• Turikärlek

Omskärelse!?

Varför vill man omskära sina barn?Blir så arg! Det är ett ingrepp med risker och smärta. Vanligtvis är inte ens pojken bedövad. Vanligtvis görs detta väl så snabbt som möjligt, ofta då barnet bara är ett par dagar gammal? HEMSKT!
    Varför kan inte varje människa själv få ta sådana här beslut?
    Och att det blir renare det köper jag inte. Det finns tvål och vatten!! Om man tycker att det är renare vid samlag så skulle man isåfall ta bort naglarna också! Där samlas det mkt smuts och var för "vi" in fingrarna sen?!

Och förresten "Komplikationer och hälsorisker

Förhuden har till uppgift att skydda ollonet mot nötning och att hålla huden på ollonet smidig för att bevara känsligheten. När man skär bort förhuden försvinner ungefär tio procent av nerverna i penis samt talgkörtlarna på förhudens insida. Ollonet ligger bart och utsätts för nötning från kalsonger och intilliggande hud. Huden härdas, blir grövre och en del av känsligheten går förlorad.

Detta har naturligtvis betydelse för sexualiteten. En del känner att sexlivet blir bättre eftersom de kan ha sex längre innan de får orgasm eller utlösning. Andra kan få problem med att känseln försvinner så mycket att de inte längre kan få orgasm eller utlösning." www.vardguiden.se/Article.asp

• Svar på tråden Omskärelse!?
  • Um muhammed1

Jag tycker inte alls att det är så stor sak att omskära sina söner och det går ju inte ens att gämföras med stympning, man skär ju inte av snorren utan bara i skinnet,,
    och sen förstår jag med att ni kanske inte tycker att det är renare eftersom svenskar i vilket fall som hälst inte tvättar sig efter toa besök utan bara torkar med papper eller skakar av den..och då kan det ju kvitta om man e omskuren eller inte..
    sen är det ju också så att enligt vår religion så måste pojkar omskäras så därför är det igentligen inte mycket att diskutera.

• trebarsmamma

min sambo är omskuren, och han blev det för att förhuden var lite för trång, jag tycker att den är mycket snyggare och frächare. jag tycker det är fult med förhud. men visst förhuden är ju där för att skydda. det är ju som att tjejer har hår där nere för att skydda mot infektiskoner enligt vad en läkare sa till mig, men vi rakar ju oss. jag skulle vilja ta bort förhuden på mina pojkar, men jag vågar inte utsätta mina barn för smärta som dom inte behöver.

• Canberra

Oj forlat, hade fel. 8'e dagen alltsa.
    Den brits mila jag var med pa var inte pa den 8'e dagen eftersom det inte fanns en Mohel i Canberra sa de fick dispens :) och gjorde det pa den 10'e dagen tror jag.

Moomin,
    nej smapojkar har kanske inte sex men aven sma pojkar blir stora pojkar en vacker dag...

• Chutzpah

Jag är emot omskärelse. Jag tycker att det är könsstympning.

• rasajj
    Moomin skrev 2007-11-01 11:40:21 följande:
    Vet ni att om man omskär ett barn och bara den ena föräldern är med på det så är det ett allvarligt brott (grov misshandel) och kan ge fängelsestraff. Men om båda föräldrarna är med på det så får man tydligen begå brott mot sitt barn.Sen finns det INGA trovärdiga medicinska källor som säger att omskärelse av små barn skyddar mot livmoderhalscancer. Vad jag vet har inte småpojkar sex. Låt små barn ha sina kroppar i fred. De som könsstympar barn bryter mot barnkonventionen!
    http://www.nymedicin.com/news/2002/04/11/Manlig_omskarelse_minskar_risken_for_cancer_i_pen.html

Inte trovardigt?

Inte det har heller, antar jag..

http://www.nymedicin.com/news/2007/07/24/Omskarelse-av-man-kan-radda-miljoner-man-fran-att-smittas.html

Om nu barnkonventionen forbjuder manlig omskarelse, sa har nog FN, WHO och UNAIDS missat det...

http://africa.reuters.com/top/news/usnBAN845330.html

"Experts believe cells on the inside of the foreskin, the part of the penis cut off in circumcision, are particularly susceptible to HIV infection."

