• Sötnos

Vegetarisk bjudmat!

Ska bjuda på vegetarisk mat nästa helg och undrar om ni har några tips eller recept?! Har aldrig lagat eller knappt ätit något vegetariskt, så jag har ingen aning vad som är gott!! Hjälp mig!! Det ska alltså inte innehålla kött i någon form, men ägg, mjölk osv, går bra!

• Svar på tråden Vegetarisk bjudmat!
  • Nygge

Vi gillar en "grekisk" smulpaj. Man fräser ihop zuccini, augergine och paprika och låter det puttra i tomatsås med mycket vitlök och örtkryddor en stund. Placera röran i en ugnsfast form, på med en burk fetaost och till sist en smuldeg av margarin, mjöl och parmesanost. In i ugnen 20 minuter. Väldigt gott!

Vi bjuder också gärna på ugnsrostade grönsaker (potatis, morötter, aubergine, zuccini, lök, paprika, champinjoner, rödbetor, tomat o.s.v.) med vitlök eller honung och någon god sås + gott bröd till. Fungerar alltid bra.

Hoppas du kommer på något gott, och det finns också många recept på nätet ju, t.ex. ICA:s hemsida.

• NinaFina

Något annat som jag tycker är jättegott är att skiva skalad rotselleri i ca ½ cm tjocka skivor och koka dem mjuka i saltat vatten. Ta upp dem och låt rinna av. Panera dem och stek. Servera med champinjonstuvning med vitlök och potatisklyftor i ugn.

Jösses vad hungrig jag blev

• Alicat

ja gud vad sjukt gott det är NinaFina.

Ikväll ska jag tillaga kålrot på det viset, men rotselleri är minst lika gott.

• Sötnos

Tack så mycket för alla tips!! Nu blev det mycket att välja på!

• Sötnos

NinaFina - hur gör man champinjonstuvning med vitlök? har du nåt recept?

• Kär och galen

Kanske inte bjudmat men vegitariskt och gott samt lätt

Ungersk paprikagryta

4 portioner

2 gula lökar i skivor
    2-3 vitlöksklyftor i skivor
    2 msk olivolja eller margarin
    1 msk paprikapulver
    2 ½ dl vatten
    1 tärning grönsaksbuljong
    ½ dl tomatpuré
    1 förpackning, ca 500g krossade tomater
    6 potatisar i klyftor
    2 röda eller gröna paprikor
    1 tsk salt
    2 krm svart peppar
    2 tsk kumminfrön

1)Fräs lök och vitlök i olja tillsammans med paprikapulver i en gryta några minuter. Inte för hög värme då bränns lätt paprikapulvret och får en besk smak.
    2)Häll på vatten och lägg i buljongtärning, tomatpuré och krossade tomater. Koka upp och tillsätt de övriga ingredienserna.
    3)Koka under och 20.25 minuter eller tills potatisen är mjuk. Smaka av grytan och servera den med ett gott grovt bröd.

Morotssoppa

4 portioner

2 stora morötter
    1/2 gul lök
    2 vitlöksklyftor
    1/2 - 1 röd chilifrukt
    1/3 mango
    5 dl grönsaksbuljong
    saften av en halv lime
    400g kokosmjölk
    salt
    1 knippe koriander

Skala och riv morötterna. Skala och hacka lök och vitlök. Skölj, kärna ur och hacka chilin. Skala och skär mangon i bitar.

Fräs morot, lök, vitlök och chilin i olja i en stor gryta. Häll på grönsaksbuljongen och låt koka ca 10 min.

Mixa soppan tillsammans med mangon. Häll tillbaka i grytan oh koka upp. Pressa limsaften. Tillsätt kokosmjölken. Smaka av med salt. Garnera med hakad koriander och servera gärna hela eller hackade räkor till.

• Alicat

Sötnos jag brukar göra champinjonstuvning/sås så här

Skiva champinjoner tunnt
    Hacka en challottenlök och 1-2 vitlöksklyftor.

Fräs lök och champinjoner i lite margarin, tillsätt vitlöken på slutet. Tillsätt lite vetemjöl och grädde/mjölk. koka på svag värme, under omrörning några minuter

krydda med en halv buljontärning och vitpeppar. Späd med mer mjölk/grädde tilsl du får en bra konsistens.

• Sötnos

Åh, tack! Hur många personer räcker det till? Hur mycket champinjoner ska det vara? O så sista frågan, vilken sorts buljontärning?

• Alicat

alltså jag brukar höfta lite. kanske 300 gram champinjoner? buljongtärning... innan jag blev veg använde jag mörk ox/köttbuljong, nu kör jag med vegetarisk buljong.

Brukar vara lagom till mig, sambon och lunch till oss båda. Men han är tokig i sås...

• NinaFina

Sötnos: Ja nu hann du få receptet på champinjonstuvning av Alicat så jag behöver inte beskriva det. Det är så himla gott... mmm... Jag brukar ha soja istället för buljongtärning dock, annars gör jag ganska lika.

• Sötnos

Tack ändå! Vet du någon annan sås som passar till rotsellerin? Funderar på att provlaga det innan nästa helg, men sambon är inte så förtjust i champinjoner så jag tänkte att han kanske kan få nåt annat till i så fall!

• elims

något som är gott är att göra egna biffar - gjorda på vegetarisk färs

vegetarisk hel färs ("hälsans kök")
    1-2 morötter
    1 pressad vitlök
    1-2 tsk sambal oelek
    hackad bladpersilja
    alt lite creme fraiche

tina färsen och riv morötterna. Blanda alla ingredienser och forma till biffar. (alt rulla som järpar & trä på spett och laga i ugnen).
    Stek på medelvärme ett par minuter, det går rätt fort.

Tillbehör kan vara tex ugnsstekta potatisklyftor och ugnsgrillade grönsaker. Det kan vara gott med en svalkande sås till biffarna om de är lite heta i smaken (av sambal oeleken) - blanda matyoghurt + kesella med lite goda kryddor+hackad bladpersilja.

• elims

åh, jag glömde:
    vill man ha det lite extra festligt kan man ha i pinjenötter i biffsmeten

• NinaFina

Sötnos: Löksås kanske är gott till... Eller ostsås...

• Amanda

Grön lasagne
    4 pers

2 gula lökar
    2 vitlöksklyftor
    smör
    1 pkt bladspenat, ca 250 g
    1 burk krossade tomater ca 400 g
    1 grönsaksbuljongtärning
    1 dl svarta oliver med kärna
    5 dl Kelda ostsås
    9 lasagneplattor
    2 dl Gratella gratängost

Gör så här

Sätt ugnen på 225°.
    Skala och grovhacka den gula löken och vitlöken.
    Fräs i smör i en stekpanna.
    Rör i tinad spenat, tomatkross och smulad buljongtärning.
    Låt såsen koka några minuter.
    Kärna ur oliverna och rör ner dem i såsen.
    Varva tomatsås, ostsås och lasagneplattor i en smord, ugnssäker form. Strö över osten.
    Grädda i nedre delen av ugnen ca 30 min.
    Servera med sallad.

Svar på tråden Vegetarisk bjudmat!