• ajz

bo i örebro? panik!

Jag och min sambo kom på att vi ville göra något kul tillsammans, efter min halvåriga vistelse i USA. Vi kom fram till att vi skulle flytta till Spanien på obestämd tid.
    Sagt och gjort, vi gjorde oss av med lägenhet, jobb osv osv och skaffade oss ett liv att landa till i Spanien.
    Några veckor innan vi skulle åka kom den *lilla* chocken.. Vi är gravida.
    Jahapp..

Men mitt motto är; det löser sig.
    Och vi vill verkligen ha barnet, så det är väl inget att diskutera egentligen.
    Men vi vill ju vara hemma i sverige när h*n kommer.. nära mammor och pappor och så..

Vi vill bo i Örebro, men vart är det ok att bo och vart hittar man en lägenhet/hus att hyra?
    Jag är helt för Brickebacken,men sambon är tveksam.
    Jag kan väl bo i Baronbackarna även om det inte är mitt förstaval.
    Jag vill inte bo i Vivalla.
    Vi har lite över tusen poäng på öbo.

Ge mej råd, jag blir galen och det är inte ens två månader tills vi kommer hem...

tack på förhand...

Natalie

• Svar på tråden bo i örebro? panik!
  • Mirris

Så du får gärna fråga om du vill veta nåt om nån gård Har bott där så länge, så man vet någotsånär vilka gårdar som är OK.. och man vet helt klart vilka gårdar som INTE är så bra.

Björkrisvägen är rätt bra, dit flyttar många äldre som sålt sina hus.. inte så mycket ombyten på den gatan..
    Granrisvägen höga nummer är väl "sådär".. där finns det väl ett par bra gårdar.. men flera DÅLIGA.

Jag bodde på Granris låga nummer.. det var en bra, men fanatisk gård.. mycket rabattrensning och mycket fika med grannarna
    Många barn, ca 30 st varannan helg...

Gården ovanför min var väl inte en sån höjdare.. rätt stökig gård.

Nåja, flytta INTE till VIVALLA bara.. resten av stan är nog OK!

• R Mutt

Det må vara så att flera av dessa områden är "bättre än sitt rykte" och jag vet många som bor i dem och trivs jättebra (framför allt studenter utan barn).

MEN man ska inte sticka under stol med att detta är områden med omfattande social problematik. Min sambo har suttit i skolnämnden i Brickebacken och jag har jobbat i skolan där (liksom i de flesta skolor i nämnda områden) och visst ser man problemen och visst drabbar det alla barn både socialt och kunskapsmässigt när så otroligt mycket resurser går åt till problemen.

När det gäller brott så presenterades ganska nyligen en översikt över antal inbrott per gata i hela Örebro och den statistiken talar sitt tydliga språk, det kan man knappast heller avfärda som "fördomar".

Jag önskar att vi hade en mindre segregerad stad med bättre blandning både socialt och kulturellt men nu är verkligheten en annan och det måste man våga vara öppen med. Situationen blir inte bättre av att vi inte låtsas om den.

• R Mutt

Ang. Barnonbackarna som du frågade om tidigare så är det ett område som sedan länge är kännt för att ha en hög andel missbrukare (främst alkoholister) i området pga flera orsaker.

De är ofta inte farliga iofs men skrämmande för barnen när lekparken iockuperas av "fullgubbar" osv.

Sedan är det den gamla vanliga visan med hög arbetslöshet och mycket kriminalitet. Min mor fick sin jobb-bil uppeldad där för ett tag sedan.

Det är nog det område jag absolut minst skulle vilja bo i.

Skulle även föredra Vivalla framför Brickebacken men det är väl en smaksak.

• ajz

Ok, vi skriver bort baronbackarna alltså..
    Försa om man skulle emigrera ut i skogen där ingen kan hitta oss.. Då kan vi nog undvika både alkoholister och knarkare..

• danitra

Ja, skolan har problem det håller jag med om men som småbarnsförälder i Brickebacken så märker jag inte av några nackdelar alls. Barnomsorgen är bra, BVC/MVC är bra, sjukvården är bra (har alltid fått läkartid samma dag eller efterföljande dag till skillnad från när jag tillhörde OP, då fick jag vänta en månad) och det är otroligt lungt på många gårdar. Det är betydligt mindre oväsen och stök utanför vår nuvarande lägenhet än den vi bodde i på centrala norr.

Visst finns det problem och visst är skolan mer belastad än vissa andra men i slutändan handlar det ju om hur det är att faktiskt bo i området.

• ajz

danitra: självklart är det som du säger, huvudsaken är hur det är att bo där... men R Mutt, du har en hel del matnyttiga synpunkter som spelar in i valet av bostad..

• R Mutt

Att jag tar upp skolan beror på att det är det är den miljö utöver hemmet där barnen tillbringar mest tid och får mest influenser så en bra skola är oftast högt upp på listan över sådan föräldrar tittar på när de väljer bostad¨.

