• Anonym

taxeringskalender

Jag har precis ringt en advokat för att ansöka om mer i underhåll då fadern inte ens träffar sina barn mer än ca. 3 dagar på 6 månader.
    Måste docka ha reda på vad han tjänar, vet vad det var för ett år sedan men inte nu så hur får man tag i en taxeringskalender?

• Svar på tråden taxeringskalender
  • Anonym

Taxeringskalendern är inte aktuell och stämmer inte heller så den kan du glömma tycker jag! Du kan ju skriva vad han tjänade för ett år sen!

• Anonym

Jag begär mer än 1273 enbart för att han varken ställer upp på barnen, träffar dem nästan aldrig och han har dessutom ca. 30.000 mer än mej i inkomst enligt senaste uppgift.

• Anonym

Det var ju det jag me tycker, han har som sagt 30.000 mer än mej i månaden.
    Nej jag varken skryter eller skojar men så är det, om vi ska dela, han 1273:- och jag 1273:- förstår jag inte om han nu tjänar mer än mej, därför tycker jag det inte är mer än rätt att han betalar mer.
    ska till min advokat på tisdag så får vi se vad han säger.

• Anonym

Det är ett vanligt missförstånd att vardera förälder ska betala 1.273 kr för sitt barn. Så är det inte.

Alla barn som har separerade föräldrar är garanterade minst 1 273 kr i underhållsstöd. Har inte umgängesföräldern råd att betala det så skjuter staten till så att barnet får de pengarna.

Har boföräldern då samtidigt dålig ekonomi så kan givetvis inte han/hon lägga lika mycket på barnet utan får prioritera ekonomin så långt det går, och även ibland söka socialbidrag.

Men om föräldrarna har normala inkomster eller om en av dem tjänar mer än den andre (som då har en en normalinkomst) så ska man gå efter huvudregeln i föräldrabalken. Lagen säger att föräldrarna gemensamt ska försörja sitt barn utifrån barnets behov och vardera förälders ekonomiska förmåga.

Tjänar pappan så mycket som 30 000 kr/mån mer än dig kan du inte bara kräva högre underhållsbidrag utan även standardtillägg (eftersom barn har rätt att leva på samma ekonomiska levnadsstandard som sina föräldrar).

Du lämnar in en ansökan till tingsrätten om underhållsbidrag och standardtillägg. Det kostar 450 kr. För att räkna ut ett rimligt underhåll finns det bra information på både försäkringskassans hemsida. fk.se/privatpers/foralder/separerar/underhallsbidrag/

och på www.famratt.com

• Anonym

Vad är taxeringskalender? Står bara rika människor med där - eller står alla med där? Hur rik ska man vara för att finnas med i den?

• Anonym

Äntligen ett vettigt svar så man fattar vad man ska göra....tack!

• Anonym

Pengarna går inte till mej!
    de går till mina barn och jag vet inte när jag köpte något till mej sjäv senast.
    Tack till dem som förstår hur jag menar.

• Anonym

Föräldrar ska enligt lagen (7 kap 1 § föräldrabalken) gemensamt försörja sitt barn utifrån barnets behov och föräldrarnas ekonomiska förmåga.

Det innebär inte att båda ska betala lika mycket. Utan att den som har mer pengar ska betala en större andel av barnets kostnader.

Tjänar den som barnet inte bor hos mer pengar så blir givetvis underhållet större än annars. Så enkelt är det.

Svar på tråden taxeringskalender