• juzze

Statusjobb - varför och för vem?

"Kvinnor i högstatusyrken ger yrket lägre status. Det visar forskning på både män och kvinnor. Lågstatusyrken har däremot låg status oavsett könsfördelning."

Detta finns att läsa om här: www.e24.se/dynamiskt/Jobb_karriar/did_15515220.asp

Hur kommer det sig att jobb som har en hög status får sämre status av att kvinnor anställs? Och vad innebär egentligen att ett jobb har hög status?

• Svar på tråden Statusjobb - varför och för vem?
  • M C Catta

Sök på avhandlingar i sociologi vid Göteborgs Universitet. Runt -05 var det en tjej där som skrev en avhandling om just detta.

• juzze

Tack för tipset! Detta var även en doktorsavhandling som det skrevs om. Jag är dock inte så intresserad av att fördjupa mig i ämnet på det sättet (har redan för mycket rapporter och avhandlingar att gröta mig igenom i min utbildning..), utan blev mest förundrad över det hela och undrar hur andra tänker kring det.

• lövet2

Jag har förgäves försökt fatta det där med hög och låg status på jobb. Det finns roliga, tråkiga, välbetalda, normalavlönade etc jobb - men status ...? Ett jobb är ett jobb är ett jobb!

• Greg

Jag är ju ingen forskare, men en del jobb som förr var manligt kodade och nu är kvinnligt är det ju inte så svårt att förstå en del orsaker till varför de har sjunkigt i status.

Ta tex lärare som hade hög status tidigare.

Förr var det ett jobb som krävde lång utbildning i jämförelse mot de flesta andra jobb.

Idag utbildnar sig nästan alla oavsett yrke.
    Det gör att lärarar yrket sjunker i status, det är ingen "elit" längre.

• juzze

Men frågan är ju varför det får lägre status av att även kvinnor anställs inom yrket. Det är DET jag inte förstår. Visst kan jag förstå att yrken som har lång utbildning, såsom läkare, civilingenjörer osv, har högre status än kassörskejobb och vårdbiträden. Det är ju rätt självklart att status hör ihop med löneutveckling och utbildning (även om vissa högstatusjobb inte hör ihop med utbildning). Men jag förstår inte kopplingen till just det här med kvinnor och män.. Om helt plötsligt fler kvinnor börjar utbilda sig till civilingenjörer, så innebär det i praktiken att yrket förlorar sin status. Det är ju helt galet.

Greg skrev 2007-11-06 10:11:53 följande:
    Jag är ju ingen forskare, men en del jobb som förr var manligt kodade och nu är kvinnligt är det ju inte så svårt att förstå en del orsaker till varför de har sjunkigt i status.Ta tex lärare som hade hög status tidigare.Förr var det ett jobb som krävde lång utbildning i jämförelse mot de flesta andra jobb.Idag utbildnar sig nästan alla oavsett yrke.Det gör att lärarar yrket sjunker i status, det är ingen "elit" längre.
  • Saskia

Det är väl inte konstigare än att ett klädesmärke eller en restaurang får mindre status om det börjar användas/besökas av de som har mindre status.

• trolltyg

Saskia: Måste då fråga, menar du att kvinnor har lägre status än men då?

• juzze

Nä, jag förstår väl jag med att kvinnor har lägre status på arbetsmarknaden, och att det därav speglas i detta. Men frågan är ju fortfarande varför det är så? Varför har kvinnor lägre status på arbetsmarknaden?

Saskia skrev 2007-11-07 13:40:36 följande:
    Det är väl inte konstigare än att ett klädesmärke eller en restaurang får mindre status om det börjar användas/besökas av de som har mindre status.
  • Saskia

Det är väl hela grunden till ojämställdheten.

trolltyg skrev 2007-11-07 13:44:53 följande:
    Saskia: Måste då fråga, menar du att kvinnor har lägre status än men då?
  • Greg

"Men frågan är ju varför det får lägre status av att även kvinnor anställs inom yrket. Det är DET jag inte förstår."

Jag tror inte så stor anledning är att det beror på att just kvinnor anställs, utan att yrken som förr var "elit" är det nu inget särskilt med (för att idag utbildar sig alla), och det är först på senare tid som kvinnorna tagit sig in i yrket och yrket blivit kvinnligt kodat.

• juzze

Ja, och därav ligger tråden under fliken "jämställdhet".

Saskia skrev 2007-11-07 13:52:01 följande:
    Det är väl hela grunden till ojämställdheten.
  • Bluescreen

Det är nog gamla anor som lever vidare! Det är ju så att förr i världen var det bara den förstfödde rikemanssonen som fick en utbildning, den betalade då pappan i familjen. Kvinnorna skulle arbeta och likaså om det fanns fler söner i familjen, då skulle de gärna ut och arbeta också. Att då ha ett yrke som var högt ansett var män förbehållet.

• FlamingRed

Man kan ju även tänka sig att själva termen "högstatusyrke" håller på att mattas av, och eftersom jämställdheten blir bättre samtidigt, så kan man dra den (felaktiga) slutsatsen att den är i kvinnan i sig som sänker statusen på ett yrke.

Svar på tråden Statusjobb - varför och för vem?