• Zoe888

Vad är välling och varför?

Vad är egentligen välling och varför "ska" man ge den? Argument för och emot mottages tacksamt.

• Svar på tråden Vad är välling och varför?
  • Mosippan

Att man ger välling som kvällsmål är ju dels för att det är väldigt praktiskt = inget kladd och spill + att om barnen är trötta så orkar de i allafall få i sig välling, dels en mysig kvällsrutin.

Man behöver ju inte ge välling om barnet ammas och/eller äter fast mat och bra hela dagarna. Det är väl som komplement och istället för gröt.

Man kan ju göra helt egen välling precis som man gör egen gröt istället för att köpa färdig.

• Mosippan

Man börjar nog ge välling som komplement när barnet är runt 6-8 månader, när de börjar äta fast föda, och sedan hänger det nog med upp i åren av bara farten.

Vet ett par vänner som ger sina barn (2 och 4år) jättemycket välling dygnet runt eftersom de aldrig äter ordentligt med mat...! KAnske just därför de aldrig äter!

Vår tjej (2år) älskar välling men vi tycker att eftersom hon äter så bra med mat om dagarna och gärna äter kvällsgröt så behöver hon inte få det titt som tätt. Men det är TOPPEN när hon är sjuk!

• Triple Trouble

varför utesluta den ena eller den andra. Vi har gett både gröt och välling till dottern. Välling på kvällen och natten om hon vaknat och varit hungrig/ledsen. Gröt på kvällen eller morgonen.

Perfekt att ha med tetror med välling om man är ute på stan, bara att hälla upp och så har man ett mätt och förhoppningsvist glatt barn. Perfekt på flyget, tåget eller bara i bilen. Med välling har man alltid en räddare i nöden.

Dotter 051215 och tvillingar 070630 * Triple Trouble *
  • Siriva

Jag kan ju se fördelar med välling i specifika situationer.
    Man jag kan också känna ett "tryck" att man ska sluta amma och gå över till välling. Alltså ersätta amning (på natten) med välling och det tycker jag verkar konstigt.
    OM barnet behöver äta på natten så tycker jag det verkar rimligare att amma (när det är möjligt förstås)
    För mig verkar det rimligt att föröka vänja av med nattätning överhuvudtaget. Jag vet inte hur länge det är OK att vilja äta på natten.

Visst är det jobbigt att v akna på natten men om jag ändå ska vakna och göra välling föredrar jag nog ändå att vakna och amma (även om det blir rätt ofta ibland)

• klara07
    stjernan skrev 2007-11-01 17:09:14 följande:
    Min privata teori är att Big brother vill att man ska amma så länge som möjligt och att välling på flaska kan konkurrera ut amningen. Men det vägrar de erkänna på bvc.
    På mitt BVC rekommenderade de gröt just för att välling på flaska kan konkurrera med amningen, det var inget de höll hemligt.

Själv började jag med välling när min tös började knussla med gröten men nu äter hon gröt på morgonen och välling på kvällen, och på natten ammar jag (jag har inte för avsikt att ersätta nattamningen med välling eller likn.) Tösen tog inte heller flaskan i början men nu blir hon helt till sig när hon får syn på den på kvällen. =D
  • ruffe4

Det är kortfattat vatten och mjäl o tillsatta vitaminer, barn klarar sig utmärkt utan oxå, men brukar då kanske få gröt istället. Men det ses väl som bekvämt att ge.

• Suskiv

Susanneh skrev 2007-11-01 17:12:07 följande:

Vår BVC-tant sa att det var som mjölkersättning.
    Det är det inte. Ersättning är näringsrikare och betydligt nyttigare.
  • Plupp01

Vår dotter (2,5 år) har aldrig konsumerat välling i några större mängder. Hon tog aldrig flaska eller pipmugg utan skulle dricka ur öppet glas... alltså var välling något väldigt kladdigt (Jag tror att det finns en bild i mitt galleri). Visst känner man en del press från omgivningen att barn ska dricka välling, men det är ju något väldigt svenskt.

Jag har heller aldrig fattat varför man ska ge välling. Det känns så konstlat. Vår dotter åt gröt, men har aldrig varit speciellt förtjust i det. Slutade äta det runt 1,5 år. Idag väljer hon fil och yoghurt på morgonen. Annars är det vanlig mat som gäller. Sista målet mat ges vid 18-18:30 sen är det ingen mer mat förrän frukost kl. 08?och nej hon vaknar inte mitt i natten och är hungrig . Vi tog bort nattmat (amning ) när hon var 7 månader. Min åsikt är att mat ska man äta på dagen inte på natten. Sen tycker jag inte att mat ska vara tröst eller mys heller. Vaknar hon på natten så tröstar jag henne i min famn inte med mat. Är hon törstig så får hon vatten. När hon är sjuk (hög feber eller kräksjuka) får hon ProViva, jos, yoghurt, nyponsoppa, rån. Det går alldeles utmärkt att få i henne produkter som innehåller vitaminer, mineraler och vätska utan att det behöver vara välling.

