• entjej

Ägg till frysen? Hoppas ni svarar

Jag har läst att det numera nästan är lika bra graviditetsfrekvens för frysta ägg som för "färska".
    Samtidigt har jag någonstans läst att det bara är i en tredjedel av behandlingarna som man får ägg som går att frysa.
    Det låter lite motsägelsefullt men är det för att äggen inte behöver vara i toppkvalité för att lyckas om man använder de direkt men att de måste vara i toppkvalité för att frysas?
    Är det alltså ovanligt att man kan frysa ägg, dvs bara i 1/3 av fallen? Det var inte bra i så fall. Vad är er erfarenhet? Har ni fått ägg ni kunnat frysa, hur ofta och hur många i så fall?

• Svar på tråden Ägg till frysen? Hoppas ni svarar
  • optimist

Jag kan svara på din fråga på fredag =) *då har jag erfarenhet* ska plocka ägg på torsdag men får besked på fredag, över hur många som blivit befruktade och hur många dom ska frysa in...

• JossanW

Vi har denna erfarenhet:

På vårt första IVF försök (2005) så plockade de ut 12 ägg varav ett ägg till mig och två ägg till frysen och resten var inte användbara.
    "Mitt" ägg blev en liten dotter som nu är två år
    Vi försökte nu under hösten (2007) med de två ägg vi hade i frysen men tyvärr klarade inget ägg upptiningen

Andra IVF (2007) så plockade de ut 21 ägg varav ett ägg till mig och 4 ägg till frysen.

//Jossan

• kimberli

Jag gjorde en äggutplockning. Fick ett till mig som tyvärr inte ville stanna kvar i magen och tre i frysen fick jag. Ett utav dom har jag nu i magen och hoppas att det vill stanna den här gången. Men dom andra två ligger kvar. När dom tinar upp ägg från frysen så är det 50/50 att det lyckas men när man väl har inseminerat så är det lika god chans som när man gör det i vanliga fall.
    man fryser alla äggen som är användbara effter en äggutplockning förutom det ägget som du ska användas direkt.

//kimberli

• SIN74

Vi fick åtta ägg första gången, ett blev min dotter och ett till frysen. Det frysta klarade sig inte. Nästa försök blev tolv ägg, ett blev min pojke och fem till frysen.

• entjej

Tack ni som svarat hittills.
    Varför klarar en del ägg inte upptiningen fastän de från början var så bra kvalité att de kunde frysas?
    Vad menar du whiskey att det är 50/50 att det lyckas? Är det alltså bara 50 % även av äggen med "toppkvalité" som klarar upptiningen?
    Ni som svarar här verkar i varje fall alla ha kunnat frysa. Vet någon hur stor många % sätt som får ägg som går att frysa?

• Bling1975

Vi fick 17 ägg på vårt första försök. Alla befruktades så de valde långtidsodling (5 dagar istället för 2) och efter det så hade 10 embryon klarat sig så bra att jag fick ett tillbaka och 9 till frysen.

Om man använder modern frysteknik och hårda regler för vad man fryser så klarar sig ca 80% av embryona.

Hur man hanterar frysisarna skiljer sig mycket åt mellan olika kliniker. Vissa fryser det mesta och får se vad som klarar sig. Andra är mer restrektiva.

Vissa kliniker har en gammalmodig frysteknik för långtidsodlade embryon, då klarar sig nästan inga alls.

Man gör bara en visuell bedömning av embyona och kan då missa små skador på ytan, de skadorna förstoras av kristallerna när embryot fryses ner.

Stitch längtar efter Lilo 4.0
  • ChipMadicken

Hej,

Vi har aldrig lyckats få några ägg till frysen, tyvärr... Till oss sa de att bara 50% av de som gör IVF får ägg som är så pass bra att de kan frysas. Men jag vågar inte säga helt hundra om den uppgiften stämmer, ibland verkar det ju som olika läkare kommer med olika bud :)

Själv har jag nog gett upp hoppet lite om att någonsin få till frysen utan jag får hoppas på att vårt nästa IVF kommer lyckas med färskförsök :)

• loppis7

Jga har gjort 4 IVF o ar alltid fått ägg till frysen o är nu gravid genom FET .Där vi går fryser dom bara toppen ägg men det är säkert lite olika.

• ChipMadicken

TS, hoppas inte mitt inlägg lät alltför pessimistiskt...här på FL verkar det vara väldigt vanligt med att man får ägg till frysen :)

Hoppas allt kommer gå bra för dig och att ni får eskimåer! Glad

• entjej

Tack för all information. Här kommer fler frågor...
    Hur kommer det sig att klinikerna har så olika regler för infrysning m.m.? Är det någon som vet CvL policy? Vad menar du Bling1975 med att vissa har gammalmodig frysteknik för långtidsodling av embryon? Är det bättre när man fryser långtidsodlade än korttidodlade? Cvl har väl inte långtidsodling väl? Hur får ni reda på allt? Tack på förhand för fler svar. Det betyder mycket.

Svar på tråden Ägg till frysen? Hoppas ni svarar