• entjej

Ägg till frysen? Hoppas ni svarar

Jag har läst att det numera nästan är lika bra graviditetsfrekvens för frysta ägg som för "färska".
    Samtidigt har jag någonstans läst att det bara är i en tredjedel av behandlingarna som man får ägg som går att frysa.
    Det låter lite motsägelsefullt men är det för att äggen inte behöver vara i toppkvalité för att lyckas om man använder de direkt men att de måste vara i toppkvalité för att frysas?
    Är det alltså ovanligt att man kan frysa ägg, dvs bara i 1/3 av fallen? Det var inte bra i så fall. Vad är er erfarenhet? Har ni fått ägg ni kunnat frysa, hur ofta och hur många i så fall?

• Svar på tråden Ägg till frysen? Hoppas ni svarar
  • Bling1975

Långtidsodlade embryon är känsligare för nedfrysning. Tidigare använde man bara långtidsodling som en sista utväg för man fick kasta de som inte användes på en gång.

Numera finns en annan modern teknik som passar bra för långtidsodlade vilket gör att vissa kliniker numera använder långtidsodling som standard vid fler än 5 befruktade ägg. Det finns dock vissa kliniker som fortfarande har den gamla metoden men som ändå långtidsodlar.

Tyvärr vet jag inte hur CvL är. Skillnaderna beror nog mest på klinikchefernas åsikter eftersom det finns för och nackdelar med de flesta val man gör vid IVF. Sedan beror det nog mycket på vilken personal de har. Det sker mycket forskning på området och olika kliniker har kommit olika långt inom olika områden. Jag läste på väldigt mycket innan vi valde klinik (går privat) eftersom det finns rätt många i Stockholm.

Men skillnaderna mellan olika kvinnor är mycket större än mellan klinikerna. Anledningen till att man gör IVF gör också stor skillnad för resultatet. Ett exempel är för kvinnor över 40. Där är generellt äggkvaliten ett problem, vilket gör att de flesta inte får något till frysen. De som får till frysen har dock betydligt högre chans till en graviditet per försök. (plus-statistiken är högre vid FET än vid färskförsök för den ålderskategorin)

Jag har gjort 1 färskförsök och 2 FET och fått ett missfall så jag har träffat min läkare rätt många gånger och varje gång så får man lära sig lite mer

Stitch längtar efter Lilo 4.0
  • entjej

Tack för all info Bling1975. Och jag som trodde att bara jag var så här efterforskande som jag är .Du verkar ha kollat ordentligt.

Vad konstigt, varför är det bättre för 40 och över vid frysförsök? Men det är ju bra för mig som tyvärr bara har 1,5 år kvar till dess (40).

• Bling1975

Jag tror att det helt enkelt är så att de 40+ som får till frysen har fina ägg i jämförelse med många jämnåriga. Jag är en riktig kontrollfreak och vill veta allt...

Hoppas det går jättebra för dig nu!

• entjej

Tack! Hoppas det går bra för dig också!

Är det någon som vet vilken policy CvL har ängående frysning av ägg? Var hittar man statistik på skillnaden mellan färska och frysta ägg?

• Bling1975

Jag hittade statistiken på min klinik. Ladda ner pdf:en med övriga resultat längst ner på sidan.

www.fertilitetscentrum.se/goteborg/

Såg tyvärr att CvL inte hade publicerat sin statistik, men du kan säkert få den av dem.

• entjej

Hej igen!

Det mest konstiga är ju resultaten för kvinnor över 40 (på länken Göteborg). Bara 8% som lyckas med färska men hela 27% med frysta...

Jag har för mig att Linne hade mer statistik förut. Har tagit bort det eller möjligen omredigerar och lägger in ny snart..

• Bling1975

Jag tror att det beror just på att i första gruppen finns alla kvinnor med, i andra bara de som hade så pass bra kvalitet att det gick att frysa något. Men visst reagerar man.

• Erkki

Jag har gjort ett äggplock - fick ut 16 ägg varav 11 blev befruktade, ett till mig och åtta till frysen det var tydligen ett väldigt bra resultat som jag förstod det. Hur många som får till frysen glömde jag fråga.

hoppas hett just nu att jag inte ska behöva använda frysen alls, en vecka kvar till provning...

• Fossa

Bling och entjej: Förlåt att jag lägger mig i En liten fundering bara - många av de över 40 som gjorde FET kanske hade plockats flera år tidigare så att äggen sas var yngre än dem?

• Förhoppningar

När vi var på infoträff på "vår" klinik fick vi veta att vi hade 75% chans att få ägg till frysen. Vi tillhörde dock de 25% som INTE fick några til frysen.
    Har gjort 3 IVF.
    Laddar nu för syskonförsök till våren. Ska kontakta kliniken imorgon och dra igång det hela.

• Bling1975

Fossa, så sant. Det är ju en annan anledning till att de är av bättre kvalitet.

• entjej

Ja, det kan ju vara som du Fossa skriver. Då blir ju resultatet missvisande. Även det du skriver Bling kan ju spela in.

Svar på tråden Ägg till frysen? Hoppas ni svarar