• Sötnos

Vegetarisk bjudmat!

Ska bjuda på vegetarisk mat nästa helg och undrar om ni har några tips eller recept?! Har aldrig lagat eller knappt ätit något vegetariskt, så jag har ingen aning vad som är gott!! Hjälp mig!! Det ska alltså inte innehålla kött i någon form, men ägg, mjölk osv, går bra!

• Svar på tråden Vegetarisk bjudmat!
  • Alicat

vilken smakinriktning tänkte du dig?

svensk husmanskost, indiskt, italienskt etc?

• Sötnos

Jag är intresserad av allt, bara du själv har ätit det och kan bevisa att det är gott...hihi!

Jag vill veta vad ni har för vegetariska favoriter!!!

• Crazy Red

någon grönsaksgratäng kanske

Pastagratäng med grönsaker

Soppa

ugnsomelett med svampstuvning
    fylld ugnstekt paprika

rösti och fylld aubergine

Paj med broccoli och ädelost ? eller bara grönsaker

• Fille Fjonkan

Vi har en smaskig couscous-sallad som "standardbjudmat". Den innehåller förutom couscous kikärtor, kidnybönor (eller cannolinibönor för omväxling), coctailtomater, rödlök, fetaost, kalamataoliver, ruccolasallad, rädisor (salt och peppar) och gärna ägghalvor på toppen för extra mättnad. Man kan förstås ha i vad som helst man tycker är gott.

Till salladen har vi en dressing gjord på dijonsenap, körvel, vitvinsviäger och olivolja (först blandar man 1 del senap och en del vinäger och sedan vispar man i ca 2-3 delar olja, lite i taget så blir dressingen "majonäslik"). Väldigt smaksigt och fräscht
    Min styvfar tycker salladen är vacker

Vill man ha mera "mastig mat" brukar vi bjuda på ugnstekt paprika fylld med "quornfärssås" och potatisgratäng.

Båda rätterna är enkla på så vis att man kan förbereda dem innan gästerna kommer och så får de klara sig själva i eller utanför ugnen tills det är dags att servera.

• NinaFina

Vegetarisk lasagne är hur gott som helst. Gröna lasagneplattor brukar jag ha. Gör en grönsaksröra med alla möjliga (och omöjliga ) grönsaker (lök, squash, aubergine, selleri, svamp, morötter, krossade tomater, paprika.... Krydda efter smak med salt o peppar, vitlök och någon god örtkrydda). Tina frusen spenat i en annan kastrull och blanda med keso. Krydda m salt peppar o lite muskot. Varva "rörorna" med lasagneplattorna i en ugnsfast form. Sås överst och toppa med riven ost. Grädda i 200 gr i ca 30 minuter.

Mumma!! Tänk på att eftersom det är spenat i så bör den ej återanvändas om det blir rester.

• Anne Yone

NinaFina: Kan man inte äta rester av mat med spenat??

• NinaFina

Anne Yone: Nej, det bildar nåt gift sägs det så man ska inte ställa i det i kylen och äta dagen efter, utan spenat ska ätas direkt efter tillagning.

• Alicat

Vegetarisk flygande jakob är jättegott tycker jag!

quornbitar
    banan
    jordnötter
    vispad grädde
    chilisås
    vitpeppar och curry

lägg quornbitarna i botten på en ugnsfast form och täck med skivad banan och jordnötter. Bred över vispad grädde smaksatt med chilisås, vitpeppar och ett stänk curry. grädda i ugnen på ca 175 grader, jag brukar sätta på riset när den sätts i ugnen.

• Java01

Varför inte en vegetarisk wook? Det brukar jag göra. Och om man vill kan man ju steka lite kött / kyckling och ha i en skål bredvid om man har köttätare i sällskapet!

Svar på tråden Vegetarisk bjudmat!