• missis

hela familje ont i munnen!!! vad är detta????????????

hej! för ca: 2,5 vecka sedan fick sonen jätteont i tungan o munnen o kunde inte äta, han hade så ont att han bara grät av smärta, jag uppsökte då vårdcentralen o fick endast träffa en sköterska. hon skulle ta ett streptokocker prov men lyckades inte så hon skickade hem oss o sa att det kanske är höstblåsor o det drabbar bara barn.( vi fick alltså ingen hjälp)
     samma kväll fick även maken rejält ont i tungan, det brände som eld o han kunde nästan inte äta, tungan var lite röd o man kunde ana små små vita prickat men det syntes inte mycket, men kändes dessstå värre!!

nu är maken bra i munnen men sonen har fått tillbaka detta obehag på nytt o för 4 dagar sedan fick även jag det o det blir bara värre o värre för mig, det bräns som eld o jag kan knappt äta o känner ingen smak av nånting. det gör så ont att jag bara vill skrika!!!!!!! men det syns inte mycket, men känns desstå värre!!!!!!!

är det någon som känner igen detta????

• Svar på tråden hela familje ont i munnen!!! vad är detta????????????
  • missis

problemet är bara att vi inte får komma. jag har ringt i fredags o dom sa att de hade så mycket patienter som led acv värre saker o måste prioriteras först o att vi skulle avakta . men jag brinner snart upp i munnen!!!!!!!!!!!!!! ska ringa på måndag igen. vi var ju på vc med sonen men fick endast träffa en skjöterska som skickade hem oss utan att ta prover.

• jennie ellie

Jag är insatt i detta, det kallas Aftösa sår, hade detta under hela min uppväxt till och från i hela munnen, Ibland under/på tungar och då kan man knappt prata än minder äta. Jag prövade allt mot detta men det fanns inget för tio år sedan i alla fall. Detta är vad vanligt folk kallar för förkylningsblåsor ni vet en liten sådan som gör svin omt och som man kan få ibland, tänk et sådana runt om i munnen.... Man vill dö

• missis
    Prisssan skrev 2007-11-04 11:50:20 följande:
    Gå dit igen, kräv att de ska göra något och kolla hela familjen. Så här kan ni inte gå runt ju.
    näe jag vet, på måndag får dom baske mig hjälpa oss, ska ringa igen då.
  • missis
    jennie ellie skrev 2007-11-04 11:52:28 följande:
    Jag är insatt i detta, det kallas Aftösa sår, hade detta under hela min uppväxt till och från i hela munnen, Ibland under/på tungar och då kan man knappt prata än minder äta. Jag prövade allt mot detta men det fanns inget för tio år sedan i alla fall. Detta är vad vanligt folk kallar för förkylningsblåsor ni vet en liten sådan som gör svin omt och som man kan få ibland, tänk et sådana runt om i munnen.... Man vill dö
    men är det så här smittsamt?????
  • jennie ellie

Det vet jag däremot inte, det var bara jag i vår familj. Ja mamma har väl haft någon någon gång med men då bara en åt gången.

missis skrev 2007-11-04 11:53:52 följande:
    men är det så här smittsamt?????
  • jennie ellie

Det värsta är när de sätter sig på tungroten då vill man inte ens prata det gör sååååå ont att man som du skriver bara vill skrika

• Trissvinnaren

Afte tror jag det kallades för några år sedan fick jag jätteont av en blåsa i munnen, gick först till vårdcentralen och fick recepeller tips på någon flaska med en äcklig vätska man skulle skölja munnen med, men det hjälpte inte. Sedan sa en tandläkare att jag skulle använda zendium tandkräm, och det blev bättre ganska fort. Sedan dess vågar jag inte använda någon annan tandkräm än zendium...men jag har aldrig fått ont igen. Och det var bara jag i familjen som fick det.

• CarlHerman

Tycker inte det låter som typisk afte...hm. Det är inte geografisk tunga iallafall för det är jag rätt säker på att det inte smittar eller gör så ont.

• en glad

Fast afte syns väldigt tydligt i munnen. Det blir som djupa kratrar som gör olidligt ont!

• Pingulina

Jag hade samma sak tidigare i höst, började med nåt som kändes som en blåsa men syntes knappt. Det for runt i munnen från dag till dag samtidigt som den brännande känslan ökade. En kväll åkte jag in på akuten för jag trodde att munnen skulle brinna upp och träffade en läkare som trodde att det kunde vara afte. Det håller jag inte med om eftersom afte ju är stora blåsor och jag hade bara små små röda/vita prickar eller fält på tungan. Papillerna på tungan var ibland upphöjda på olika ställen. Min research på nätet ledde mig fram till något som kallas för geografisk tunga. Men det smittar inte så i så fall är det ju lite märkligt att ni alla haft det, men det kan ju vara nåt liknande fast virusframkallat.

Hur som helst, jag fick Xylocain-munskölj utskrivet att bedöva munnen med innan jag skulle äta och rådet att byta tandkräm till en mindre irriterande, t.ex. Zendium.

Mina besvär gick över efter 2½ vecka och har inte hittills kommit tillbaka, hoppas att de aldrig gör det heller.

Det finns bara ett vackert barn i världen, och varje mor har det.
Svar på tråden hela familje ont i munnen!!! vad är detta????????????