• rockbabe

Lamaze-metoden?

Jag väntar mitt tredje barn och är nyfiken på Lamaze-metoden "att föda barn utan smärta". Håller på att jaga boken som är svår att få tag i. Är det någon som har praktiserat denna metod och märkt att det fungerar?

• Svar på tråden Lamaze-metoden?
  • Chva72

*Puffar upp*,

har aldrig hört talas om den metoden men vill gärna veta mer?

• Rona

Jag har boken. Hittade den på loppis. Den heter "Att föda barn utan smärta" av Pierre Vellay, Aline Vellay m.fl. Förord av Anna Wahlgren. Bonniers förlag. Utkom redan 1956. Den är skitseg att läsa. Jag orkade bara några små avsnitt. Anna Wahlgren har ju sammanfattat metoden i sin bok. Jag tränade lite på detta inför min förra förlossning för över 11 år sen och jag tror att jag hade god hjälp av det. Förlossningen tog 8 timmar från första värken och jag tyckte aldrig att jag behövde någon smärtlindring. Inte ens lustgas. Men visst gjorde det ont. Utan smärta var det inte, men det gick smidigt och jag kände mig lugn och säker hela tiden, som om jag hade kontroll.

• Pyret05

Rona, jag lånade boken att föda utan smärta på biblioteket. jag läser den nu. jag tycker inte att den är seg men det är ju en bok man bara läser igenom. Det jag tycker är bra är att amn har fått veta varför det r bra att andas på det sättet. Det har nämligen inte mvc talat om för mig.

• Rona

Pyret05, jag håller med dig om att det är en del som står där som man inte hade en aning om. Jag kanske skulle ge boken en bättre chans nu, jag var ju så ung för 11 år sen Då valde jag ut de avsnitt om träning och hoppade över en massa annan fakta som jag tyckte var tråkig. Kanske klarar jag den bättre idag. När man kollar på bilderna i boken så verkar kvinnorna faktiskt inte ha det minsta ont när de föder. Det är imponerande.

• Rona

Nu har jag faktiskt engagerat mig i boken igen och upptäckte att det bara var början som var seg. Den är verkligen bra. Har börjat med träning nu. Skulle vara roligt om det finns någon här som verkligen fött utan smärta!

• Lady Namárië

Sheila Kitzinger skriver i "Att vänta och föda barn" (fjärde upplagan) om psykoprofylax (som kallas Lamaze i USA):

"...medan den i Frankrike i början ofta kallades "accouchement sans doleur" (att föda utan smärta), vilket är helt missvisande. En kvinna som har ont under förlossningen kan få för sig att hon inte använder metoden på rätt sätt eller att något har gått galet. För de flesta kvinnor som har gått på kurs är det inte smärtan som är den viktigaste delen av förlossningsupplevelsen. Det är något som många lyckas hantera med hjälp av andningsteknik, känslomässigt stöd och vägledning."

Svar på tråden Lamaze-metoden?