Det är säkert lätt att halka in på välling om man har gett flaska till sitt barn. Men jag som ammade kände inga som helst behov av det. Det är inget fel i att ge välling, jag vet att majoriteten faktiskt gör det, men jag personligen kan inte se några som helst fördelar med det.

• stjernan

Om barnet tycker om att få en flaska på kvällen kan det vara bättre med välling än med ersättning, eftersom ersättningen är betydligt sötare (även om det inte är rent socker i), har jag läst i Somna utan gråt...

Plupp01: Håller helt med dig om det här med att äta på natten! Sunda tankar.
    Om barnet vänjer sig vid att fortfarande äta på natten fast det är ca året gammalt, så vänjer det sig ju vid att kaloriintaget blir fördelat så, då äter de lite mindre på dagen för att de vet att de får mat nattetid. (omedvetet alltså)

• spacebeare
    stjernan skrev 2007-11-02 09:52:23 följande:
    Om barnet tycker om att få en flaska på kvällen kan det vara bättre med välling än med ersättning, eftersom ersättningen är betydligt sötare (även om det inte är rent socker i), har jag läst i Somna utan gråt...
    -vad ska sötheten spela för roll?
  • spacebeare

gick och studerade mina förpackningar och mjöl och skummjölkspulver var det största innehållet på både gröt och välling.
    fördelen med båda är väl att du får järnet och vitaminerna som de är berikade med som du inte får med "hemmagjord" gröt.

jag började jobba halvtid när min tjej var 5½mån och fortfarande ammades. vi kompletterade med en ersättningsflaska på kvällen för att "fylla" upp henne. hon hade inte nattammats sen hon var 4mån då.
    sen när jag började jobba började hon fasa ut amningen och vi satte in vällingen istället för ersättning. hon hade inte börjat äta fulla portioner än. vi kunde väl ha fortsatt med ersättningen men välling funkade ju lika bra och hon gillade det.
    idag (9mån) får hon en nattningsflaska och om hon är otröstlig under natten. har varit bra när hon varit krasslig dessutom.

gröt- välling same same but different

• Marlene B
    Suskiv skrev 2007-11-01 21:08:25 följande:
    Susanneh skrev 2007-11-01 17:12:07 följande: Det är det inte. Ersättning är näringsrikare och betydligt nyttigare.
    Och ersättning är inte näringsberikat på konstgjord väg menar du?

Välling är mer mättande än mjölkersättning men lika nyttigt.
  • Plupp01

Igen, det är inget konstigt eller fel med välling. Det jag däremot tror är att det ligger lite i den svenska kulturen. "Alla" barn här i Sverige dricker välling. För många är det en naturlig övergång från ersättning och helt förståeligt men många introducerar det bara för att "man ska".

Nu är det ju så att de flesta (nu sticker jag kanske ut huvudet lite ) helammar ganska länge och att då helt plötsligt introducera flaska med välling vid 6 månader känns lite konstigt. Meningen är ju att fasa ut flytande föda för att gå över till mer fast föda. Jag tror personligen att i vissa fall kan detta med välling ha en negativ inverkan på just introduktionen av mat. Detta gäller självfallet inte för alla ska jag tillägga.

Tycker att det är kul med den här diskussionen faktiskt. Har fått mig att tänka till lite extra. Jag ska ha en liten till nu i december, hoppas att vi slipper välling den här gången också, men man vet ju inte hur amningen kommer att fungera. Det är sådant som visar sig. Jag kanske får ett litet vällingmonster sen

• Zoe888

Tack så väldigt mkt för alla svar!!!

Vi kör med välling så länge pga 1: just nu får hon risgröt dvs ingen gluten (havregrynet misstänker vi gav henne diarré så vi väntar med den tills förkylningen är över och hon har tillräckligt med vätska i kroppen) och välling är det ju gluten i och då får hon det medan hon fortfarande får en del utpumpad bröstmjölk vilket jag förstått är bra 2:enklare än gröt i vissa lägen 3: pappa har saknat att få mata och vill sitta med tös i famnen och ge flaska 4: flaskan hjälper henne komma till ro på kvällen

• Zoe888

Tack så väldigt mkt för alla svar!!!

Vi kör med välling så länge pga 1: just nu får hon risgröt dvs ingen gluten (havregrynet misstänker vi gav henne diarré så vi väntar med den tills förkylningen är över och hon har tillräckligt med vätska i kroppen) och välling är det ju gluten i och då får hon det medan hon fortfarande får en del utpumpad bröstmjölk vilket jag förstått är bra 2:enklare än gröt i vissa lägen 3: pappa har saknat att få mata och vill sitta med tös i famnen och ge flaska 4: flaskan hjälper henne komma till ro på kvällen

Svar på tråden Vad är välling och varför?