Tyvärr ser ju Öbos kösystem ut som det gör, vilket betyder att det är rätt svårt att få en lägenhet i ett "bättre" område om man inte har MYCKET poäng.
Ring lite privata hyresvärdar, men det kan ju oxå bli lite svårt om ingen av er har ett jobb. Fast man kan ju ha tur också
Dom "bra" områdena i stan... tja känns som dom flesta är lika bra, alkholister/kriminella/psykiskt sjuka finns ju tyvärr överallt.
Tyvärr är det VÄLDIGT många "missanpassade människor" i framförallt Vivalla, och kanske även i Varberga o Oxhagen. *undrar varför det är så*
Och i dom områdena som det är enklast att få en lägenhet. I vivalla kan du få en fin lägenhet (radhusaktigt) med bara 1 poäng (typ).. För att få en lägenhet i tex Adolfsberg, då måste du ha bott/stått i kö i kanske 10-12 år.
Tengvallsgatan är fint, men där krävs oxå en hel del poäng, men man kan ju ha tur.
Chansa med privata.. men försök INTE få en lägenhet inom Productor i Brickebacken.. FYYYY FASEN vilket liv det är i dom husen. Min hundvakt bor mitt emot dom husen.. i Öbos lägenheter på andra sidan gatan.
Jag bodde som sagt nästan 14 år i Brickebacken.. 10 år på Tallrisvägen och 4 på Granris.. sällan har jag sett polisen. Det bor ändå ca 30 familjer på varje gård.. och det finns rätt många gårdar.
Alla problem som försigår i dom här ytterområdena, dom finns ju även i dom finare områdena och även härute på landet. Men eftersom det oftast bor mer "slödder" i ytterområdena så blir det ju mer koncentrerat där.
Ett år flyttade jag till Norr (majorsgatan).. det räknas som ett "bättre" område.. men fy fan va konstiga människor det bor på NOrr.. 11 månader senare hade jag flyttat "hem" igen till Brickis
Och OP-skolan (som hör till norr) måste vara en av dom värsta skolorna i stan. En jobbarkompis har sin son i skolan där och hon tycker oxå den är SKIT. ALDRIG i livet att jag skulle sätta en unge på OP.
Dom flsta jag känner har, eller vill ha, sina barn på Engelska skolan.
Härute på landet börjar jättemånga på Engelska efter 6an.
Eftersom ni inte har barn än, så kanske ni kan ta en billig lägenhet i nåt ytterområde och spara undan till nått eget längre fram.
Lycka till