• Nillax
    Canberra skrev 2007-11-01 01:52:26 följande:
    Eh.... nagra felaktigheter har.Judiska pojkar omskars pa 7'e dagen eller sa nara efter den 7'e levnadsdagen som mojligt. De far visst bedovning! Ingreppet gors ofta inte pa sjukhuset utan i hemmet eller synagogan eftersom det ska vara en specialutbildad rabbi som gor det. Judiska omskarelser har lagre infektionsrisker an medicinska nar de gors ratt. Barnet far antingen lokalbedovning eller smartstillande eller bade och. Muslimska pojkar omskars senare. Ofta pa sjukhus.Andra pojkar omskars ofta av hygienskal, inte religiosa, i vissa lander - tex USA och Australien, dar for 20 ar sen over 90% av pojkar omskars. Ofta ar barnet runt en manad gammalt, eller aldre. I USA ar det fortfarande en majoritet av pojkbarn som omskars, i Australien och Nya Zeeland blir det mindre och mindre vanligt (forra aret var det runt 10-15% i Australien tror jag). Anledningarna ar just de du sager, lattare att halla rent. Det finns en teori att fruar/sambor till omskurna man far livmoderscancer i lagre grad an andra, just for att de inte far in en massa smuts genom sex, men det ar inte alldeles bevisat (det kan ha tex. etniska orsaker ocksa - judiska kvinnor far mycket sallan livmoderscancer men man vet inte om det ar genetiskt eller p gr av omskarelsen). Det finns ocksa studier som visar att HIV-smitta overfors i mindre grad om mannen ar omskuren men aterigen ar det inte nat som bevisats helt (kan bero pa olika typer av HIV som forekommer i olika lander, bland annat). Man kan fa problem med utlosning av manga orsaker, omskarelse ar inte det storsta problemet for det. Det finns aven medicinska orsaker till att omskara pojkar, men det ar ganska ovanligt statistiskt sett. Jag stodjer inte bruket - jag har en son sjalv och vi bestamde oss for att inte lata honom omskaras vilket som sagt ar ratt sa vanligt har fortfarande - men jag ser det inte som grymmare eller mer barbariskt an att ta hal i oronen pa sma flickor som inte heller kan bestamma sjalv.
    Jag haller med Canberra har, tycker inte heller att omskarelse ar grymmare an att ta hal i oronen pa smatjejer som inte kan bestamma men jag ar inte heller for omskarelse. Min sambo ar omskuren och de flesta man i hans alder ar ocksa det sa han ser det som att varfor inte...jag ar ganska glad att barnet vi vantar ar en flicka sa vi inte behover ta diskussionen nu for vi ar inte ense....jag ar villig att disskutera med honom och forhoppningsvis kommer vi till en overenskommelse nar den dagen kommer.
  • Liten Björn

Ush, oavsett om det är bra eller dåligt så upplever jag det som könsstympning. Varför göra ett ingrepp på en frisk kropp? Att göra det på en individ som dessutom inte har medel att försvara sig eller uttala sin åsikt är barbari.

• rasajj

Varfor spruta in bakterier i en frisk kropp.....? Som kanske aldrig skulle komma i kontakt med den smittan anda.. Sprutor som gor sa ont.. Borde inte barnet fa valja sjalv.. H*n kanske inte tycker att vaccinationer ar sa bra..

Foraldrarna valjer det de anser ar bast for barnet. Att kalla det for misshandel/barberi eller stympning ar faktiskt inte ratt.

• Liten Björn

Du, det där men svenska gubbar och dålig hygien har jag också tänkt på =)
    Det är så sant.
    Men det försvarar inte omskärelse på något sätt.
    Det är väl klart att det är könstympning ändå. Man skär ju inte bort hela musen på flickor heller utan bara vissa delar så vad är skillnaden?
    Um muhammed1 skrev 2007-11-02 08:14:00 följande:

Jag tycker inte alls att det är så stor sak att omskära sina söner och det går ju inte ens att gämföras med stympning, man skär ju inte av snorren utan bara i skinnet,,och sen förstår jag med att ni kanske inte tycker att det är renare eftersom svenskar i vilket fall som hälst inte tvättar sig efter toa besök utan bara torkar med papper eller skakar av den..och då kan det ju kvitta om man e omskuren eller inte..sen är det ju också så att enligt vår religion så måste pojkar omskäras så därför är det igentligen inte mycket att diskutera.
  • Liten Björn

Att man får ett vaccin har en medicinsk effekt. Det har inte omskärelse på samma direkta sätt.
    Vad som är rätt och fel för mig avgör bara jag, och jag anser att det är barbari på samma sätt som som kvinnlig omskärelse.

rasajj skrev 2007-11-05 04:04:04 följande:
    Varfor spruta in bakterier i en frisk kropp.....? Som kanske aldrig skulle komma i kontakt med den smittan anda.. Sprutor som gor sa ont.. Borde inte barnet fa valja sjalv.. H*n kanske inte tycker att vaccinationer ar sa bra.. Foraldrarna valjer det de anser ar bast for barnet. Att kalla det for misshandel/barberi eller stympning ar faktiskt inte ratt.
  • rasajj
    Liten Björn skrev 2007-11-05 04:09:18 följande:
    Att man får ett vaccin har en medicinsk effekt. Det har inte omskärelse på samma direkta sätt.Vad som är rätt och fel för mig avgör bara jag, och jag anser att det är barbari på samma sätt som som kvinnlig omskärelse.
    Pa vilket satt har vaccin direkt medicinsk effekt? Om ditt barn far MMR sprutan, vilken direkt medicinsk effekt har den da? Forutom ont nar sticket ges, och troligen ont en stund efterat. Samt ev lag feber och allmant gnalligt humor...  Ar det ens sakert att ditt barn nagonsin skulle utsattas for smitta av vare sig masslingen, roda hund eller passjuka?

