv 100 grams choklad kaka och blev jätte dålig hon låg inne på djursjukhuset i 3 dagar med svåra magsmärtor, hon spydde och fick massa problem. Blev dyrt också.

• miniGrynet

Ja, inget är ju gratis heller med veterinärvård!
    Skönt att det finns försäkringar!

• MaijaO
    miniGrynet skrev 2007-10-30 14:22:55 följande:
    Kan man ju disskutera i all evighet, och tyvärr blev det lite OT nu, sorry TS!
    Ingen fara!! Jag överlåter gärna tråden till dem som vill diskutera foderlära.

Själv undviker jag att ge rester över lag. Det utöver torrfoder som de får är nötkött eller märgben ibland. Sen har vi ju som sagt barn så lite blandade rester blir det ju alltid ändå under bordet.

Vår gamla tik som är border collie/golden äter bara "fin" mat. Hon har varit svårfödd i hela sitt liv. Border/labben däremot äter som sagt allt hon kommer över. Värst var nog när hon smaskade i sig en jätte stor krabbklo som föll från bordet!
    Men hon är suverän på att skaffa sig mat. I vintras fick hon ner grissvålen från skinkan som min man spikat upp högt upp i ett träd, fattar än idag inte hur fan hunden fick ner den... hon måste ha klättrat.
  • miniGrynet

Oj, kan hon klättra i träd också?! Inte illa!
    Ja, dom är väl duktiga på att skaffa sig mat och annat "gott".

Själv har jag lyckats få min hund att aldrig ta nåt som inte är hennes, om hon inte fått lov.
    Så hon kan sitta och stirra på en kaka eller annat som ligger på soff-bordet hur länge som helst, efter en kort stund börjar hon "prata" med oss och fråga om lov... dröjer det ca 20 minuter innan den är borttagen av nån så skäller hon några ggr för att få oss att lyssna på henne.

Men det är ändå lustigt, vad dom kan hitta också. Hon kan känna att det ligger en halv kex-bit långt under soffan och då sätter hon sig också där och "pratar" och stirrar under soffan. Så visar hon vart det är nånstans, då måste man antingen ge henne det eller ta bort det, annars sitter hon där... länge!

• MaijaO

sådana är mina också... så länge någon är i rummet! Är vi inte där så tar de saken i egna.... munnar.

miniGrynet skrev 2007-10-30 17:09:35 följande:
    Oj, kan hon klättra i träd också?! Inte illa! Ja, dom är väl duktiga på att skaffa sig mat och annat "gott". Själv har jag lyckats få min hund att aldrig ta nåt som inte är hennes, om hon inte fått lov. Så hon kan sitta och stirra på en kaka eller annat som ligger på soff-bordet hur länge som helst, efter en kort stund börjar hon "prata" med oss och fråga om lov... dröjer det ca 20 minuter innan den är borttagen av nån så skäller hon några ggr för att få oss att lyssna på henne. Men det är ändå lustigt, vad dom kan hitta också. Hon kan känna att det ligger en halv kex-bit långt under soffan och då sätter hon sig också där och "pratar" och stirrar under soffan. Så visar hon vart det är nånstans, då måste man antingen ge henne det eller ta bort det, annars sitter hon där... länge!
  • miniGrynet
    MaijaO skrev 2007-10-30 17:11:39 följande:
    sådana är mina också... så länge någon är i rummet! Är vi inte där så tar de saken i egna.... munnar.
    Haha!
    Ja, det blir väl lätt så... Chessie sitter så även om inte nån är där... kan bli lite påfrestande ibland om det står tallrikar kvar på matbordet och man gör något annat en liten stund, så sitter hon där hela tiden och låter.
  • Popi

Jag har gett färskfoder till mina hundar, började med det 1993 ( ja, hundarna är förstås inte desamma nu som då utan de har varierat )o. ingen har haft problem med hull eller hår. Men senaste tiden har de fått torrfoder ( Eukanuba ) o. förutom betydligt större avföringsmängd så har deras ögon varit mkt våta o. rinnande senaste tiden. Har väl inte tänkt så mkt mera på det förrän jag fick höra av en annan hundägare vars hund som ofta varit "tårögd", att hunden blivit torr i ögonen efter att den börjat med färskfoder.
    Jag har ingen aning om detta är den egentliga orsaken, men visst tål det att tänkas på... speciellt då jag f.t. lånat ut en hund som bor på annan ort o. där börjat med torrfoder och fått rinniga ögon. Blir intressant att se om det blir ngn förändring då de skall äta färskt igen...

• kråke

Jag ger min hund färskfoder. Han var ganska tunn i hullet innan o var gasig o hade rinniga ögon, alla problemen försvann vid foderbytet.

• Popi

Se där ja, ännu en hund med samma ögonstory...

• MaijaO

Blir de irriterade av "dammet" från torrfoder eller vad beror det på tror ni? Jag har inte det problemet med mina hundar dock.
    Vad är det ni har gett era hundar?

• Splach

Gud vad jag önskar att min hund var mutbar..
    han äter när det passar, vilket inte är så ofta, äta rester efter barnen? nja bara om det råkar vara skinka eller annat gott, annars skiter han totalt i det..

är nog lika svårt att få upp en hund i vikt, som att få ner en hund..

• MaijaO

O, ja. Vi har som sagt en av varje. Jag hade hoppats att hon skulle tjocka på sig när vi seriliserade henne men icke. Liten i maten och kräsen som få. Inte ens när hon fick konkurens om maten äter hon. Men hon är 12 år nu och frisk och kry så jag antar att hon lyckas få i sig det hon behöver ändå. Men visst är det jobbigt!

Splach skrev 2007-10-30 20:38:11 följande:
    Gud vad jag önskar att min hund var mutbar..han äter när det passar, vilket inte är så ofta, äta rester efter barnen? nja bara om det råkar vara skinka eller annat gott, annars skiter han totalt i det..är nog lika svårt att få upp en hund i vikt, som att få ner en hund..
  • goldcoast

Finns ju light foder till hunder hos tex veterinären.

har du testat det?

• miniGrynet

Kan berätta hur lätt det var för oss att få ner hunden från 31 kg tll 25 kg, det gick ifrån augusti till januari.
    Plättlätt!

Bytte foder (så att hon skulle få äta mycket ändå, och ändå få i sig alla ämnen) till Hills "bantnings-foder" R/D. Finns bara att köpa hos veterinären, jättebra!
    Bytte ut allt gott till enbart lever-godis. Inga matrester eller annat, vilket hon lärde sig fort.
    Sen när hon var nere på ca 25 kg så bytte vi till Hills Light foder (det går att köpa "överallt"), och det har hon ätit sen dess.

Motionerar som vanligt, men får nu smaka en del rester och även lite ben och sånt gott.

Det är inte så jobbigt egentligen, även en grann-hund har jag tipsat om det fodret, gått jättebra för dom också. Deras bekymmer ligger i att dom är 4 st i familjen, varav 2 barn, som gärna sticker till hunden nånting för att det är synd om henne...

Men som sagt, TS, kontakta er veterinär och få tips ifrån dom!

Svar på tråden Hund med viktproblem, hur gör ni?