Inlägg från: Titti och mini |Visa alla inlägg
  • Titti och mini

Varför bojkotar ni Nestle barnmat?

Jo, så är ju läget nu Filipsmamma, men det är ju inte NATURLIGT för det, utan ngt vi måste kämpa emot!

Grundar också mkt av det jag skriver på vänners berättelser om hur det är eftersom de också är biståndsarbetare o det verkar verkligen vara ett rent helvete att vara där nere. Men de berättar bl.a. om just hur nyblivna mammor kommer hem från BB (de som åker in till ett vill säga) o kommer tillbaka med pulver. Det är sedan mkt svårt att få dem att förstå att det de fått höra på BB om att ersättningen är bättre än deras egen mjölk inte stämmer + att de ofta kan ha svårt att komma igång med amningen eftersom det gått ngr dagar. Här skulle Nestlé kunna göra så mkt, t.ex. ge pengar till sjukhus utan att samtidigt ge sin ersättning till alla. Men de gör de inte - för vad tjänar de på det - ett rent samvet javisst, men det räcker inte när man är ett världsledande företag

• Titti och mini

Men Leaaa - har du läst ovan hur de gör? De använder människornas okunskap så att de tror att ersättning är det bästa - hur kan man stödja ett företag som profiterar på att små barn dör av undernäring?

O nej, det skulle inte ha sprängts för länge sen eftersom de inte gör ngt olagligt! bara ngt djupt ohumanitärt!

• Titti och mini

Supermia80 - de vuxna dör inte, de ser inte heller sambandet mellan näringen o döden. Men en sak jag inte förstår med er argumrenataion ovan - ni tror alltså inte på att Nestlé gör detta? Eller? jag fattar inte vad det är som är problemet? En sak att man inte orkar bry sig, men att Nestlé beter sig ohumanitärt är ju så välkänt o välkonstaterat. RK är ju en stor seriös organisation o de stödjer denna bojkott - varför inte tro på deras engagemang i frågan tex?

Nu ska jag ut i solen, men återkommer

• Titti och mini

Hapiness1 - ja man önskar det var som du skrev, men tyvärr inte. Nestlé har putsat på sitt yttre, men problemet kvarstår. Barnen dog inte för att vattnet inte var kokt, för den kunskapen har de att vattnet är skitigt o de köper vatten, men de dog för att pulvret var för dyrt för dem o de späde ut de för lite. Dessa hemska saker fortgår tyvärr än idag

Supermia och Leaaa igen - vi kommer inte att enas men undrar om ni tror att argumenten är påhittade? Angående att barnen dör - i flera fall så anser man att barnet dog för att det inte var t.ex. livsdugligt, dvs saknade en vis ande eller liknande. På många sätt är dessa samhällen radikalt skilda från oss o det vi förklarar medicinskt förklarar de på andra sätt. Att man dör av ngt man äter/ inte äter är inte ngn självklarhet. Svält ses på många håll som straff för ngt. Aids kan te.x botas genom att ha samlag med en oskuld. Med detta sagt att kopplingen barnadödlighet o ersättning sällan görs - den är inte logiskt för många av dem. Därför köper de o fortsätter med ersättningen med nästa o nästa barn - för den är det inget fel på för det har de fått lära sig på sjukhuset.

Det där med sjukhuset, Nestlé och deras sammanblanding med politik o u-länder tror jag jag skrivit 2 ggr ovan. Så skriver inte det igen - men påpeka dock återigen betydelsen av oberoende, opolitiska organisationerss stöd mot detta -dvs vi människor som anser att detta inte är rätt, som anser att ingen ska dö så att nån annan kan tjäna pengar.

Jag tror jag tackar för mig i den här tråden (kanske )med det! jag är verkligen ledsen över att ha konstaterat att det jag trodde var ngt självklart -dvs att stödja de som har det svårt -inte alls är så självklart

• Titti och mini

trolltjejen - jag har svarat på den frågan 10 ggr idag tror jag - kolla ovan O Nan förstår jag att man köper för våra alternativ till ersättning är trots allt få o alla barn tål dem ju inte.

Unika - tack Nä, känner att många av oss är så olika så tror inte vi kan förstå varandra alls. Min fråga om hur man kan fortsätta köpa Nestlé när man vet hur det ser ut får dock inga svar så antar ngt kanske gått in - eller vad säger ni?

