Jag tål inte snålhet!
fruis skrev 2007-11-11 12:16:13 följande:
Jag har aldrig med mig gåbort-presenter när jag blir bjuden hem till folk. Det beror inte på att jag är snål utan på att jag inte är van vid det. Jag blir stressad av att själv få den typen av presenter för jag vill inte tvingas in i ytterligare måsten. Bjuder jag hem någon till mig är det för att jag vill träffa personen och inte vill jag ha någon present för det.Det kan ju handla om vad man är van från hemifrån också. Alla har ju olika standard för hur man ska bete sig socialt och det är inte alla som anser det naturligt att ta med sig blomma eller liten present.I filmkvällsexemplet skulle jag kanske inte ta med mig något första gången utan tänka att jag bjuder tillbaka den gången vi träffas hemma hos mig. Skulle jag däremot upprepade gånger bli bjuden hem till någon utan att vi varit hos mig emellan skulle jag börja ta med också. Jag kan garantera att jag inte är någon snål person utan har inga som helst problem att ge bort saker, att bjuda folk osv. Mitt "problem" är kanske snarare att jag utgår från att alla tänker som jag och inte bryr sig så mycket om pengar och rättvisa och därför tycker att det är helt ok att bjuda mig utan att bli bjuden tillbaka. Är det någon som förstår vad jag menar?Kan ju också handla om ekonomisk situation, man kanske inte alltid har råd att ge likvärdiga presenter o så tillbaka... Vill man inte själv betala hela kalaset när man bjuder hem folk så får man väl bjuda till knytkalas eller säga innan att man delar upp kostnaden,