• Nette26

växellåda saab 9-5 aero????

hej

nån som vet vad d e för fel på växellådan när 5:ans växel hoppar ur när man släpper gasen? 

det är en saab 9-5 aero årsmodell 00

• Svar på tråden växellåda saab 9-5 aero????
  • Prinsessorna

Synkringarna har inte med det att göra.
    Växellådan är helt enkelt uppsliten.

• D Petersson

det är troligen

Prinsessorna skrev 2007-11-04 21:33:39 följande:
    Synkringarna har inte med det att göra. Växellådan är helt enkelt uppsliten.
    skulle jag inte tro.. pappa hade detta problemet på sin -02a som då hade gått 6000 mil o det var 5an synkring som gått sönder vet dock inte vad det kostade dådet gick på garantin..
  • Pikku Enkeli
    Prinsessorna skrev 2007-11-04 21:33:39 följande:
    Synkringarna har inte med det att göra. Växellådan är helt enkelt uppsliten.
    Och varför har det inte det?
  • Prinsessorna

Svaret på problemet är enkelt, det är en SAAB! Synkringarna har inte och göra med att en växel hoppar ut, synkringarna precis som det låter, synkroniserar drevensvarvtal vid växling för att dreven inte slitas upp.

• Pikku Enkeli
    Prinsessorna skrev 2007-11-05 16:48:48 följande:
    Synkringarna har inte och göra med att en växel hoppar ut, synkringarna precis som det låter, synkroniserar drevensvarvtal vid växling för att dreven inte slitas upp.
    På vår bil var det iaf synkringarna så.
  • Jazzyy

Jag har också en Saab 95 Aero 02 som haft problem med lådan. Dock var det tvåan som hoppade ur samt att backen var svår att lägga i. Anledningen att tvåan hoppade ur var att ett lager i lådan nypit på axeln som kuggarna sitter på. Tror du har samma problem!!!

Du måste demontera framvagnen för att koma åt lådan!!

Jaz

• Nette26

ja d kan jag ej förklara, min sambo fixade det =)

Svar på tråden växellåda saab 9-5 aero????