• Anonym

MYTOMANI

Vilken hjälp kan en mytoman få? Kan man "bota" det? Vart vänder man sig för rätt hjälp?

• Svar på tråden MYTOMANI
  • Anonym

Min erfarenhet är att mytomaner går inte att "bota", de ljuger ju för allt och alla även läkare och terapeuter.

Hade en kompis för många år sedan som verkligen var mytoman, tyvärr tog det ett par år innan vi insåg det på allvar. Hon var då 23 och är idag 37 och hennes liv har ju inte direkt gått lysande. Hon ljög så mycket på jobbet och om sitta arbete att hon fick sparken då hon var 24. Hon erbjöds psykiatrisk hjälp men det fanns ingenting de kunde göra, pga hennes lögner kunde de aldrig kommunicera "på riktigt".

Hon har aldrig fått ett förhållande att fungera och har inga barn, lever i ett "dåligt" område och försörjer sig på soc. bidrag.

Finns säkert andra fall som lyckats bättre i livet, men min erfarenhet är : håll dig så långt borta från mytomaner du bara kan, annars kommer du att drabbas av dem också.

• Anonym

Saken är den att det troligtvis är så att min 14 åriga lillasyster är mytoman!
    Det har blivit för mkt för hennes klass kompisar och dom har klagat väldigt mkt till lärarna osv.

Usch! Jag hoppas verkligen att hon kommer tillrätta med allt! Jag vill att hon ska kunna leva ett normalt liv som alla andra.

Hon säger att hon inte vet varför hon ljuger och hon vet inte hur hon ska sluta...
    Hon har gått igenom VÄLDIGT mkt de senaste 2 åren. Föräldrarna skiljdes, mamma stack och dom ses väldigt sällan, flyttat till norge mm.

Våran pappa är inte den mest psykologiska människa som finns. Jag vill så gärna kunna ge min pappa konkreta förslag på vart han kan vända sig för att min syster ska få hjälp!

Svar på tråden MYTOMANI