• Ewis

Vita hem del 6

Vitt som vitt eller... för visst är stjärngosse strutar vita

Vilket gissel, sonen 9 år ska gå Lucia eller ja han ska förståss vara stjärngosse och då ska man bära strut (dumstrut).
    Köpte först en strut som visade sig att man skulle dra bort en remsa på och tejpa så den blir lagom i storlek, jätte smart om bara tejpen var lite bättre och om inte mannen gjort ett veck bakpå struten grrr
    Köpte en ny strut i dag som sitter som en litet tratt uppe på huvudtoppen på sonen grrr
    SÅ nu ska jag försöka att fixa till den första struten grrr

Sorry behövde bara få spy ur mig lite!

• Ewis

Mimma:

Släpp alla måsten ett tag och gör bara sånt du vill och orkar just nu!
    Livet går i vågor och det måste vi som människor aceptera.

Ang. sonen och vällingen.
    Kanske måste ni inte just Nu vänja honom av med välling när du ändå känner dig trött och slitet och det är mycket som händer runt alla med tanke på att det är jul.
    Vi har en tös som är snart 3 år och hon älskar välling och får det fortfarande mer eller mindre i olika perioder.
    När vi tyckar att hon äter mer välling än mat så får hon fortfarande välling när hon vill ha men i en mycket mindre mängd och det nöjer hon sig med.
    Gör ingen stor sak av detta med välling utan försök att göra det smidigt istället.

Lycka till!

• Ewis

Oj Tack tjejer för medhållet ang. välling.
    Gud så klok jag känner mig nu

Nä skämt och sidor så är det Jätte viktigt att känna att man orkar vara stark och stå på sig när man säger nej.

BVC där jag bor säger att barn inte byter ut vanlig mat mot välling utan oftast ser vällingen som en trygghet och en mysstund.

Hur som haver Lycka till mimma hur Ni än bestämmer Er för att göra!!

• Ewis

Jea:

Jag håller med dig om denna hysteri om att sluta med ditt eller datt när barnen är si eller så många år!

Jag har en son som vi aldrig pottränade eller avvänjde med välling eller napp, en dag (olika dagar försåss) var han redo för att sluta med blöja, välling, nappar mm
    Jag kör samma linje med tösen oxå, var sak har sin tid och jag kan ju berätta att sonen är 9 år (snart 10) och han har varken napp, blöja eller äter välling

Men men alla tycker och tänker vi olika.

• Ewis

En jätte OT fråga men jag vet att här i tråden kan man få svar på det mesta

Vi ska åka utomlands hela familjen (2 vuxna en 3 åring och en 10 åring) i två veckor och just nu sitter jag och kollar försäkringar för resan.
    Phu vilken djungel....

Via hemförsäkringen är vi försäkrade utomlands men har en självrisk på 1500kr + att man oftast får spara ex. kvitton och lösa det när man kommer hem.
    Finns en extra försäkring som heter Tur & Retur för 395kr/hela familjen och då har man ex. avsbeställnings skydd, pengarna tillbaka/ny resa om man inte kan nyttja resan till 100% (ex. sjuk mer än halva resan)mm

Flygbolaget har en extra försäkring för 395kr/person som ger hjälp direkt på plats, ingen självrisk, ny resa om man blir sjuk mer än halva tiden.

När jag pratade med flygbolaget så lät deras bäst och vårat privata försökringsbolags försäkringar var värdelösa och när jag sedan pratade med vårat privata försäkringsbolag så kände jag tvärt om

Hur gör Ni andra när ni reser???

• Ewis

Tack för alla tips!
    Jag ska ringa till banken i morgon och kolla försäkringar.

