• katta74

recept på rolig barntårta

Hej alla!

Är det någon som har ett smarrigt recept på någon rolig tårta som passar på ett barnkalas?

Pontus fyller 1 år om 2 veckor och vi skall då ha barnkalas hemma och det skulle vara så roligt att bjuda på något riktigt smaskigt, men jag har absolut ingen fantasi alls...

Idéer någon?

• Svar på tråden recept på rolig barntårta
  • Julienne

Inför vår dotters födelsedag gjorde jag en sökning och hittade en tråd.... men jag verkar inte ha den kvar. Hur som helst, tipset i den var att köpa två rulltårtor med syltfyllning (Du vet de där typ 15 cm långa varianterna.) Den ena läggs på långsidan och den andra ställer man upp vid ena kortsidan på den liggande. Garnera med grädde. Ha en svart lakritspipa till skorsten och "godisrullar" (såna där snören som är rullade med en godis i mitten) som hjul på långsidan och så har man en TÅGTÅRTA.

• nilha

Kolla i mitt galleri....har gjort en draktårta som passar till barnkalas eller en med clowner på.

• katta74

Tack för tipsen!

Nilha - Dina tårtor var ju bara för fina!!

Fler som har tips?

• halstabletten

Ska barn närvara vid barnkalaset rekommenderar jag glasstårta starkt!! de flesta mindre barn gillar inte grädde och då går gräddtårtan bort- men glasstårta var iaf en klar favorit på alla de barnkalas jag varit på!!

• Anne Yone

Jag har ett busenkelt recept som dessutom är sååå gott på strövarsnustårta. Inte så roligt utseende kanske men uppskattas (enligt min erfarenhet) alltid av både barn och vuxna!!
    Det är en lite hårdare botten och sen glass, grädde och bär på...
    Kan skriva in receptet sen om ngn är intresserad.

• Anne Yone

Okidoki!

Strövarsnustårta

4½ dl havregryn
    150g smält smör
    1½ dl socker
    1 msk kakao

Rör ihop allt, bred ut i en form och grädda 10-15 minuter i 200 grader.
    Den är klar när den börjar bubbla ungefär. Gräddar man för länge kan den bli alldeles för hård. (och för smulig om man gräddar för lite länge)

Låt svalna.

Lägg på glass på tårtbotten. Jag brukar köpa GBpaket, sånna här små så man kan skära i skivor. Det är klart enklast.
    Bred över vispad grädde och garnera med bär. (en eller flera sorter beroende på vad man gillar)

Supergott!

Dubbel sats är lagom till en långpanna.

• tii

ja har ett jättebra tips på en kanin tårta! man tar två bottnar, den ena som huvud, den andra skär man ut två öron i, längs me sidorna, så att de blir som en rosett i mitten, sen är de bara pussla ihop dom..

haha.. fattar nån hur ja menar??? (: den liknar lite playboykaninen, men man kan ju göra om den lite.

• Anne Yone

tii: Jag fattar!
    (var tvungen att fundera lite först bara... )

Blir säkert jättegulligt, måste testa!

• tii

Anne Yone :

haha.. ja är inte den bästa på o förklara saker.. haha.

• Mian80

Ormtårta!! superenkelt. Man gör två sockerkakor (form med hål i, eller köper två färdiga tårtbottnar och gör hål i mitten med glas)

Dela var i mitten och lägg efter varandra, dela varje bit i tre delar och skär ut svans och huvud. Fyllning brukar jag göra jordgubbssylt/grädde och vaniljkräm. Tar pyntgelle och gör sicksack ränder och nån rolig godisbit som tunga... Hmm, lägger in en bild ist så får du titta, lite svårt att förklara.

• millface

Jag gjorde en Bmansetårta till min pojkes ettårskalas.

Finns i galleriet!

• Mian80

just det, färgade grädden med hushållsfärg.

• Lioness

Jag har gjort siffer-tårtor, finns i mitt galleri. Lite i stil med kanin och ormtårtorna, en del pyssel med att "klippa och klistra" ihop dom, men dom blev fina.

Lioness

• pucken

gud vilka söta tårtor ni gör! är de lika goda som de är fina?

• Lioness

Kan ni inte lägga in bilder på era tårtor, skulle vara kul att se och få lite inspiration!

Lioness

• Kixen

Har en kanintårta i mitt galleri...

Svar på tråden recept på rolig barntårta