• miababia

när är man ung förälder

hur gammal tycker du att man ska vara för att räknas som ung förälder? Alltså hur gammal man är när barnet föds

En kompis och jag diskuterade och hon tyckte till man var 25, jag tycker inte man kan räknas som ung förälder då

• Svar på tråden när är man ung förälder
  • Smultron ett

för det är ju väldigt viktigt att poängtera vilken status man har som mamma??

snälla nån.

• jmmm

måste göra ett inlägg bara, när jag fick sonen som 22åring o vi var i kontakt med läkare kännde jag vid flera tillfällen att det typ blinkad "ung dum mamma" i pannan på mig. Jätte jobbigt var det. känndes som om att jag var orolig o gnällig typ. (de visade sig sen att jag hade rätt mot de två manliga läkare som var värst"anklagande")
    De gick så långt att vi fundrarde på att sätta mannens personnr på sonens patientbricka. Är de nån mer som blivit bemött så i sjukvården? Jag menar 22 e ju inte super ungt liksom. O vårt barn var mer än väl planerat efter 4år tillsammans

• Valkyriah

Om man är under 22 tycker jag man är en "ung mamma"

marika o Oliver skrev 2007-11-02 22:54:21 följande:
    under 20 tycker jag nog....Själv var jag 19 ( fyllde 20 efter en månad)Det har varit helt underbart att vara ung, man har hela livet framför sig och orkar mycket mer.Själv tycker jag att man inte ska vara för gammal det e inte snällt mot barnet.
    Var drar du gränsen för vad som är gammalt?
    själv anser jag att man inte skaffar barn för att vara snäll utan egentligen är det ju en egoistisk handling hur gammal eller ung man än är.
    Innerst inne är vi alla hårdrockare
  • Fru Humla

Smultron ett skrev 2007-11-02 23:08:12 följande:

för det är ju väldigt viktigt att poängtera vilken status man har som mamma??snälla nån.
    ja men dte handlar väl mera om att ha samma värdering kring ett uttryck. om jag ska beskriva en person för nån...tex jag såg en kvinna på stan som hade en så snygg barnvagn...så säger jag kanske en ung mamma om hon såg ut att vara under 20 men om då den jag säger det till tycker att man är ung mamma när man är 14 så kan det ju bli tokigt i samtalet...så alltså innebär den här diskutionen bara vad man har för inställning till detta uttryck. som nån sa det handlar inte om vad som är för ungt eller så.

som ni tog upp så tycker jag nog att man är ung flerbarnsförälder om man har 2-3 barn innan 25. min kompis blev 4barns mamma 27 år gammal...det är ungt tycker jag å dessutom var hennes äldsta nästan 10 år då
  • InteVetJag

jag tycker man är ung förälder tills man själv inte tycker det längre. bra va?

• Xx KalmarMamman87 xX

jag har skrivit i en annad tråd har att jag tycker man är det tills man är typ 22. för genomsnittsåldern ligger idag runt 30 år....... de flesta idag har inte barn runt 22 liksom.

jag blev gravid då jag var 19. tycker det är ungt. för ingen kompis har barn och förstagångsföräldrarna i föräldragruppen är typ 32. sen om man är under 20 när man föder slipper man ju betala nån sjukhusräkning- så är det iaf här.

jag har iaf fått reaktioner på min ålder. mamma blev tex arg på mig när jag var gravid för hon tyckte det var så ungt. folk kollar också lite extra när man går på stan och så.

vi som är unga föräldrar har kanske inte heller den ekomomin som äldre har eftersom vi inte har hunnit jobba alls eller hunnit jobba väldigt lite innan vi fick barn. så jag måste nog fortfarande svara 22.

• Xx KalmarMamman87 xX

vill bara tillägga att ung mamma är väl inte bara nåt man använder om tonårsmammor???  och vad skulle det vara för skillnad på ung mamma och ung förälder??? man är ju även en förälder även om man är ung mamma liksom.

på lunar är ungmamma upp till 23.

• Xx KalmarMamman87 xX

jag menade givetvis ungmamma klubben.....

Xx KalmarMamman87 xX skrev 2007-11-04 10:58:30 följande:
    vill bara tillägga att ung mamma är väl inte bara nåt man använder om tonårsmammor???  och vad skulle det vara för skillnad på ung mamma och ung förälder??? man är ju även en förälder även om man är ung mamma liksom.på lunar är ungmamma upp till 23.
  • ekan86

Det var ju inte så längesen medelåldern för förstföderskor var 25år. Jag tycker att jag själv är på gränsen till "ungförälder" och jag är 20. Känner mig inte alls ung i den bemärkelsen.. jag har samma kille sen 4 år, förlovad, hus och katt och allt det där... Jag tycker nog att gränsen går vid 20..

• gersime

Anser oss som unga föräldrar (eller blivande) jag kommer vara 21 och sambon 24

Svar på tråden när är man ung förälder