• Ewis

Bea:
    Jätte fina möbler Ni köpt!
    Det är så kul att göra om när man byter så där totalt.
    Det gjorde vi för ca 1,5 år sedan, tog bort vinröd skinnhörnsoffa, mahognybokhyllor och soffbord, in flyttade en beige tygsoffa och vita möbler

Nu kanske jag är elak som svarar men DU frågade
    Jag tycker att det ser väldigt trångt ut med alla möblerna, svårt med bara foton när man inte sett vardagsrummet i "real life".
    Om jag var du skulle jag testa att gallra bort någon av möblerna som står runt soffhörnan.
    Det vita skåpet/bordet bredvid tvbänken måste det stå där?
    Det runda bordet i hörnet vid fönstrena måste det stå där?
    Den vita fotpuffen framför fönstret måste den stå där?

Min första tanke var att ta bort det runda bordet och fotpuffen och skjuta båda sofforna och bordet mot fönstret, som dom står men att själva gångstråket blir framför tven.
    Fotpuffen skulle jag ställa någon annan stans i rummet med någon fin kudde på och när den behövs så skjuter man fram den till bordet, så har vi det .
    Ev. kanske man inte behöver flytta sofforna hele vägen mot fönstrena utan att man ställer dom mer centrerat på golvet mellan fönster och tv.

Att ni har soffryggen mot rummet tycker jag funkar jätte bra.

Hoppas att jag inte gjort dig allt för arg och ledsen men du frågade om tips och råd och här kom mina!?

God Morgon föresten!

• Ewis

Åååå va bra Bea att du tog det på rätt sätt!

Jag kände att Du ställde frågan och hade det varit jag som gjorde det så visst vill man höra ååå va fint men jag harde varit redo för smakråd för det var ju det jag frågat om.

Jag tycker att själva möbleringen med soffor mot varandra är Jätte Fint , hade själv haft så om vi haft ett större och framför allt bredare vardagsrum men som Juliah säger så får man göra det bästa av dom små rummen man har.

Personligen tycker jag inte att dessa soffors kortsidor mot fönstren stör ljusinsläppet från fönstrena lika mycket som en hörnsoffa gör.
    Vi hade oxå en stor vinröd skinnhörnsoffa framför fönstrena tidigare bläää

Prova dig fram så är jag säker på att du kommer att hitta rätt med möblerna!

• Ewis

Ang. tomtemasker skulle jag kolla på leksaksaffärer ev. Rusta.

Ang. paket i tomtesäcken så har Tomten med sig ca 1 paket till alla i rummet men i första hand till barnen, alla andra paket ligger under granen.

Har inte läst tillbaka något men misstänker att det skrivs om magsjuka bläää
    När jag pratade med sjukhuset förra året ang. vad som kan vara bra att äta och vad man får behålla så sa hon vitt bröd och buljong, även lite salt i vatten funkar bra.

Mina barn äter nästan bara yoghurt när dom är sjuka, kan ju vara värt att testa.
    Mjölk med oboy går oxå ganska bra men både yoghurt, mjölk och välling är ju väldigt slämmigt och kan göra så att dom kräks lättare.

Lycka till och krya på Er alla sjuka!

Själv är jag lite förkyld och väldigt trött hela tiden men en ständig huvudvärk men jag är i alla fall på benen och hoppas att jag känner mig piggare i morgon, tur att vi inte ska fira jul hemma i år för det har varit jobbigt och fixa allt när man känner sig så här.

• Ewis

ååå orkar inte läsa tillbaka men läser att det visats julgranar i tråden.
    SNÄLLA kan ni vara snälla och visa dom igen!!!

• Ewis

Hej tjejer!
    Hoppas att Ni haft en god jul och att ni får ett trevligt gott nytt i kväll!

Väldigt OT men här kan man alltid vara säker på att man får svar.
    I mitt huvud just nu snurrar det bara semester från den 30 jan, vi ska åka hela familjen 2 vuxna och 2 barn på 3 & 10 år + svärföräldrarna till Maspalomas i två veckor.
    Vi ska åka med Fritidsresor och bo på Blue Star Dunas Maspalomas.

Är det någon som varit där och kan komma med tips och råd?

Vad vet Ni om solkrämer, är dom totalt oanvändbara efter 12 månader?

Svar på tråden Vita hem del 6