Själv skulle jag exempelvis inte ha något emot att bo i Baronbackarna eller Markbacken om jag inte hade barn. Lägenheterna är ofta billiga och välplanerade osv. och det är nära stan.

Här är förresten den länk med inbrottsstatistik jag talade om förut: Man skulle kunna tänka sig att det sker flest inbrott i områden med hög medelinkomst eftersom där finns mer att stjäla men då de flesta inbrott inte begås av välplanerade ligor utan av påtända småbrottslingar så blir det ändå en tydlig överrepresentation i förorterna som ni ser. orebro.expressen.se/Nyheter/1.479523/har-det-gjorts-nagot-inbrott-pa-din-gata-i-orebro

Men låt oss lämna snacket om vart du INTE vill bo och vara lite konstruktiva om vart du VILL bo. Är bostadsrätt uteslutet? Några särskilda delar av stan ni tycker bättre om än andra? Övriga önskemål?

• danitra

Men TS har ju inte ens fått sitt första barn än så det är ju många år kvar tills det är dags för skolan.

Inte ett enda inbrott på vår gata och bara 4 i hela Brickebacken på ett år och det är betydligt mindre än det var i Sörby när jag bodde där.

• R Mutt

Det är samma barn som går på dagis = samma problem och varför bosätta sig i ett område där man inte vill bo kvar? Det blir ju bara ett onödigt uppbrott för familjen.

Brickebacken är dessutom extremt långt från stan, jag bor nästan lika långt bort själv och man blir extremt bilberoende - det är inte vidare kul.

Var förresten 6 inbrott... eller 8 om man räknar med studentvägen...det är mycket för att vara örebro.

Men roligt att vi tycker olika för en gångs skull vi som brukar vara ense i det mesta *S*

Det fina med den här frågan är att de som vill bo i dessa områden kan göra det och vi som inte vill kan låta bli...så frågan är : vart vill du bo TS?

Beskriv dina önskemål lite så blir det lättare att tipsa.

• danitra

Återigen så bor jag här och har mitt barn i barnomsorgen. Det är en väldigt liten barngrupp och personalgrupp som arbetat tillsammans i 30 år. Självklart kan det se olika ut på andra ställen i BB.

Och nej, det är inte samma barn, Brickebergsbarnen går i hög utsträckning på Brickebackedagis men börjar sen på andra skolor.

När det gäller inbrott så kanske jag räknade fel, men jag förstår inte din logik med att ta med Studentgatan, den tillhör knappast Brickebacken.

Och varför bosätter man sig någonstans utan att ha intentionen att bo kvar där resten av livet, ja du, för att olika bostadssituationer har olika fördelar i olika delar av livet.

• Mirris

Tyvärr ser ju Öbos kösystem ut som det gör, vilket betyder att det är rätt svårt att få en lägenhet i ett "bättre" område om man inte har MYCKET poäng.

Ring lite privata hyresvärdar, men det kan ju oxå bli lite svårt om ingen av er har ett jobb. Fast man kan ju ha tur också

Dom "bra" områdena i stan... tja känns som dom flesta är lika bra, alkholister/kriminella/psykiskt sjuka finns ju tyvärr överallt.

Tyvärr är det VÄLDIGT många "missanpassade människor" i framförallt Vivalla, och kanske även i Varberga o Oxhagen. *undrar varför det är så*

Och i dom områdena som det är enklast att få en lägenhet. I vivalla kan du få en fin lägenhet (radhusaktigt) med bara 1 poäng (typ).. För att få en lägenhet i tex Adolfsberg, då måste du ha bott/stått i kö i kanske 10-12 år.

Tengvallsgatan är fint, men där krävs oxå en hel del poäng, men man kan ju ha tur.

Chansa med privata.. men försök INTE få en lägenhet inom Productor i Brickebacken.. FYYYY FASEN vilket liv det är i dom husen. Min hundvakt bor mitt emot dom husen.. i Öbos lägenheter på andra sidan gatan.

Jag bodde som sagt nästan 14 år i Brickebacken.. 10 år på Tallrisvägen och 4 på Granris.. sällan har jag sett polisen. Det bor ändå ca 30 familjer på varje gård.. och det finns rätt många gårdar.

Alla problem som försigår i dom här ytterområdena, dom finns ju även i dom finare områdena och även härute på landet. Men eftersom det oftast bor mer "slödder" i ytterområdena så blir det ju mer koncentrerat där.

Ett år flyttade jag till Norr (majorsgatan).. det räknas som ett "bättre" område.. men fy fan va konstiga människor det bor på NOrr.. 11 månader senare hade jag flyttat "hem" igen till Brickis

Och OP-skolan (som hör till norr) måste vara en av dom värsta skolorna i stan. En jobbarkompis har sin son i skolan där och hon tycker oxå den är SKIT. ALDRIG i livet att jag skulle sätta en unge på OP.

Dom flsta jag känner har, eller vill ha, sina barn på Engelska skolan.
    Härute på landet börjar jättemånga på Engelska efter 6an.