Hur ar det med polio.. Vilken direkt medicinsk effekt har den? Och ar det alldeles sakert att ditt barn kommer att smittas av polio? Sapass sakert att det ar vart det att ge en sa otack spruta.. Borde inte ditt barn fa valja sjalv.. ??

Googla lite pa bilder av Phimosis.. Ser det skont ut?

Eller varfor inte balanitis.. Ser mysigt ut, eller hur?

Ar det mildare an lite prickar och feber fran masslingen?

Risken att en pojke drabbas av dessa akommor ar bra mycket hogre an att samma pojke smittas av polio, eller masslingen for den delen..
  • Liten Björn

Ja, det är väl allmänt känt att vaccin förebygger diverse barnsjukdomar mm? Och det gör faktiskt inte särskilt ont att få en spruta. Att jämnföra omskärelse med vaccin är ju bara komiskt.
    Risken att mitt barn för röda hund är ljusår större än att han får trång förhud.

rasajj skrev 2007-11-05 05:39:27 följande:
    Pa vilket satt har vaccin direkt medicinsk effekt? Om ditt barn far MMR sprutan, vilken direkt medicinsk effekt har den da? Forutom ont nar sticket ges, och troligen ont en stund efterat. Samt ev lag feber och allmant gnalligt humor...  Ar det ens sakert att ditt barn nagonsin skulle utsattas for smitta av vare sig masslingen, roda hund eller passjuka? Hur ar det med polio.. Vilken direkt medicinsk effekt har den? Och ar det alldeles sakert att ditt barn kommer att smittas av polio? Sapass sakert att det ar vart det att ge en sa otack spruta.. Borde inte ditt barn fa valja sjalv.. ??Googla lite pa bilder av Phimosis.. Ser det skont ut? Eller varfor inte balanitis.. Ser mysigt ut, eller hur? Ar det mildare an lite prickar och feber fran masslingen? Risken att en pojke drabbas av dessa akommor ar bra mycket hogre an att samma pojke smittas av polio, eller masslingen for den delen..
  • maxansmamma

Min man skar om sig 2 veckor innan vår son föddes, inte pga religion eller så utan pga att hans förhud var trång.
    Hans föräldrar diskuterade detta när han var barn om de skulle skära om honom.
    Idag har hans föräldrar fått skämmas för det misstag det gjorde då att inte skära om honom som liten.
    Trång förhud kan vara ärftligt och vi funderar på att skära om vår son så att han slipper lida som min man gjorde.
    Vi tänker naturligtvis vänta tills han blir äldre och ser om det ligger i hans gener att behöva bli omskuren.
    Dessutom är det till kvinnans fördel att mannen är omskuren, risken för livmoderhalscancer minskar dramatiskt, tänk på det!!!!
    Dessutom så är det bara i arabländerna och alla de andra länderna där nere där Bush är just nu som det skärs om hitan och ditan utan bedövning men sådan är deras religion.
    Jag tåler inte heller deras syn varken på kvinnorna eller på hur man behandlar sina egna.
    Visst nu finns det illegal omskurning här i Sverige oxå där man gör detta.
    Tar ett exempel bara.
    I landskrona där vi bodde tidigare är det invandrartätt.
    En man skar om sin egen son, modern som är svensk fick senare se detta när hon kom hem.
    Anmälde gubb#¤%#%& och tog barnet till en läkare där man kunde konstatera att sonen aldrig skulle kuna genomföra ett samlag pga av mannens okunnighet.
    Jag säger inte att omskärning är fel, men i händerna på en fel person kan omskärning vara livsfarligt.
    Finns även dokumenterat att barn har dött av dessa ingrepp.

• Um muhammed1

Ja jag tycker också att det är yterst viktigt att få tag i en bra läkare vet många människor som tex tar läkare från danmark som utför ingreppet i hemmet,,
    själv ringde vi en av dom läkarna men jag kände mig inte alls trygg med varken han eller att det skulle göras i mitt hem så jag väntade tills min son var 6 månader sen gjorde jag det i jordanien där det fanns gott bra läkare som visste vad dom gjorde.
    inget ont om läkare från danmark vet att det finns många bra men samtidigt har jag nog bilden av den mannen i huvet som dömdes efter att ha gjort flera misslyckade omskärningar då det visade sig att han bara utgett sig för att vara läkare..
    Men omskära mina söner det ska jag absolut ...

Svar på tråden Omskärelse!?