Vad är välling och varför?
Vad är egentligen välling och varför "ska" man ge den? Argument för och emot mottages tacksamt.
Vad är egentligen välling och varför "ska" man ge den? Argument för och emot mottages tacksamt.
Vår BVC-tant sa att det var som mjölkersättning.
Mina barn har aldrig fått välling, de har ammats och fått gröt. Har aldrig sett någon som helst anledning till att ge dem välling även om folk runt omkring tyckt jag varit konstig! Det är bara i Sverige som "vällinghysterin" råder, utomlands finns det välling men används inte alls i samma utsträckning som här.
Det är gott med välling, smidigt, mindre kladdigt, väldigt bra om barnet vaknar på natten!
Vi ger inte välling (ännu iaf), har aldrig känt ett behov av det. Men nu när sonen blev magsjuk och absolut inte vill äta något, bara dricka, så började jag starkt fundera på prova det, för hade jag inte ammat ännu hade han inte fått i sig många kalorier under den veckan.
cicci85 skrev 2007-11-01 17:53:40 följande:
cicci85 skrev 2007-11-01 18:19:46 följande:
"är det enligt dig bättre med gröt?"
Jag tycker det känns bättre att ge något som har naturliga vitaminer/mineraler typ havregrynsgröt, än en skummjölkpulverblandning med tillskott. Men då försöker vi ge naturlig mat så långt det går vad gäller annat också.
Vuxna tar iaf inte upp vitaminer lika bra om de är som tillskott (typ vitamintabletter) istället för i naturlig föda, därför känns det bättre att ge det "riktiga" även om doserna är mycket mindre.
Det jag är emot välling är det outtalade "tvånget" att ge välling, att vissa tror man utsätter barnet för nån slags undernäring om man inte ger den konstgjorda vällingen.. vilket motbevisas av vår knubbiga 1 1/2-åring som aldrig druckit välling..