• ims67

skoltrött

Min som på 14år är skoltrött,fick omdömmerna härom dagen och dom var inte bra.Betygsvarning i tre ämnen,behöver tips och råd för hur man ska kunna hjälpa honom och få fart på läxläsningen.Finns det fler änn jag som har samma problem att man måste tjata och tjata för att det ska hända något?

• Svar på tråden skoltrött
  • ims67

Varningarna är pga att min son inte tycker om ämnerna,MA,FY,SV.Han säger att han inte förstår men jag tror att han tycker att dom är tråkiga och därför blir det att han inte förstår.Han vill helt enkelt inte fatta.Omdömmet i MA var att han inte tar initiativ till att jobba på lektionerna och inte hänger med på genomgångerna,likaså i FY men att han har kapacitet om han vill.Hans stora intresse precis som många i hans ålder är tyvärr att spela internetspel.Har sagt att den tiden kommer att bli mindre och mindre om han inte tar ansvar för skolan.Har redan minskat den men vet inte hur långt man vågar gå man vill ju inte ta bort hela det nöjet utan ha ett bra samspel mellan skolarbete och nöje.

• ims67

Jag hjälper honom så gott som dagligen med både MA och att förhöra honom på andra läxor.Varannan vecka bor han hos sin pappa och där är det nog tyvärr sämre med att få hjälp.Hans pappa och jag har pratat mycket om detta men tyvärr tror jag att han inte orkar att bry sig lika mycket.Kanske det går bättre om man kunde få honom till att skriva av en text på datorn,ska testa det.Hur gammal är din son?

• ims67

Min son bodde en period mer hos sin pappa pga av att han tyckte det var bättre där för där fick han spela hur mycket han ville och ingen brydde sig.Har börjat med VV ingen pga andra saker.det med att ta en fika tillsammans är ingen dum ide,det ska ju ändå ätas en kvällsmacka innan man lägger sig.

• ims67

Tack för era tips och råd,mutor är jag inte mycket för men vi har sagt att för varje VG ska dom få 100kr och varje MVG 200kr det tycker vi borde vara en morot.Jag får försöka att peppa honom ännu mera.

• ims67

abnocto:Ditt förslag om att skriva av ett stycke på datorn tog jag upp som en hjälp igår och det kändes som att sonen nappade på det.Vi får väl se hur det går idag,han har nämligen ett fysikprov snart och ska testa det idag.

• ims67

Min son är väldigt öppen av sig och han brukar berätta om det har hänt något i skolan eller på fritiden.Vi har pratat om hur det är i skolan och med kompisar.Han har berättat några saker som jag även har haft kontakt med skolan om.Det har inte varit någonting om att han är utfryst så jag hoppas och tror att det inte är där som problemet ligger.

viseversa skrev 2007-11-13 09:30:04 följande:
    jag vae extremt skoltrött när jag var 14 slutade att gå dit.Det berodde också på att jag var lite utfryst i klassen(Orsak okänd)vrt bara att jag kände för att skita i allt.Jag mådde skit helt enkelt!.kan ju vara så att han inte mår bra men inte berättar det för dig.(det är ju lite pinsamt i den åldern)
  • ims67

Nu är det ju inte alla ämnen som det går dåligt i,jag hoppas att det ska bli bättre nu,vi har gått igenom omdömmerna tillsammans och det känns som att han är väl medveten om att han måste lägga på ett kol.Hoppet är ju det sista som överger en.

• ims67

Jag är så glad han fixade G på Fysikprovet,nu är det bara resten kvar.

• ims67

Vi har ett bonussystem i våran familj men det känns som att det inte hjälper.2 av barnen har stora problem men man får tjata och tjata ändå.

abnocto skrev 2007-11-30 10:56:38 följande:
    Jag tror på att ge en bonus för betygen men man ska vara medveten om att det kan bli dyrt. Tänk om de blir jätteintresserade av skolan och får massor av MVG, då kan man inte backa utan måste betala
  • ims67

Efter mycket tjat så har han nu börjat att göra sina läxor med hjälp och mycket stöttning av mig.Det har givit resultat och det känns väldigt bra.Han säger att det kvittar men har ändå kommit hem glad när proven har gått bra.Snart kommer betygen och jag hoppas innerligt för hans skull att han grejar alla ämnen.

• ims67

Ja det ska bli skönt med jullov så att vi alla slipper tänka på läxor och prov.God Jul på dig med "sladdmiraklet".

• ims67

Nej,vad är det?

sladdmiraklet skrev 2007-12-17 07:58:11 följande:
    ims67:har du kollat in på webbmatten??
  • ims67

Ska tipsa min son om webbmatten det verkar intressant.Idag fick han betygen och det blev ett VG och resten G,är så glad att han grejade G i dom ämnerna som han hade betygsvarning i.

• ims67

Precis vad tror du att vi gör?Jag har lagt ner hela min själ i detta efter att vi var på utvecklingssamtal tidigare i höstas.Nu har det ju gått bra för min son och jag är väldigt stolt över honom och faktiskt över mig själv oxå som har haft tålamodet och orken att fortsätta med att tjata och puscha på honom.Jobbar,sköter mycket hemma,plus att han har många syskon.Det var en bra julklapp till både honom och mig.

Svar på tråden skoltrött