• Anonym (???)

sobril mot ångest

Jag fick Sobril utskrivet av min läkare mot svår ångest, men jag har hört att det är extremt beroendeframkallande? Har någon erfarenheter om den medicin eller finns det någon annan medicin som ni vet hjälper?

Lider av svår ångest, panikattacker. De kommer då det händer för mycket omkring mig, ca 1 gång/vecka, ibland mer. Har provat antideprissiva men tycker inte att det hjälpte mi. Råd någon?

• Svar på tråden sobril mot ångest
  • Anonym

Jag gick hos en psykolog som varnade för dessa eftersom man lätt vill ta dom ofta och då blir fast.

Vilken dos hur ofta har din läkare ordinerat ?

• Anonym

jag vet inte men de e väldigt starka...är undersköterska och jobbar på demensavdelningen och de där har dessa medicinerna..vet ej skulle råda dig till att inte ta de..men vet inte hur pass du e?

• Anonym

Jag har tagit Sobril tidigare, blev inte beroende, men tyckte iofs inte att de hjälpte särskilt mycket heller...

• Anonym

världens skönaste medicin.. ta en tablett, känn... det blir man inte beroende av

• A med A och R

Jag blev inte hjälpt av dem. Zyprexa passade mig bättre.

Att städa medans barnen är små är som att skotta snö medans det snöar....
  • Anonym (ol)

Min läkare sa såhär: så länge man tar medicinen när man verkligen behöver så är den inte beroendeframkallande. Den kan bli beroendeframkallande om man tar den för säkerhets skull eller för att bara lulla omkring på.... det är som en smärt patient som får morfin, när man har svåra smärtor och tar morfin är det inte beroendeframkallande. men tar man det utifall att, för säkerhets skull så kan det risk för beroende. Din läkare hade nog inte skrivit ut sobril om han/ hon inte ansåg att du behövde den.....

• Ch Belair

Jag skulle rekomendera att prova atarax eller någon annan icke beroendeframkallande tablett som också verkar lugnande istället. Tablettberoende kan bli ett helvete och risken är ju stor att man blir beroende av dom om man mår väldigt dåligt.

• Ch Belair

Tro mig, läkarna skriver ut dessa tabletter alldeles för lättvindligt idag tyvärr.

• Anonym (???)

Tack för era svar!

Ch Belair skrev 2007-11-08 16:23:21 följande:

Jag skulle rekomendera att prova atarax eller någon annan icke beroendeframkallande tablett som också verkar lugnande istället. Tablettberoende kan bli ett helvete och risken är ju stor att man blir beroende av dom om man mår väldigt dåligt.
    Har provat atarax och tycker att de ger ännu mer ångest dagen efter... Han har skrivet 1-2 tabletter om dagen...Tog en för tre timmar sen då jag kände att en panikattack var på väg och jag känner mig ok nu...Är bara orolig att bli beroende
  • Anonym (ol)

Om man använder sobril och tänker på att de är beroendeframkallande och använder dem med förstånd är det ingen fara..... Jag har använt sobril i snart 8 månader,men med stor försiktighet och sänkt dosen efterhand och jag märker inte alls någon slags abstinens eller så....
    Ett brutet ben behöver gips ett tag, men så fort benet är bättre tar man av gipset.... kanske man går med kryckor ett tag...
    En "bruten" själ behöver åxå gips ett tag, och då kan sobril vara gipset man använder ett tag..... sedan kanske kryckan behövs ett tag..... kanske du behöver att ta någon sobril då och då....
    Fattar inte vad som är så "fult" med att ta mediciner som tex sobril... Ingen begär att man ska kunna gå med brutet ben, men en trasig själ ska man kunna läka utan hjälp.....

Svar på tråden sobril mot ångest