• johannaringer

Sagan om Isfolket som ljudbok?

Heej!

Jag undrar om Sagan om Isfolket finns som ljudbok? Min man hävdar att han har hört att bok 1-15 finns inlästa, men jag kan inte hitta det någonstans

Någon som vet?

• Svar på tråden Sagan om Isfolket som ljudbok?
  • johannaringer

Hehe, ja är det inte underbart

Murloc skrev 2007-11-08 12:00:17 följande:
    johannaringerSamma huvudpersoner tolkar jag mer att huvudpersonerna alltid är likadana, till sättet. Och ja, det stämmer. Karaktärerna i böckerna, alla hennes böcker, är samma, hela tiden. Egentligen, vad det går ut på, två blir kära, de borde inte bli ihop, de övervinner en massa saker, och får varandra till slut. Om och om igen.
  • Murloc

johanna

Njae, det tycker jag inte. En gång, okej, men det är samma sak, om och om igen.

• johannaringer

Det är ändå rätt fantastiskt att du ändå har läst hela serien PLUS hennes andra serier. Eller, det verkar som du har gjort det i alla fall.

Murloc skrev 2007-11-08 14:42:15 följande:
    johannaNjae, det tycker jag inte. En gång, okej, men det är samma sak, om och om igen.
  • Murloc

Johanna

Jodå, jag har läst flera av hennes serier, jag tyckte väldigt mycket om dem när jag var i tonåren. Men sen växte jag ifrån den typen av böcker helt enkelt, jag insåg att det inte var något bra.

• Mumin

Johannaringer: Ja, jag är bibliotekarie, glömde visst skriva det, ha ha. Vet inte alla att jag är det?

mian7373: Vi köper också böcker som folk vill läsa, i massor. Vi har hyllorna fulla med Danielle Steel så Isfolket få inte plats .

• amalie79

Jag är lite trött på det där med att det är bibliotekarierna som ska bestämma vad som är tillräckligt fint för oss låntagare att läsa. Vår lokala bibliotekarie är en väldigt mästrande kvinna och det märks tydligt att hon rynkar på näsan åt våra läsval- jag har slutat gå dit för det är sannerligen inte hennes uppgift att ha åsikter om vad jag VILL läsa. Det är en annan sak om jag frågar om råd, men även då så tycker jag inte det är okej för henne att lägga personliga värderingar i det... det är väl bättre att låna kiosklitteratur än inga böcker alls? Det viktiga är väl ATT man får igång ett läsande och det kan ju hon förstöra med sin knäppa-på-näsan-inställning...

Som exempel så frågade jag efter Ann Rosmans "Porto Francos väktare" när den var ny, men fick ett högdraget svar att "jag kan inte köpa in alla svenska deckare som kommer". Nej, det förstår väl jag också, men man kan ju fråga. Det roliga var att hon när hon kollat efter titeln i datorn insåg att kommunens huvudbibliotek köpt in hela 5 exemplar av boken... då muttrade hon någonting om att oj då, vi borde kanske ta hem den...
    Ja, om det finns en efterfrågan så kanske de borde det ja!

Ang Isfolket, förlåt, så har jag läst dem. Jag har även läst Dickens och Tolkien och Boye och jag älskar Jane Austen. Så det ena utesluter verkligen inte det andra!
    Isfolketböckerna är relativt lätta att hitta på loppis och second hand och de sista i serien köpte jag faktiskt nya på nätet för 29:- per bok. Har även ropat in några av dem på tradera då de ofta säljs flera åt gången. Så man behöver inte betala så mycket för att få tag i hela serien, har sett att vissa lägger ut auktion på alla 47!

• Mint
    amalie79 skrev 2012-01-25 19:40:50 följande:
    Jag är lite trött på det där med att det är bibliotekarierna som ska bestämma vad som är tillräckligt fint för oss låntagare att läsa. Vår lokala bibliotekarie är en väldigt mästrande kvinna och det märks tydligt att hon rynkar på näsan åt våra läsval- jag har slutat gå dit för det är sannerligen inte hennes uppgift att ha åsikter om vad jag VILL läsa. Det är en annan sak om jag frågar om råd, men även då så tycker jag inte det är okej för henne att lägga personliga värderingar i det... det är väl bättre att låna kiosklitteratur än inga böcker alls? Det viktiga är väl ATT man får igång ett läsande och det kan ju hon förstöra med sin knäppa-på-näsan-inställning...

Som exempel så frågade jag efter Ann Rosmans "Porto Francos väktare" när den var ny, men fick ett högdraget svar att "jag kan inte köpa in alla svenska deckare som kommer". Nej, det förstår väl jag också, men man kan ju fråga. Det roliga var att hon när hon kollat efter titeln i datorn insåg att kommunens huvudbibliotek köpt in hela 5 exemplar av boken... då muttrade hon någonting om att oj då, vi borde kanske ta hem den...
    Ja, om det finns en efterfrågan så kanske de borde det ja!

