• Krisselina

Äter du, som gravid, gravad lax vid tex jul?

Ja, som rubriken lyder.. Äter du, som gravid, gravad lax? 

Motivera gärna :)  

Lita alltid på din intuition
  • Svar på tråden Äter du, som gravid, gravad lax vid tex jul?
  • SandraCaroline

Hej. Jag läste i vänta barn boken igår kväll. Och där står det att det är okej att äta det en gång i månaden men inte för ofta! Till jul tycker jag att man ska få unna sig det :)

• saratheo

äter kallrökt lax istället

• Minxy
    saratheo skrev 2007-11-08 10:16:32 följande:
    äter kallrökt lax istället
    Trist. Enligt SLV ska man inte äta varm- eller kallrökt fisk.
    "Undvik dessutom varmrökt eller kallrökt fisk, främst vakuumförpackad. (se Skadliga bakterier och parasiter)"

Men ring eller maila för säkerhets skull! Det kan ju också vara förlegad info som ska bytas ut.

Gravid i vecka 25!
  • Jossebell

jag misstänker att flera här blandar ihop två saker.

1 när det gäller gravad lax så är det inte tungmetallerna utan bakterierisken. Gäller ju även vanlig skinka mm.

2 när det gäller rekommendationer kring hur ofta man får äta fisk så är det pga tungmetallerna och inte bakterierna.

• fairyfloss

Nej jag ska inte, fastän jag ÄLSKAR det och inte äter nått annat på julbordet än sill.... så jag ska till IKEA och handla massor av sill så jag har nått gott ändå!! Åt en brieost och har fortfarande ångest av att jag kanske skadade mitt barn . Fastän den var pastoriserad... så jag tar inga fler risker!

• Edwins mamma

När jag var hos bm den här veckan var det en gravid ssk student som var med på mitt besök. Hon talade om för mig att om man vill äta lax tex så kan man frysa laxen och sen ta upp den för att äta. Då där bakterierna så kan man äta den tex gravade laxen eller köttet som man är nervös för att äta. De var ett bra tips om det fungerar!

• astalacasta

Vanföreställningarna om vad som gäller för vilka fiskar man får äta florerar tydligen vildare än den värsta listeriabakterie

Det blir inte bättre av att SLV på sin hemsida delvis säger emot sig själva, eftersom de i sina kostråd för gravida avråder från gravad fisk som inte är nygravad eller som är gjord av fisksorter som är tveksamma ur miljögiftsynpunkt. I livsmedelslistan för gravida avråder de helt från gravad fisk, men lägger till en brsklapp om att denna rekommendation främst gäller icke nygravad fisk. Kostråden för gravida och avsnittet om Skadliga bakterier och parasiter är dock uppdaterade senare än livsmedelslistan, så informationen där bör stämma.

Många i den här tråden har sagt det väldigt bra redan, men det verkar inte gå in hos vissa som fortsätter lägga in inlägg om att man inte får äta gravad fisk.

Så här är det:

JA, du får äta sushi och gravad lax som gravid, om du vet att fisken har blivit hygieniskt behandlad, att den inte har legat framme etc. Det enklaste sättet att veta detta med gravlaxen är såklart att du eller någon i din familj gör den själv. Listeriabakterier dör i frysen, så se till att laxen har varit fryst innan den gravas.

NEJ, ät inte sushi, gravad lax eller rökt lax som luktar konstigt eller ser konstig ut. Ät bara fräsch mat som du vet hur den har behandlats.

NEJ, ät inte gravad eller rökt lax som har legat vacuumförpackad. Listeriabakterier trivs utmärkt i vacumförpackning, så finns de där till att börja med så kan de växa till sig och ha det jättetrevligt i sådana förpackningar.

Någon i tråden skrev också att man inte får äta rökt lax när man ammar. Detta stämmer överhuvudtaget inte! När du ammar är det enda du behöver tänka på för barnets skull att inte äta för mycket fisk som innehåller högre halter av miljögifter. Då kan du helt strunta i att hålla reda på det som rör bakterier, de går inte över i bröstmjölken, bara miljögifterna.

Ammar du så får du mumsa i dig hur mycket du vill av kallrökt, varmrökt, gravad eller helt rå lax OM det är odlad lax. Go crazy, stoppa i dig så mycket du orkar.
    Om det är viltfångad lax bör du inte äta den mer än en gång i månaden pga risken för miljögifter.

• Nufsan
    astalacasta skrev 2007-11-09 10:44:01 följande:
    Vanföreställningarna om vad som gäller för vilka fiskar man får äta florerar tydligen vildare än den värsta listeriabakterie Det blir inte bättre av att SLV på sin hemsida delvis säger emot sig själva, eftersom de i sina kostråd för gravida avråder från gravad fisk som inte är nygravad eller som är gjord av fisksorter som är tveksamma ur miljögiftsynpunkt. I livsmedelslistan för gravida avråder de helt från gravad fisk, men lägger till en brsklapp om att denna rekommendation främst gäller icke nygravad fisk. Kostråden för gravida och avsnittet om Skadliga bakterier och parasiter är dock uppdaterade senare än livsmedelslistan, så informationen där bör stämma.Många i den här tråden har sagt det väldigt bra redan, men det verkar inte gå in hos vissa som fortsätter lägga in inlägg om att man inte får äta gravad fisk.Så här är det:JA, du får äta sushi och gravad lax som gravid, om du vet att fisken har blivit hygieniskt behandlad, att den inte har legat framme etc. Det enklaste sättet att veta detta med gravlaxen är såklart att du eller någon i din familj gör den själv. Listeriabakterier dör i frysen, så se till att laxen har varit fryst innan den gravas.NEJ, ät inte sushi, gravad lax eller rökt lax som luktar konstigt eller ser konstig ut. Ät bara fräsch mat som du vet hur den har behandlats.NEJ, ät inte gravad eller rökt lax som har legat vacuumförpackad. Listeriabakterier trivs utmärkt i vacumförpackning, så finns de där till att börja med så kan de växa till sig och ha det jättetrevligt i sådana förpackningar.Någon i tråden skrev också att man inte får äta rökt lax när man ammar. Detta stämmer överhuvudtaget inte! När du ammar är det enda du behöver tänka på för barnets skull att inte äta för mycket fisk som innehåller högre halter av miljögifter. Då kan du helt strunta i att hålla reda på det som rör bakterier, de går inte över i bröstmjölken, bara miljögifterna.Ammar du så får du mumsa i dig hur mycket du vill av kallrökt, varmrökt, gravad eller helt rå lax OM det är odlad lax. Go crazy, stoppa i dig så mycket du orkar.Om det är viltfångad lax bör du inte äta den mer än en gång i månaden pga risken för miljögifter.
    Jag fick en bok om amning uppe på BB och där står det exakt det jag skrev, att du inte ska äta gravad, varm eller kallrökt lax när du ammar, sen om de har fel är en annan femma, men så står det.
    ♥ღ♥Äntligen är vår älskade dotter här♥ღ♥
  • Lilja84

Jag åt gravad lax som gravid , ganska mycket också , det var en av dom få saker jag kunde äta ett tag och min bm sa redan 03 att det var okej .
    Jag undrar om det ens går att få tag på icke odlad lax på vanliga ica .

Svar på tråden Äter du, som gravid, gravad lax vid tex jul?