• Peak

Vita hem del 6

mimmi006 skrev 2007-11-24 17:54:17 följande:
    Ja, det är olika...jag gillar den vanliga, varma vita 0502-y (gamla standardvita) och råvitt...
    skriver upp!!
  • Peak

åh sitter här med ont i magen och tårarna brännande...jag som skulle baka pepparkakor och nu fastnade jag och läste om a-kassan...
    Jag förlorade ju mitt jobb som ni säkert kommer ihåg...
    Jag fick ett arbetsgivarintyg på de 6 mån jag jobbade (med mycket bättre lön än innan) och innan det jobbet var jag fl. Nu har jag fått en jättelåg dagsersättning och får ut ca 4000:- mindre än jag räknat med - herregud vilken panik jag får nu!

• Peak
    MildaMaränger skrev 2007-11-25 13:50:12 följande:
    Neej usch.... kan du överklaga???
    vet inte - måste ringa imorgon och fråga hur de har räknat iaf - för jag fattar noll!
  • Peak
    Kajsa M skrev 2007-11-25 14:33:27 följande:
    PeakTesta att överklaga! De kan ju ha gjort fel. Är det inte 6 månader man ska ha jobbat? Föräldraledighet är ju överhoppningsbar.Usch va tiden går långsamt.  Man går bara här och känner efter om man ska bli sjuk också. Dottern har kräkts igen så visst är det magsjuka, men jag hoppas att det är ngn vanlig barnbacill eftersom det gick så långt mellan attackerna.  Det finns verkligen inget värre än detta! Maken säger att han börjar känna sig dålig också! Usch usch!
    ja jag hoppas de bara gjort fel, för jag räknar och räknar och så som jag jobbade innan:75% och stämplade 25% - summan av det är högre än den summan jag får nu och då har jag jobbat 6 mån med en ingångslön som är 4000:- högre än det gamla + provision!
  • Peak

Knyttis - tack!!

Kommer ni och handlar av mig om jag öppnar butik då - så jag inte står där helt utan pengar sen!!
    Tycker ni far till Örebro hela tiden!

Vem var det som var här nu i dagarna?

• Peak

Ja vilken bra regering vi har - synd bara att man inte är rik så man gynnas av den!

A-kassan har inte räknat fel...jag har jobbat i 6 månader och varit fl i 6 månader så då delar man min genomsnittslön XX på 12 mån - inte på 6 mån!!
    Så nu sitter jag här med tårarna rinnandes och förbannar regeringen som kommit på detta. Helt sjukt!!

• Peak
    mimmamum skrev 2007-11-26 09:40:45 följande:
    Peak, nej fy så orättvist, stackars dig!
    ja man tror ju att det är ett skämt!
    Man ska inte vara fl innan man börjar ett nytt jobb alltså, man kan ju bli arbetslös...

Straffas man för att man varit fl alltså??
  • Peak
    juliah skrev 2007-11-26 09:52:19 följande:
    Peak, nu hängde jag inte riktigt med...? Handlar det  om din ersättning?
    ja, de delar på 12 månader - istället för de 6 jag faktiskt jobbat, resterande 6 var jag fl med det har nya regeringen bestämt att det struntar man i sa hon!
  • Peak
    Camilla R skrev 2007-11-26 11:09:24 följande:
    Men du måste ju ha fått någon ersättning medans du var FL, denna måste väl ändå räknas med, eller?
    jo det hade jag ju, föäldraledighet ska tydligen vara "överhoppningsbar" eftersom man inte har sin "vanliga" inkomst och en del tar ut en dag/v och en del fulla veckor...
    Men nej de delar helt enkelt den summan jag tjänat på 6 mån i 12 och drar av 20% eftersom man får 80% av inkomsten. Så nu blir det inte mycket möbler till nya huset!?
  • Peak

nu kommer jag med min dystra stämningen igen Borde kanske också ta en fl-paus, men nu piggar upp mitt i eländet!

Fick gulligt sms av sambon idag: Pengar är verkligen inte allt, tänk att hela familjen är frisk och att vi har världens bästa bäbis (vi kallar honom det trots att han är 17 mån )

Och vill bara varna för nya a-kassereglerna! Så ingen mer gör bort sig! Jag sa ju upp mig ist för att ta tjänstledigt, och tänkte jaja händer det ngt får jag ju högre ersättning iaf - sådär lite skämtsamt, trodde ju inte det skulle bli verklighet!

så här är det tydligen...

"Det har skett mycket förändringar inkom arbetslöshetsförsäkringen under det sista året. Hur reglerna i arbetslöshetsförsäkringen ska se ut beslutas av regeringen. Ja normalarbetstiden och dagpenningen räknas från och med den 1 januari 2007 ut på ett genomsnitt på 12 månader även om man bara arbetat under 6 månader. Exempel: har man arbetat heltid i 6 månader och sedan när arbetstiden delas med 12 månader så blir det en normalarbetstid på 20 timmar och en dagpenning på 160 kronor (för den som bara har grundförsäkringen). "

Roliga besked man får såhär i juletider och husbyggartider!

Så pigga upp mig med lite fina bilder igen!

Svar på tråden Vita hem del 6