• Titti och mini

Trolltjejen - nä, såg nu att du ju inte frågade Börjar bli trött i huvudet inser jag¨. Menade dock det du skrev om att det ju inte är Nestlés fel utan okunskap - har skrivit lite om det ovan.

• Titti och mini

Leaa - det där med respekt är diskuterat ovan. Jag anser du absolut har rätt till en åsikt, men min respekt får du inte. Om du inte vill diskutera kanske du inte ska ge dig in i ett diskussionsforum? Kräver förklaringar?!??!!! Jag frågade dig ngt - du svarade inte - OK - men detta är ett diskussionsforum - det bygger på att man diskuterar - kanske är du som trots allt är lite rolig du

• Titti och mini

Leaaa - kom bara på en till sak. Vi diskuterade ju inte alls respekt o et var ju på intet vis det frågan handlade om. Min utgångspunkt är att vi alla är olika o det respekterar jag - men jag respekterar inte att man fortsätter köpa Nestlé produkter utan att förklara varför - detta innebär inte att jag käver en förklaring (ditt ordval) utan jag är uppriktigt intresserad av hur man tänker då, hur du tänker. Jag tänker "låta" dem som handlar Nestlé göra det, men jag anser mig även ha rätten att fråga dem hur de tänker eftersom detta är ett DISKUSSIONforum o vill du inte vara med kanske du inte ska vara det heller, eller?

• Titti och mini

Men Marsipan - det är ju precis vad jag i stort sett skrivit ovan o även skrivit om varför bojkott är ett bättre alternativ gällande Nestlé än t.ex. Hm, Indiska. Tror de flesta som bojkottar också engagerar sig på andra sätt o dåligt samvete borde vi väl isf alla ha - inte bara vi som bojkottar

• Titti och mini

Supermia80 - du upprepar bara saker vi har diskuterat och du tar inte ställning till de svar du får. Angående t.ex. vattnet (som inte är orsaken till svälten) kostnaden på pulvret (Nestlé hade ALDRIG behövt ge sitt pulver till dem så de trodde de var bäst) 80-talet har INGET med frågan att göra - förstår inte denna mening Du får gärna förklara men antar du inte kommer igen. Frågan handlar inte om respekt för dig, utan om humanitet i allmänhet. Det där sista är ju dock PRECIS det jag skrivit - VARFÖR kan inte Nestlé ge pulver till sjukhusen bara till de som behöver - ja varför?????

Det där med respekt har både du o Leaa tagit upp nu o jag förstår ingenting. Ingenting som tyder på ICKE respekt anser jag har skrivits här. Vi har diskuterat en fråga av humanitär art som jag anser vara av stor betydelse, o kanske ni också eftersom ni svarar. Vi har olika åsikter ifrågan - men vi respekterar väl varandra som individer för det? Du anser du gör tillräckligt o du det respekterar jag. Leaa däremot svarade inte ens o då är det svårt att respektera i sakfrågan.

Leaa - Ja, jag har respekt för dig som individ - NATURLIGTVIS hur skulle jag kunna ha ngt annat, jag känner dig inte??!! Men i sakfrågan vi diskuterar anser jag det fortfarande svårt att ha respekt för dig eftersom du inte alls tar reda på ngn info själv utan hävdar att vi här inne i stort sett hittar på. JO, världen ser ut så här o världen har KOLL - VARFÖR tror du annars WHO och t.ex. Röda korset fortfarande bojkottar Nestlé. Förstår inte alls hur du tänker nu -VARFÖR i hela friden skulle vi sitta härinne o argumentera för förhållanden som inte stämmer? Den tiden har jag VERKLIGEN inte!!! Du får gärna lägga fram belägg för att Nestlé slutat, men ta dem inte från deras egen hemsida. Om du vill kan jag ge dig massor av info om hur läget ser ut i Afrika och Nestlés inblanding, de senaste rapporterna från WHO t.ex. Men i stort sett räcker det med att läsa de länkar som kommit upp i denna tråd, har du gjort det o i så fall hur kan du hävda att detta hände för 20 år sedan?

Svar på tråden Varför bojkotar ni Nestle barnmat?