• Turikärlek

Omskärelse!?

Varför vill man omskära sina barn?Blir så arg! Det är ett ingrepp med risker och smärta. Vanligtvis är inte ens pojken bedövad. Vanligtvis görs detta väl så snabbt som möjligt, ofta då barnet bara är ett par dagar gammal? HEMSKT!
    Varför kan inte varje människa själv få ta sådana här beslut?
    Och att det blir renare det köper jag inte. Det finns tvål och vatten!! Om man tycker att det är renare vid samlag så skulle man isåfall ta bort naglarna också! Där samlas det mkt smuts och var för "vi" in fingrarna sen?!

Och förresten "Komplikationer och hälsorisker

Förhuden har till uppgift att skydda ollonet mot nötning och att hålla huden på ollonet smidig för att bevara känsligheten. När man skär bort förhuden försvinner ungefär tio procent av nerverna i penis samt talgkörtlarna på förhudens insida. Ollonet ligger bart och utsätts för nötning från kalsonger och intilliggande hud. Huden härdas, blir grövre och en del av känsligheten går förlorad.

Detta har naturligtvis betydelse för sexualiteten. En del känner att sexlivet blir bättre eftersom de kan ha sex längre innan de får orgasm eller utlösning. Andra kan få problem med att känseln försvinner så mycket att de inte längre kan få orgasm eller utlösning." www.vardguiden.se/Article.asp

• Svar på tråden Omskärelse!?
  • Gutegirl

Vanligtvis och vanligtvis skriver du mycket i din TS. Vad grundar du det på?

one pepole, one nation, one destiny
  • Turikärlek

På vad människor i min omgivning berättat. Naturligtvis från kulturer där detta förekommer.

• Gutegirl
    Turikärlek skrev 2007-11-01 00:51:36 följande:
    På vad människor i min omgivning berättat. Naturligtvis från kulturer där detta förekommer.
    Åh, säkra källor då, med andra ord
  • siamusen
    Turikärlek skrev 2007-11-01 00:51:36 följande:
    Vilka kulturer âr det?
  • Turikärlek

och dessutom har vi varit på ett studiebesök och träffat en jusisk kvinna som berättade att de inte använder bedövning vid omskärelse och att ingreppet görs på den 7 levnadsdagen (om jag inte minns fel)

• Turikärlek

De i min omgivning är muslimska kvinnor.

• siamusen
    Turikärlek skrev 2007-11-01 00:53:33 följande:
    ok. Men muslimer omskär väl senare? Savitt jag vet är det bara i den judiska kulturen som man omskär pa en gang.

och i Sverige använder man bedövning.
  • Gutegirl
    Turikärlek skrev 2007-11-01 00:53:33 följande:
    Muslimer brukar vänta tills barnet är äldre.
  • elims

Det har ingenting med renlighet att göra.
    Det har med förbundet med Gud att göra (judendomen).
    och det är på 8:e dagen det görs, förutsatt att pojken är helt frisk alltså.

• siamusen

Vet inte när amerikanerna gör det, men jag har fatt för mig att det âr relativt tidigt dâr med.

Svar på tråden Omskärelse!?