• Bling1975

Ägg till frysen? Hoppas ni svarar

Vi fick 17 ägg på vårt första försök. Alla befruktades så de valde långtidsodling (5 dagar istället för 2) och efter det så hade 10 embryon klarat sig så bra att jag fick ett tillbaka och 9 till frysen.

Om man använder modern frysteknik och hårda regler för vad man fryser så klarar sig ca 80% av embryona.

Hur man hanterar frysisarna skiljer sig mycket åt mellan olika kliniker. Vissa fryser det mesta och får se vad som klarar sig. Andra är mer restrektiva.

Vissa kliniker har en gammalmodig frysteknik för långtidsodlade embryon, då klarar sig nästan inga alls.

Man gör bara en visuell bedömning av embyona och kan då missa små skador på ytan, de skadorna förstoras av kristallerna när embryot fryses ner.

Stitch längtar efter Lilo 4.0
  • Bling1975

Långtidsodlade embryon är känsligare för nedfrysning. Tidigare använde man bara långtidsodling som en sista utväg för man fick kasta de som inte användes på en gång.

Numera finns en annan modern teknik som passar bra för långtidsodlade vilket gör att vissa kliniker numera använder långtidsodling som standard vid fler än 5 befruktade ägg. Det finns dock vissa kliniker som fortfarande har den gamla metoden men som ändå långtidsodlar.

Tyvärr vet jag inte hur CvL är. Skillnaderna beror nog mest på klinikchefernas åsikter eftersom det finns för och nackdelar med de flesta val man gör vid IVF. Sedan beror det nog mycket på vilken personal de har. Det sker mycket forskning på området och olika kliniker har kommit olika långt inom olika områden. Jag läste på väldigt mycket innan vi valde klinik (går privat) eftersom det finns rätt många i Stockholm.

Men skillnaderna mellan olika kvinnor är mycket större än mellan klinikerna. Anledningen till att man gör IVF gör också stor skillnad för resultatet. Ett exempel är för kvinnor över 40. Där är generellt äggkvaliten ett problem, vilket gör att de flesta inte får något till frysen. De som får till frysen har dock betydligt högre chans till en graviditet per försök. (plus-statistiken är högre vid FET än vid färskförsök för den ålderskategorin)

Jag har gjort 1 färskförsök och 2 FET och fått ett missfall så jag har träffat min läkare rätt många gånger och varje gång så får man lära sig lite mer

• Bling1975

Jag tror att det helt enkelt är så att de 40+ som får till frysen har fina ägg i jämförelse med många jämnåriga. Jag är en riktig kontrollfreak och vill veta allt...

Hoppas det går jättebra för dig nu!

• Bling1975

Jag hittade statistiken på min klinik. Ladda ner pdf:en med övriga resultat längst ner på sidan.

www.fertilitetscentrum.se/goteborg/

Såg tyvärr att CvL inte hade publicerat sin statistik, men du kan säkert få den av dem.

• Bling1975

Jag tror att det beror just på att i första gruppen finns alla kvinnor med, i andra bara de som hade så pass bra kvalitet att det gick att frysa något. Men visst reagerar man.

• Bling1975

Fossa, så sant. Det är ju en annan anledning till att de är av bättre kvalitet.

Svar på tråden Ägg till frysen? Hoppas ni svarar