• Zoe888

Vad är välling och varför?

Vad är egentligen välling och varför "ska" man ge den? Argument för och emot mottages tacksamt.

• Svar på tråden Vad är välling och varför?
  • Susanneh

Vår BVC-tant sa att det var som mjölkersättning.

• Jesster
    stjernan skrev 2007-11-01 17:09:14 följande:
    Min privata teori är att Big brother vill att man ska amma så länge som möjligt och att välling på flaska kan konkurrera ut amningen. Men det vägrar de erkänna på bvc.
    Det är inte bara din privata teori
    För bara några år sedan så var vällingrekommendationen från 4 månader men det har ändrats på senare tid till 6 månader just av den anledningen du nämner misstänker. Det är väl av samma anledning också som de inte gör reklam för/nämner mjölkersättning. De vill att folk ska amma så länge som möjligt.

TS: Ersättning/bröstmjölk blir en del barn inte särskilt mätta på vid olika åldrar, min son vid 5 månader. Många har då inte börjat med smakisar eller så vill inte barnet ha fast föda. Då funkar välling jättebra.
    (¯`°?.¸ Längtar ¸.?°´¯)
  • Temugg

Mina barn har aldrig fått välling, de har ammats och fått gröt. Har aldrig sett någon som helst anledning till att ge dem välling även om folk runt omkring tyckt jag varit konstig! Det är bara i Sverige som "vällinghysterin" råder, utomlands finns det välling men används inte alls i samma utsträckning som här.

• cicci85

Det är gott med välling, smidigt, mindre kladdigt, väldigt bra om barnet vaknar på natten!

• zanzibar

Vi ger inte välling (ännu iaf), har aldrig känt ett behov av det. Men nu när sonen blev magsjuk och absolut inte vill äta något, bara dricka, så började jag starkt fundera på prova det, för hade jag inte ammat ännu hade han inte fått i sig många kalorier under den veckan.

• Temugg

cicci85 skrev 2007-11-01 17:53:40 följande:

Det är gott med välling, smidigt, mindre kladdigt, väldigt bra om barnet vaknar på natten!
    Fast på natten har jag ammat, mycket smidigt, inte kladdigt alls och jag har sluppit ta mig upp till köket för att greja!

Fast jag är också medveten om att alla inte har möjlighet att amma...
  • cicci85
    pajo skrev 2007-11-01 18:17:19 följande:
    cicci85 skrev 2007-11-01 17:53:40 följande:
    Fast på natten har jag ammat, mycket smidigt, inte kladdigt alls och jag har sluppit ta mig upp till köket för att greja! Fast jag är också medveten om att alla inte har möjlighet att amma...
    Jo Amma är ju ännu smidigare! Och så länge man ammar så är det ju ingen mening att ge välling!

Men jag va tvungen att slua när han va 5 månader pga medicinering och han somnade fortfaradne av tutten men flaskan dög den oxå
  • Temugg

cicci85 skrev 2007-11-01 18:19:46 följande:

Jo Amma är ju ännu smidigare! Och så länge man ammar så är det ju ingen mening att ge välling!Men jag va tvungen att slua när han va 5 månader pga medicinering och han somnade fortfaradne av tutten men flaskan dög den oxå
    Ja men det är ju precis så jag menar! Välling är ju toppen för såna som dig som inte har möjlighet att amma, men att börja ge välling bara för att "följa normen" tycker jag inte alls man ska göra! Rena rama 70-talet!
  • onehappen

"är det enligt dig bättre med gröt?"

Jag tycker det känns bättre att ge något som har naturliga vitaminer/mineraler typ havregrynsgröt, än en skummjölkpulverblandning med tillskott. Men då försöker vi ge naturlig mat så långt det går vad gäller annat också.

Vuxna tar iaf inte upp vitaminer lika bra om de är som tillskott (typ vitamintabletter) istället för i naturlig föda, därför känns det bättre att ge det "riktiga" även om doserna är mycket mindre.

Det jag är emot välling är det outtalade "tvånget" att ge välling, att vissa tror man utsätter barnet för nån slags undernäring om man inte ger den konstgjorda vällingen.. vilket motbevisas av vår knubbiga 1 1/2-åring som aldrig druckit välling..

• gormisen
    Jesster skrev 2007-11-01 17:40:24 följande:
    Det är väl av samma anledning också som de inte gör reklam för/nämner mjölkersättning. De vill att folk ska amma så länge som möjligt.TS:
    Man får inte göra reklam för modersmjölkersättning... Det är förbjudet på EU nivå.
    europa.eu/scadplus/leg/sv/lvb/l21101.htm
Svar på tråden Vad är välling och varför?