Inlägg från: Åsa |Visa alla inlägg
  • Åsa

Varför bojkotar ni Nestle barnmat?

Jag kompletterade med Nestlés NAN i början på bvc-ssk:s rekommendation för att jag ville Lillans bästa (att jag i efterhand tror att det sköt upp en fungerande amning mer än nödvändigt och att intensivamning då hade varit bättre är en annan historia).
    Däremot har jag aldrig köpt deras barnmat och ser ingen anledning att köpa deras snabbkaffe etc heller. Jag missar säkert något som de äger men säljer under annat märke, men att undvika sådant där det _står_ Nestlé är inte särskilt betungande.

• Åsa

Några kommer med (mot?)argument som går ut på att man i så fall borde bojkotta även kläder gjorda på oetiskt sätt m fl produkter (Förvånande nog tycks kunskaperna om detta finnas hos personer som inte känner till eller bryr sig om Nestlés säljbeteende.)
    Jo, det kanske man borde. Själv har jag inte satt mig in i de frågorna, gjorde jag det skulle det förmodligen lämna något avspår i mitt konsumtionsbeteende, allra helst om, som här, valen inte påverkar vår livskvalitet. _Behövde_ jag köpa Nestlés produkter skulle jag göra det, men det behöver jag inte.

Men varför skulle det vara fråga om något antingen-eller? Jag (med flera, antar jag) är inte en perfekt etisk konsument utan en privatperson som utan att gå över till Amish-livsstil försöker göra vad jag kan. Jag inbillar mig att det är bättre att göra något än att inte göra något alls.

Svar på tråden Varför bojkotar ni Nestle barnmat?