• FruSascha

Jäkla spekulant!!!!!

Jag blir så förb..... Ska sälja min lägenhet och det har budats som tusan speciellt en kille som bjöd som en tok, och han bjöd 1.330.000 och höjde och höll på. Ja sen ringde mäklaren och sa att de andra spekulanterna lagt sig. Jaha då tror man ju att saken är biff. Detta var i fredags kväll.

Vad händer. Sen idag så ringer mäklaren och säger att köparen ångrat sig, han ville inte längre kännas vid sitt bud, och de andra har redan under helgen gått på nya visningar, och var ej längre intresserade. Så jag fick ett bud på 1.280.000 som den näste intresserade ville lägga, alltså 50.000 lägre. Kunde inte snubben hejdat sig innan han la bud som skrämde iväg de andra köparna, bara för han inte hade någon koll på sin ekonomi.. Fy satan vad jag är upprörd just nu.

Och jag vet att man inte är bunden av sitt bud, men han förstörde för mig att få ett bättre pris för nu har de andra hittat andra objekt.. Blä för såna idioter.

• Svar på tråden Jäkla spekulant!!!!!
  • ros72

Han känner nog inte till att man skall prata med sin bank och att man skall vara seriös. Seriös är han absolut inte.

Kan inte mäklaren fråga de andra som la sig också?

• FruSascha

Jo han har frågat alla som låg under honom men de har gått på nya visningar i helgen och budat på dem, så den som ännu är intresserad la 1280000. Hade killen kommit på det i fredags kväll att han inte hade råd så hade någon av de andra kanske sagt att de ville köpa för typ 1.300.000 i alla fall.

Jag håller med dig han var verkligen oseriös hade nog inte velat sälja till honom ändå.

• dellelgarin

Ja trist men så är det och det händer nog rätt ofta...tyvärr...

• Tess76

Tycker att mäklaren borde begärt in lånelöfte av alla som ville vara med på budgivningen. Tråkigt när sånt händer.

//Kalla fötter, varmt hjärta.
  • ros72
    FruSascha skrev 2007-11-05 20:50:31 följande:
    Jo han har frågat alla som låg under honom men de har gått på nya visningar i helgen och budat på dem, så den som ännu är intresserad la 1280000. Hade killen kommit på det i fredags kväll att han inte hade råd så hade någon av de andra kanske sagt att de ville köpa för typ 1.300.000 i alla fall.Jag håller med dig han var verkligen oseriös hade nog inte velat sälja till honom ändå.
    Alla fall är det plåster på såren. Glöm honom - sådana borde man innan göra personuppgifter på.

Hade en sådan en i äldre upplaga i vår gamla bostad (en lägenhet) som tyckte att utgångspriset var för högt. Han hade anmärkningar över konsten vi hade över vardagsrumssoffan. Mäklaren som vi hade skrämde i väg honom med att vårt utgångspris var rimligt. Men det var någon som bjöd 60000 kr mer - det var en riktig jakt mellan seriösa spekulanter.
  • Soul

Tyvärr är det väldigt vanligt förekommande. Vanligtvis står det väldigt tydligt i materialet man får från mäklaren vid en visning att bud inte är bindande (inte ens skriftliga). I en sådann här situation känns det fel, men samtidigt ska man komma ihåg att samma sak gäller för säljaren. Säljaren kan själv välja vilka bud som ska accepteras och kan aldrig tvingas att acceptera ett bud även om det ligger långt över utgångsbudet. Detta har lett till oseriöst beteende från både säljare och köpare. Samtidigt är själva budprocessen så forcerad idag att många lägger bud utan att ha tid att tänka på om det verkligen är en bostad man vill ha. Man budar på flera bostäder samtidigt och man förväntas lägga bud dagen efter man sett bostaden för första gången på en öppen visning med massa andra människor. Man kan inte vänta med att buda då säljaren/mäklaren vill ha lägenheten såld de närmaste dagarna efter visningen vanligtvis. Inte konstigt att man lägger bud man inte riktigt tänkt igenom. Jag tror att en reglering av budprocessen för båda sidor och en långsammare budgivning skulle gynna alla parter. Är själv i färd med att sälja min lägenhet samtidigt som jag och min kille budar på hus. Innan hade jag väldigt starka åsikter om hur man ska bete sig för att vara seriös, men när det väl kommer till kritan är man sig själv närmast. Som säljare har jag gått med på att sätta ett utgångsbud flera hundra tusen under vad jag kan tänka mig acceptera (mäklaren säger att fler kommer på visningen) och som köpare budar vi på allt möjligt för att hålla alla dörrar öppna. Kanske inte låter juste, men jag ser faktiskt inget annat sätt att göra det på när bostadssituationen ser ut som den gör.

• JAG är BÄST

1.280.000 är väl för tusan inte dåligt!!

Var glad att du blir av med lägenheten.
    Det handlar bara om 50.000:-!1 Vad är det idag rent penninga mässigt?.

• FruSascha

Soul: Nej jag håller med dig att folk ska få ges längre tid att fundera över sina bud, så slipper man detta, men för mig så är det så konstigt att man lägger ett bud som är högre än vad man verkligen vill betala. Det är som att bestämma tid med någon och sedan inte dyka upp, man förstör för den andre som kanske hade andra saker att göra istället för att vänta på den som aldrig dök upp.

Ros72: Hade han verkligen synpunkter på er konst? Trodde han den ingick i priset eller Konstiga typer det finns.

• FruSascha

jagär bäst: Jo du har väl rätt, man ska inte kinka om småsaker. Vad är 50.000 liksom, jag vet inte vad du tjänat men för mig är det 2 månadslöner så lite besviken känner man sig nog.

• ros72
    FruSascha skrev 2007-11-05 21:14:06 följande:
    Soul: Nej jag håller med dig att folk ska få ges längre tid att fundera över sina bud, så slipper man detta, men för mig så är det så konstigt att man lägger ett bud som är högre än vad man verkligen vill betala. Det är som att bestämma tid med någon och sedan inte dyka upp, man förstör för den andre som kanske hade andra saker att göra istället för att vänta på den som aldrig dök upp.Ros72: Hade han verkligen synpunkter på er konst? Trodde han den ingick i priset eller Konstiga typer det finns.
    Ja, men den ingick inte i priset. Skulle kosta 2000 euro i gallerierna - ett kristet motiv vilket han inte gillade.

Han var konstig.

För lägenheten fick vi 760000.(år 2005). Den är idag värd 1 300 000kr. Det skulle han allt må. Men han fick den inte. Bra att man har en mäklare som byttar ut sådana typer.
Svar på tråden Jäkla spekulant!!!!!