Ang Isfolket, förlåt, så har jag läst dem. Jag har även läst Dickens och Tolkien och Boye och jag älskar Jane Austen. Så det ena utesluter verkligen inte det andra!
    Isfolketböckerna är relativt lätta att hitta på loppis och second hand och de sista i serien köpte jag faktiskt nya på nätet för 29:- per bok. Har även ropat in några av dem på tradera då de ofta säljs flera åt gången. Så man behöver inte betala så mycket för att få tag i hela serien, har sett att vissa lägger ut auktion på alla 47!
    Det är inte så konstigt att det är bibliotekarierna som bestämmer - det är ju de (vi) som håller i pengarna och hur gärna man än vill så kan man inte köpa in ALLT. Bibliotekarierna håller koll på aktuellt utbud och ser till att det blir lagom bredd och djup i samlingarna.
    Som någon här ovan är inne på så är problemet med isfolksböckerna inte i första hand kvaliteten utan mängden. En serie på 47 böcker är svår att hålla komplett, helt enkelt. Det blir lite allt eller inget, rätt som det är så försvinner en bok eller går sönder och då är det ju ingen idé att spara på de andra 46.. 

Vad gäller din lokala bibliotekarie så verkar hon vara en riktig surkärring på fel position. Jag jobbar på ett litet bibliotek och vi kan verkligen inte köpa in allt folk frågar efter (av ekonomiska skäl) men jag kollar alltid upp, beställer in, eller lämnar inköpsförslag till vårt huvudbibliotek (som köper in det allra mesta som föreslås). Synd att en sådan surtant har ett så viktigt jobb. Jag hade heller aldrig gått dit  
  • Kristina 643
    MammaHela skrev 2012-01-25 18:35:48 följande:
    urgammal tråd jag vet.

MEN Sagan om Isfolket finns som ljudbok =) 

Vart kan man få tag på dom som ljudbok då??
  • MammaHela
    YummyMami skrev 2012-02-29 08:59:56 följande:
    tpb.se är tal och punktskrift biblioteket, där hittar man mycket.
    eller så går man in på en sida som har samma initialer som den sidan som du tipsar om. Men den är inte laglig..
  • YummyMami
    MammaHela skrev 2012-02-29 09:02:50 följande:
    eller så går man in på en sida som har samma initialer som den sidan som du tipsar om. Men den är inte laglig..

Fy på dig!
    Mest bara om kanske cancer igen.. nertystad.bloggplatsen.se/
  • YummyMami
    MammaHela skrev 2012-02-29 09:10:15 följande:
    Jag skulle gärna ha tillgång till din sida. Men jag har inte det.

A woman gotta do what a woman got to do. 

Jo sant, lite synd att det blir en skillnad på folk och folk, ett vi och dem system vilket inte gagnar någon.
  • MammaHela
    YummyMami skrev 2012-02-29 09:13:21 följande:
    Jo sant, lite synd att det blir en skillnad på folk och folk, ett vi och dem system vilket inte gagnar någon.
    Fast visst är det bra att det finns hjälpmedel, så tex daisyböcker på biblioteket ska inte vem som helst få låna eftersom det då kanske inte finns så många exemplar.

Men varför inte få ladda ner dem? De tar ju liksom inte slut :S 
  • YummyMami
    MammaHela skrev 2012-02-29 09:14:53 följande:
    Fast visst är det bra att det finns hjälpmedel, så tex daisyböcker på biblioteket ska inte vem som helst få låna eftersom det då kanske inte finns så många exemplar.

Men varför inte få ladda ner dem? De tar ju liksom inte slut :S 

De finns även i digitalform så daicy formatet är överflödigt tillhör de gamla tiden. De har något att göra med 'stackars handikappade', därför ska inte de utan handikapp få ha dem.
  • MammaHela
    YummyMami skrev 2012-02-29 09:19:57 följande:
    De finns även i digitalform så daicy formatet är överflödigt tillhör de gamla tiden. De har något att göra med 'stackars handikappade', därför ska inte de utan handikapp få ha dem.
    Ja det är lite dammigt tänkt..

men finns inget att göra förutom att simma lite i piratbukten 
  • Mint

Att böckerna är gratis för de med läshandikappade följer samma logik som att rullstolar subventioneras exempelvis. Talböcker är ett handikapphjälpmedel, helt enkelt. För oss andra, som inte är dyslektiska eller synskadade finns ju de vanliga böckerna

Det har med pengar att göra, exempelvis får författarna ingen ekonomisk ersättning för talböckerna. Dessutom är inläsningen mer slarvig och "neutral", det är till exempel inga skådespelare som läser in, som det ju är med vanliga, kommersiellt framställda ljudböcker. Det är väl så helt enkelt, att bokförlaget inte ansett det vara kommersiellt gångbart att låta läsa in Isfolket-böckerna som ljudbok.

DAISY-är ett format, och det betyder inte att böckerna måste vara på skiva. Man kan lyssna på DAISY-böcker i mp3-spelare eller på dator. Att de finns på skivor på biblioteken beror på att Agda, 85 och blind kanske inte riktigt hanterar datorn så bra. Det som finns på skivorna är exakt samma som man laddar ner från Tal- och punktskriftbiblioteket eller lyssnar på i DaisyReader-appen. 

Svar på tråden Sagan om Isfolket som ljudbok?