• Anonym (ol)

sobril mot ångest

Min läkare sa såhär: så länge man tar medicinen när man verkligen behöver så är den inte beroendeframkallande. Den kan bli beroendeframkallande om man tar den för säkerhets skull eller för att bara lulla omkring på.... det är som en smärt patient som får morfin, när man har svåra smärtor och tar morfin är det inte beroendeframkallande. men tar man det utifall att, för säkerhets skull så kan det risk för beroende. Din läkare hade nog inte skrivit ut sobril om han/ hon inte ansåg att du behövde den.....

• Anonym (ol)

Om man använder sobril och tänker på att de är beroendeframkallande och använder dem med förstånd är det ingen fara..... Jag har använt sobril i snart 8 månader,men med stor försiktighet och sänkt dosen efterhand och jag märker inte alls någon slags abstinens eller så....
    Ett brutet ben behöver gips ett tag, men så fort benet är bättre tar man av gipset.... kanske man går med kryckor ett tag...
    En "bruten" själ behöver åxå gips ett tag, och då kan sobril vara gipset man använder ett tag..... sedan kanske kryckan behövs ett tag..... kanske du behöver att ta någon sobril då och då....
    Fattar inte vad som är så "fult" med att ta mediciner som tex sobril... Ingen begär att man ska kunna gå med brutet ben, men en trasig själ ska man kunna läka utan hjälp.....

• Anonym (ol)

Det är enorm sillnad mellan att jobba med psykiatri patienter(som jag också gör) och att vara en "helt frisk" person som tilfälligt behöver hjälp med livet....
    Ofta så finns det en masa andra diagnoser som tex ep och annat med i bilden. Har förresten aldrig hört attg man ger sobril mot kramper, däremot stesolid.....
    Nä vet man vad man gör,och det verkar som ts gör det, är sobril ett bra stöd ibland...
    Svår ångest måste man få hjälp att ta sig ur... och det händer inte av sig själv.... sedan kan man få hjälp att arbeta med sig själv med tex kbt..
    Jag äter efexor som antidepresiv medicin

Anonym skrev 2007-11-09 23:51:29 följande:
    Ne fy.. Skulle aldrig nånsin rekomendera sobril.Jobbar inom vården me mycket psyk m.m.Sobril ger vi till patienter med ep, svåra kramper m.m.Ne usch! det måste finnas bättre
Svar på tråden sobril mot ångest