• MaijaO

Hund med viktproblem, hur gör ni?

Jag har en labbekorsning som varierar i vikt något oerhört. På hösten ökar hon i vikt och blir en tunna och på våren tappar hon både vikt och hår och blir ett sträck. Jag försöker självklart avväga foderintaget efter viktändringen. Motionen är konstant.
    Nu på hösten då hon ökar så får hon 1/2 dl torrfoder morgon och kväll + att vi stänger ut henne från köket när barnen äter eftersom hon ligger under bordet annars och äter det som regnar ner. Jag har plockat bort all fallfrukt från trädgården för annars så äter hon äpplen när hon är ute.

Hur mycket mat ger ni och hur ofta?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-10-30 08:44:11:
    Har skrivit fel. Hon får 1 1/2 dl * 2 per dag.

• Svar på tråden Hund med viktproblem, hur gör ni?
  • lotta27

om du är orolig för bristsjukdommar finns tillskott att köpa hos djuraffärer, om det inte hjälper när du varavar torrfoder med havregryn. lycka till med vovven!!

• Udda

Men vad ger du din hund för foder? Vilket märke?

• Popi

Att hundar ändrar sin ämnesomsättning sommar o. vinter är inget som är farligt i sig. Nu vet jag inte hur många kilon som din hund varierar, men om hon verkar må bra o. ser bra ut i päls, ögon o. har samma kondition så skulle jag inte oroa mig.

Om hunden är väldigt smal så kan du tillsätta potatis i fodret.

• miniGrynet

Man kan ju inte enbart säga antal dl mat/dag.

Vi har en blandning, med golden/labrador/bearded collie.
    Veterinären sa till att hon började gå upp i vikt på en hälsokontroll vi gör varje år, och då började vi med ett annat foder.
    Hills RD åt hon när hon gick ned i vikt, sen dess har hon ätit Hills Light.
    Fungerar jättebra!
    Och hon får dessutom äta sig mätt, och det fodret mättar även om det är i liten mängd.

Gå till en veterinär och be om råd, dom är duktiga på sånt!

♥ (¯`°?.¸ ♥ Elise ♥¸.?°´¯) ♥
  • miniGrynet

Vår hund äter 2 x 4 dl mat/dag.
    En portion får hon med sig till dagis, och resten får hon sen vid middagstid hemma.

• miniGrynet
    Popi skrev 2007-10-30 12:42:27 följande:
    Att hundar ändrar sin ämnesomsättning sommar o. vinter är inget som är farligt i sig. Nu vet jag inte hur många kilon som din hund varierar, men om hon verkar må bra o. ser bra ut i päls, ögon o. har samma kondition så skulle jag inte oroa mig. Om hunden är väldigt smal så kan du tillsätta potatis i fodret.
    Men hundar ska ju helst inte äta potatis?!
  • Popi

miniGrynet: Menar du p.g.a. att det är stärkelse eller p.g.a. solaninet?

Solanin är giftigt förstås men det är ingen fara så länge potatisen inte är grön, o. potatisen ska vara skalad. Friterad potatis ska visst vara bäst ur giftsynpunkt. ( Osaltade strips till vovven kanske? )

Jag har hört olika uppgifter, potatis ska enligt många vara det bästa för att få upp hullet, alltså användas som ett tillskott en tid.
    Kanske innehåller Ts foder redan potatis?
    Det är en hel djungel detta med djurfoder...

• miniGrynet

Popi

Jag vet inte faktiskt, varför dom inte ska äta potatis.
    Men tror att jag hört det ifrån en veterinär... men minns inte riktigt.
    Vår hund får inte äta potatis i alla fall.
    Inte heller vitlök, lök, choklad.

• Popi

Nä, mina hundar får inte heller äta lök, choklad el. starka kryddor. Och inte mkt av mjölmat. Men nån potatis kan dom få ibland .

Det där med vitlök är ju också tudelat, det är giftigt för hundar samtidigt som det säljs tillskott av vitlök i zoobutikerna.

• mysmatte

Potatis är nyttigt för hunden sa dom på strömsholms djursjukhus så My får ofta potatis!

Vitlök, lök,purjolök,rödlök alla lök sorter är giftiga för hunden har läst om hundar som dött i och med en för stor mängd med vitlök.

Rökta saker är också faliga så som saker med ben i.

choklad är farligt i stor mängd.

Svar på tråden Hund med viktproblem, hur gör ni?