Men frågan är ju varför det får lägre status av att även kvinnor anställs inom yrket. Det är DET jag inte förstår. Visst kan jag förstå att yrken som har lång utbildning, såsom läkare, civilingenjörer osv, har högre status än kassörskejobb och vårdbiträden. Det är ju rätt självklart att status hör ihop med löneutveckling och utbildning (även om vissa högstatusjobb inte hör ihop med utbildning). Men jag förstår inte kopplingen till just det här med kvinnor och män.. Om helt plötsligt fler kvinnor börjar utbilda sig till civilingenjörer, så innebär det i praktiken att yrket förlorar sin status. Det är ju helt galet.
Greg skrev 2007-11-06 10:11:53 följande:
Jag är ju ingen forskare, men en del jobb som förr var manligt kodade och nu är kvinnligt är det ju inte så svårt att förstå en del orsaker till varför de har sjunkigt i status.Ta tex lärare som hade hög status tidigare.Förr var det ett jobb som krävde lång utbildning i jämförelse mot de flesta andra jobb.Idag utbildnar sig nästan alla oavsett yrke.Det gör att lärarar yrket sjunker i status, det är ingen "elit" längre.