• Zoe888

Vad är välling och varför?

Vad är egentligen välling och varför "ska" man ge den? Argument för och emot mottages tacksamt.

• Svar på tråden Vad är välling och varför?
  • lillasnurre

välling är utspädd gröt. Vi ger den för att sonen gillar det, det är praktiskt och nyttigt och han somnar gott sedan.

• Zoe888

Först trodde jag att välling var en mjölkprodukt. Sedan läste jag matinfo/reklamen från matproducenterna och fick intrycket att det var sädesbaserat och ja typ utspädd gröt tänkte jag. Varför ge välling istället för gröt? Går det fortare och blir mindre spilligt om man har barn som är bra på flaskan? Är det därför?

Sedan vi köpt välling så såg jag på innehållsförteckningen att det är mest mjölk i...så då blev jag fundersam igen.

• suzolina

min son är ett flaskbarn och när ersättningen slutade göra han mätt blev vällingen ett självklart val åtminstone på kvällen. praqktiskt speciellt när de är sjuka...

• Höstäpplet

Alla barn gillar inte välling men om barnet är van vid flaska tycker de ofta det är gott och mysigt med vällingflaska. Det som är bra är att den är näringsberikad. Men gröt går ju precis lika bra.
    Det som är riktigt bra är att vällingen gör att dottern får i sig näring och vätska vid sjukdom. Då brukar hon inte vilja äta något, men en flaska välling tackar hon aldrig nej till.

• Höstäpplet

Jo det finns välling som är utan mjölk och gluten om barnet inte tål det.

• maja78

Vi ger välling för att våra barn tycker bättre om det än gröt. Blir även ett mysigt avslut på kvällen. Barnen sitter i knä och dricker, vår minsta somnar när hon dricker. Sen om det är bättre eller sämre än gröt vet jag inte. Antar att man tar det som passar barnen bärt. Är ju många barn som inte dricker välling.

• Suskiv

Välling är mjöl och mjölk som man kokat ihop. Innehåller från grunden nästan inget av värde utan måste berikas på konstgjord väg för att bli näringsrikt.

• Zoe888

Suskiv: är det enligt dig bättre med gröt?

• Siriva

Hej Zoe888,
    Jag har precis samma funderingar som du.
    Vi har inte börjat med välling än (Ludvig är nu 11 månader) Har liksom inte blivit övertygad om fördelen. Ludvig har ju ammat bra hela tiden och knappt druckit ur nappflaska.
    Vad jag har hört så kan man ju ge välling med pipmugg också men jag vet inte...

Jag kan iof tycka att välling verkar mer behändigt om man ska ge kvällsmål (nu får ludvig inget kvällsmål), ammar på natten istället.

Jag är nyfiken på andras åsikter för och emot välling!

• stjernan

Det jag reagerat starkt på vad gäller välling är rekommendationen när man ska börja med den - vid 6 månader. Som någon skrev är det ju utspädd gröt, kollar man innehållsförtecknngen och jämför innehåller det exakt samma saker. Men gröt kan man ge från 4 mån?

Min privata teori är att Big brother vill att man ska amma så länge som möjligt och att välling på flaska kan konkurrera ut amningen. Men det vägrar de erkänna på bvc.

Min son gillar inte flaskan just nu - så för mig ligger det närmare tillhands att ge gröt, men det kan ju ändra sig. Han är bara 3,5 månad än.

Svar på tråden Vad är välling och varför?