Inlägg från: Soul |Visa alla inlägg
  • Soul

Jäkla spekulant!!!!!

Tyvärr är det väldigt vanligt förekommande. Vanligtvis står det väldigt tydligt i materialet man får från mäklaren vid en visning att bud inte är bindande (inte ens skriftliga). I en sådann här situation känns det fel, men samtidigt ska man komma ihåg att samma sak gäller för säljaren. Säljaren kan själv välja vilka bud som ska accepteras och kan aldrig tvingas att acceptera ett bud även om det ligger långt över utgångsbudet. Detta har lett till oseriöst beteende från både säljare och köpare. Samtidigt är själva budprocessen så forcerad idag att många lägger bud utan att ha tid att tänka på om det verkligen är en bostad man vill ha. Man budar på flera bostäder samtidigt och man förväntas lägga bud dagen efter man sett bostaden för första gången på en öppen visning med massa andra människor. Man kan inte vänta med att buda då säljaren/mäklaren vill ha lägenheten såld de närmaste dagarna efter visningen vanligtvis. Inte konstigt att man lägger bud man inte riktigt tänkt igenom. Jag tror att en reglering av budprocessen för båda sidor och en långsammare budgivning skulle gynna alla parter. Är själv i färd med att sälja min lägenhet samtidigt som jag och min kille budar på hus. Innan hade jag väldigt starka åsikter om hur man ska bete sig för att vara seriös, men när det väl kommer till kritan är man sig själv närmast. Som säljare har jag gått med på att sätta ett utgångsbud flera hundra tusen under vad jag kan tänka mig acceptera (mäklaren säger att fler kommer på visningen) och som köpare budar vi på allt möjligt för att hålla alla dörrar öppna. Kanske inte låter juste, men jag ser faktiskt inget annat sätt att göra det på när bostadssituationen ser ut som den gör.

Svar på tråden Jäkla spekulant!!!!!