Eftersom ni inte har barn än, så kanske ni kan ta en billig lägenhet i nåt ytterområde och spara undan till nått eget längre fram.

Lycka till

• R Mutt

Låt oss lämna BB-diskussionen, börjar bli väl OT och TS vill ju uppenbarligen inte bo där så end of story.

Om du kan tänka dig deen typen av områpden kan jag puscha lite för Markbacken, det är på klart bekvämare avstånd från stan och fräschare lägenheter (nyrenoverat).

Rosta är annars en klar favo hos mig. Lillån där jag själv bor är lite långt från stan, som huägare kan man ju vara beredd att ta det för att få ned huspriserna men skulle nog inte sätta mig i en lägenhet här.

Skillnaden mellan hus/BR och hyresrätt är ju att vi har reglerad bruksvärdeshyra i Sverige. Det blir alltså inte billigre att bo i förorten än i en lägenhet av samma standard centralt. Finns ingenting att tjäna på det, förutom att det är lättare att hitta lägenhet där.

Men med lite jävlaranamma brukar det gå att hitta något även i bättre stadsdelar tex genom "ÖBO direkt". När jag separerade för många år sedan satte jag mig helt enkelt vid datorn i tre dygn på raken och klickade på allt jag såg (på ÖBO direkt) tills jag fick en lägenhet i Rosta. Min första lägenhet fick jag genom att ringa runt till privatvärdar. Så det finns många sätt.

• danitra

R Mutt: Men det var ju just Brickebacken hon var intresserad.

• R Mutt

Jo men det ämnet känns väl ganska uttömt nu? Bätte vi startar en egen "för o emot Brisckebacken" tråd i så fall.

TS skriver en sida bak att hon inte vill bo långt från stan och inte kommer ha tillgång till bil. Då är Brickebacken ett jättedåligt val det borde till och med ni som bor där och trivs inse. Jag bor nästan lika långt från stan själv och jag är inte rädd för att vara självkritisk mot mitt eget område och säga nej - ingen bra idé utan bil.

Jag tror Markbacken skulle passa TS bättre om hon inte kan få lägenhet mer centralt. Men det bästa är väl om vi kan ge lite insidertips som kan hjälpa TS att fixa en bra lägenhet i något schysst kvarter istället för att sitta och tjaffsa om vilket sunkigt miljonprogrammsområde som är bäst eller sämst.

• ajz

Oj, vilka diskussioner...
    Okej, vi kan konstatera att jag inte vill bo i Brickebacken. Anledningen till att jag startade tråden var att jag ville höra mig lite för om för- och nackdelar med olika områden i Örebro, och jag har fått många jättebra råd och tips!
    Min enda egentliga erfarenhet av Örebro är Baronbackarna, men det var som sagt ett tag sedan och kanske inte mitt livs bästa upplevelse om jag ser på det såhär i efterhand.
    Rosta verkar vara helt fantastiskt, men vi får nog ta vad vi får helt enkelt, och hålla till godo med det ett tag.
    Vi funderar på om det kanske är en bra ide att hyra från någon privat hyresvärd nu, spara våra poäng på Öbo tills vi verkligen hittar något vi vill ha.
    Naturligtvis spelar mycket in när man ska välja vart man ska bo med sitt barn, det är så mycket viktigare än om det bara hade vart jag.
    Men jag har mailat en massa privata hyresvärdar, ring på några annonser och så, så jag tror det löser sig. I värsta fall får vi bo i Koppaberg tils vi fått ordning på livet

• danitra

Jag tycker varken mitt område är sunkigt eller opraktiskt att bo i utan bil med barn. Bussarna går en gång i kvarten.

• R Mutt

ajz:

Bra att ni har en back-up lösning i alla fall då kan ni ju ha lite is i magen.

Rosta´brukar som sagt dyka upp ganska ofta på det osm heter "ÖBO direkt". Där tävlar man inte med köpoäng utan den som klickar först får första tjing.

Oftast är det lägenheterna på bottenvåningen som folk tackar nej till (de som har mycket köpoäng kan ju tillåta sig vara mer kräsna) och som då hamnar på direktmarknaden.

Får du ett erbjudande om en lägenhet med attraktivt läge behöver du inte känna att du måste tacka nej för att spara köpoängen bara för att du egentligen skulle vilja ha större/annat våningsplan etc. Den största tillgången på hyresrätter finns nämligen på bytesmarknaden, det är en oerhörd ruljans på direktbyten i Örebro och där spelar ju köpoängen ingen roll. Det gäller bara att få den där första "bliljetten" in i systemet.

Den lägenhet i Rosta asom jag fick genom "ÖBO direkt" bytte jag senare mot en lägenhet centralt väster. Och den lägenheten hade jag kunnat byta mot nästan vad som helst. Man får jobba sig upp den vägen.

• ajz

Okej, jag har inte riktigt fattat den där byta-grejen men nu gör jag det, tack.
    jag är ute hela tiden och hoppas på lite flyt med direktlägenheterna..

tack snälla..

Svar på tråden bo i örebro? panik!