• ims67

skoltrött

Min som på 14år är skoltrött,fick omdömmerna härom dagen och dom var inte bra.Betygsvarning i tre ämnen,behöver tips och råd för hur man ska kunna hjälpa honom och få fart på läxläsningen.Finns det fler änn jag som har samma problem att man måste tjata och tjata för att det ska hända något?

• Svar på tråden skoltrött
  • Hoppsaflickan

Personligen tror jag inte så mycket på tjat. I den åldern kanske man mer får prata med språk som de förstår.

Det beror ju lite på orsaken till varningarna. Om det beror på att de inte är där eller på att de inte hänger med. Om det gäller att de inte är där så hade jag hotat mina barn med att om de inte sköter skolan och gör sina läxor etc så kommer jag att ta ledigt från jobbet och följa dem till och från skolan så länge det behövs för att det ska fungera. Bara tanken på att ha mamma på skolan brukar vara ganska så bra motivation.

Är det på grund av att de inte kan och tycker det är svårt så skulle jag gå på skolan om extra undervisning för att de ska uppnå målen.

• ims67

Varningarna är pga att min son inte tycker om ämnerna,MA,FY,SV.Han säger att han inte förstår men jag tror att han tycker att dom är tråkiga och därför blir det att han inte förstår.Han vill helt enkelt inte fatta.Omdömmet i MA var att han inte tar initiativ till att jobba på lektionerna och inte hänger med på genomgångerna,likaså i FY men att han har kapacitet om han vill.Hans stora intresse precis som många i hans ålder är tyvärr att spela internetspel.Har sagt att den tiden kommer att bli mindre och mindre om han inte tar ansvar för skolan.Har redan minskat den men vet inte hur långt man vågar gå man vill ju inte ta bort hela det nöjet utan ha ett bra samspel mellan skolarbete och nöje.

• abnocto

Sedan är dét ju så att är man dålig på något ämne så blir det ofta tråkigt. Jag märker att när föräldrar inte bryr sig om skolarbetet så går det sämre för eleverna, det säger även min dotter. Själv hjälper jag till så gott jag kan och peppar och uppmuntrar att lösa svåra tal eller lära sig saker. Är kanske lättast med matte då man hjälps åt att lösa talet och verkar själv väldigt positiv till ämnet. Kan du inte erbjuda dig att hjälpa till mer med läxor och göra det lite roligare? Min son har kommit på att skriver han av ett stycke på datorn så har han samtidigt lärt sig stycket, sedan kan jag ställa frågor på det. Och då får han sitta vid datorn samtidigt, vilket underlättar hos oss

• ims67

Jag hjälper honom så gott som dagligen med både MA och att förhöra honom på andra läxor.Varannan vecka bor han hos sin pappa och där är det nog tyvärr sämre med att få hjälp.Hans pappa och jag har pratat mycket om detta men tyvärr tror jag att han inte orkar att bry sig lika mycket.Kanske det går bättre om man kunde få honom till att skriva av en text på datorn,ska testa det.Hur gammal är din son?

• abnocto

Min son är snart 14 och går i 8-an. Sitter alldeles för mycket vid datorn men klarar skolan bra. Jag peppar och låtsas väldigt entusiastisk när de läser vissa ämnen i skolan. Matte tycker jag i och för sig är roligt så det hjälps vi åt med mycket och försöker lösa de svåra tillsammans där vi tänker "ihop" och försöker göra det till en kul stund där vi blandar med fika.
    Bor också varannan vecka fast oftast lite mer hos mig och jag tror det beror på att jag lägger ned mer energi "på honom".

• ims67

Min son bodde en period mer hos sin pappa pga av att han tyckte det var bättre där för där fick han spela hur mycket han ville och ingen brydde sig.Har börjat med VV ingen pga andra saker.det med att ta en fika tillsammans är ingen dum ide,det ska ju ändå ätas en kvällsmacka innan man lägger sig.

• abnocto

Fast jag tror barn vill ha begränsningar så det känns att han uppskattar att jag förbjuder dator ibland och säger åt honom på skarpen när det är sent att stänga av.
    Sedan sitter vi ofta med läxor före maten på kvällen och ibland slutar jag tidigt så hinner vi på eftermiddagen. Han sitter helst i köket så jag kan sedan laga mat samtidigt som han gör läxor.
    Sedan tror jag på mutor. Kanske kan du erbjuda en liten peng om han klarar vissa prov eller får vissa betyg som uppmuntran? Vissa barn uppskattar sådant, andra inte. JAg mutar även ibland att om han gör läxor först så fikar vi med något gott sedan. Gör han då inte läxorna så skippar jag det goda till fikat. Så ibland behövs inte mycket muta.
    Och se till att han sätter sig ned i god tid innan prov så det inte blir så mycket precis innan.Då kan han läsa lite i flera dagar.

• Bevabus

Bara för att din son har dåliga betyg i ämnen så betyder det inte att han tycker dom är tråkiga. Jag har skitsvårt för matte och som en del här säger, då blir det automatiskt tråkigt. Det var inte tråkigt från början men nu när jag inte fattar ett dugg så orkar jag inte med det...

Jag gick under hela 8:an igenom en period av skoltrötthet, Var superjobbigt. Men jag klarade det. Tjata inte på honom. Utan peppa.
    Skoltrötthet är inget man direkt kan bota. Se bara till att han äter lite extra mycket frukt under dagarna så han får lite extra styrka i sig så ska du se att det går över!

• ims67

Tack för era tips och råd,mutor är jag inte mycket för men vi har sagt att för varje VG ska dom få 100kr och varje MVG 200kr det tycker vi borde vara en morot.Jag får försöka att peppa honom ännu mera.

Svar på tråden skoltrött