• milimina

Förstföderskor i Sthlm med BF Augusti 2006

vi som hade BF augusti 2006! gamla som nya är välkomna!

Äldre trådar:
    Del 1: www.familjeliv.se/Forum-2-16/m5833194.html
    Del 2: www.familjeliv.se/Forum-2-16/m7691494.html
    Del 3: www.familjeliv.se/Forum-2-16/m9821365.html
    Del 4: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m11348493.html
    Del 5: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m13940491.html
    Del 6: www.familjeliv.se/Forum-11-265/m16842954.html
    Del 7: www.familjeliv.se/Forum-11-265/m20264831.html
    Del 8: www.familjeliv.se/Forum-11-265/m23425452.html

fikatråden: www.familjeliv.se/Forum-11-265/m22916764.html
    bebislistan: www.familjeliv.se/Forum-3-20/m11837977.html
  • Svar på tråden Förstföderskor i Sthlm med BF Augusti 2006
  • Twixie

Smurfan - Vet inte hur han lärt sig det med nappen. Tror det var farmor som började med det i somras. Men det är inte alltid man får nappen, ibland sträcker han fram den och när man ska ta den stoppar han snabbt in den i munnen igen och blir tokledsen när man tar ut den igen Jag sög också på tummen länge (upp i mellanstadiet) och vill verkligen helst inte att något av barnen ska göra det. Det är ju lättare att sluta med napp än tumme

Farmor är bra på att lära saker - hon lärde Melvin hur man sitter fint på pallen (istället för att använda den till att komma upp på saker med). Så igårkväll satt han med delar av middagen (som åts framför TVn) fint på sin pall och åt fint Det kommer snabbt att glömmas bort men man är glad så länge de kan sånt

Igår var jag världens elakaste mamma (enligt M alltså). Allt jag gjorde var bara katastrof. Började med att jag bytte morgonkisseblöjan och slutade på kvällen med att jag nattade honom. Sedan var jag elak som gav honom mat, satte på honom skor och kläder för utevaro, bytte bajsblöjor och gav honom välling. Enda gången han var glad på mig var när han snabbt som attan nakenfisandes smet ut från badrummet och stängde dörren och ut i vardagsrummet där han gömmde sig bakom pappa

• milimina

ja alltså ibland vore det skönt om han inte blev tröstad av nappen, t ex när han är snuvig och inte kan suga på den för att han inte kan andas... han blir så ledsen då och det finns ju inget annat som är lika bra.

välling räcker max 2½ timme här, och få är han rejält gnällig sista stunden... men han äter oftast inte hela portionen heller och är ju liten i maten även i övrigt. välling till frukost halvåtta, liten macka med mej halvnio, lunch 11, mellis efter middagsluren, middag och mer välling.

• Twixie

Har funderat på om vi kanske inte ska byta ut vällingen på kvällen mot gröt ibland. Ibland blir han så överdrivet flaxig på kvällen efter vi gjort vällingen som han vet att han ska sova efter den. Han dricker vissa kvällar bara 20 ml innan han börjar flaxa runt som förvirrad höna i hopp om att vi ska gå på att han är pigg. Växlar man där mellan gröt och välling (välling när han är dåsig - då äter han bra och somnar efter det) så han får i sig lite för natten. Köper ni gröt eller gör ni egen?

• mollan nu

Jag skulle vara superglad om Alma åt välling, vilken som... Men nä.
    gröt vill hon nästan aldrig ha heller. Men äter hon gröt så blir det den färdiga på burk.

♥♥♥ Alma 060809 ♥♥♥ www.mollan.nu
  • N0RPAN

Filippa som verkan tog napp eller flaska tills hon var 6 månader älskar nu sin majsvälling. Hon får flaskan i sängen när hon ska gå och lägga sig och somnar efter det. Ibland direkt och ibland inte... Fy skäms på oss bara som inte borstar tänderna.... det blir oftast innan vällingen....

• milimina

tja, vi ger ju välling innan vi själva lägger oss också... och han har ju i perioder fått välling flera ggr/natt. det är nog inte hela världen, finns ju sämre saker man kan stoppa i dem isåfall om man tänker på tänderna. vi är rätt nöjda med att vi alls får borsta tänderna på junior om det så blir bara en gång om dan det har varit mycket gråt och skrik och bråk kring tandborstandet eftersom han varit så öm i tandköttet osv att man blir glad för det lilla

• Elisabethjz

Godmorgon!

Nu är vi tillbaka efter en sväng på sjukhuset...IGEN

Benjamin har en ögoningfektion, en svår infektion i munnen (konstigt att han inte vill äta?!?!?), svamputslag, diarée och röd i öronen..... Jisses, jag fattar INTE hur hans kropp orkar med allt?!? Alltså det är ju inte en sak åt gången direkt. Men denna gången är det virus, så ingen antibiotika vilket känns skönt!

Nu ska vi vara super noga med hygien. Inte tvätta våra kläder ihop, alltid tvätta oss så fort vi tagit i honom och liknande. Och jag som redan tvättar goveln här varje dag med massa medel och är super noga med allt sedan han varit såhär dålig. Har även olika oljor i hansvatten ångare för att ta kål på bakterier och har tänt aroma lampor med pepparmint och tea tree oil. Om ngn kom hit kunde dom tro att jag lider av bakterieskräck!!!

• milimina

stackars benji... men man blir visst känsligare för infektioner osv just efter en penicillinkur så det är kanske inte konstigt? immunförsvaret är ju inte på topp precis. hoppas han kryar på sej snabbt från allt, särskilt det i munnen! man måste ju äta för att få krafter också.

junior är snuvig och vägrar äta välling det som hittills alltid varit vårt safecard. känns lite jobbigt att inte ha ett safecars att ta till, nåt som man VET att han äter. men men... han äter kanske annat istället.

• Twixie

Elisabeth - Stackars killen Förhoppningsvis bygger han ju upp en hejdundrande immunförsvar efter allt dettta så han slipper vara sjuk mer...

Milimina - Kanske fel iofs men igår kväll orkade jag bara inte göra välling (är man lat när man tom är för trött för att skaka välling ) så jag tog en tetra med 1,5 års vällingen (den med plommon/banan smak)... Tror aldrig välling har tagit slut så snabbt - nånsin! Kanske värt att prova? De finns ju på tetror om man inte vill köpa pulver, visst är det inte bra att lära dem att välling smakar "godis" men när det är sjuka och inte vill äta gör man allt...

Svar på tråden Förstföderskor i Sthlm med BF Augusti 2006