• Lantani

Köpa undulat, vad behövs mer?

Har bestämt idag att vi ska köpa en undulat, iaf till en början för att få den tam. Kommer nya undulater till djuraffären om ca 3 veckor och kommer då få en lite ung undulat hane antgaligen.

Vi har idag köpt:
    Bur (fanns fula sittpinnar i plast som vi ska byta ut mot naturpinnar/grenar) Matskål finns fast i buren men ska nog ändå köpa som man kan hänga var man vill.
    En stege i naturpinnar
    Sand med snäckskal
    Mineralsten med snäckskal
    Badkar

Jag behöver:
    Undulatmat
    Hirskolvar
    Matskål
    Behållare till vatten
    Gunga med ev. spegel
    någon typ av pingla

Så vad mer behöver jag?
    Kalksten?

Ge mig tips på vad som skulle vra bra att ha.

• Svar på tråden Köpa undulat, vad behövs mer?
  • stellina

Du har tänkt på det mesta! Och grattis till blivande familjemedlemmen! Undulater är underbara och blir lätt tama om man får hem dem unga. Det går oftast på någon vecka att få dem riktigt tama-hanar är dock (oftast) lättare att ha att göra med.

Bjud gärna och regelbundet din fågel på (ekologisk) färsk mogen frukt,grönt,groddar,och hårdkokt ägg en gång i veckan. Frisk vatten varje dag och möjligheter att bada i ljummet vatten.

Det kanske viktigaste av allt-mycket frihet-ha burdörren öppen jämt om du kan. Se till att alla fönster och andra utgångar är stängda. Ett klätterträd kan du fixa till fågeln i rummet, bara med naturgrenar och kanske ett tjockt rep som du knyter runt trädet att klättra i, och några roliga kottar att knapra på.

När undulaten är tam kommer den vilja vara med dig så mycket som möjligt. En av mina senaste undulater blev tam på någon dag-han var så ung att han inte hade vett att bli rädd för mig-älskade att sitta på axeln, och borra in sig vid nacken och följa med i duschen (se till att täppa avloppshålet risk finns att undulaten tar sig in och inte kommer ut). Han och de kompisar han fick var lösa hela dagarna-endast i ett rum när vi inte var hemma och i resten av lägenheten när vi var hemma-köket fick de inte vara i när vi lagade mat.Sova gjorde de i buren.

När en tid har gått, kanske 6 mån, bör undulaten få en kompis. Undulater är extremt sociala och behöver sällskap av en artfrände dygnet runt. Du kan ha den andra undulaten ensam i ett rum tills den blivit tam-sen har du två tama undulater.

Idag har vi inte fåglar längre.

Lycka till!

• Neliz

Köp ingen gunga med spegel. Det kan göra att han tyr sig mer till sin spegelbild än till er själva. Och i vissa fall kan dom bli helt beroende av sin egen spegelbild.

Kommer du att få en undulat som till en början inte vill ja färsk frukt/grönsaker kan det vara bra att ha vitaminer som man kan tillsätta i vattnet. Finns i dom flesta välsorterade djuraffärer. Sen så kan jag rekomendera att grodda gröna (Bara ta en näve och lägg i blöt i några timmar, skölj av, blöt ner och sen låt de torka) På så sätt kan han bli mer van vid grönt och oftast så älskar dom just grodda frön.

Är det nått mer så fråga bara :)

• Lantani

Ska in till stan imorgon igen och handla lite fanns inte så mycket roliga leksaker i den affären vi köpte buren och där vi ska köpa fågeln.

• Lantani

Måpnga skriver lite över allt att man behöver äggkraftfoder. vad är detta bra till? måste man ha det? hur ofta?

• stellina

Jag har aldrig använt mig av det av den enkla anledningen att mina fåglar avskydde det. Men jag vet inte om det är nödvändigt-jag tror inte det så länge din fågel äter av det jag skrev ovan.

Nu läntar jag efter undulater igen.....

• Neliz
    Lantani skrev 2007-11-09 21:18:15 följande:
    Måpnga skriver lite över allt att man behöver äggkraftfoder. vad är detta bra till? måste man ha det? hur ofta?
    Jag har äggkraftsfoder till min ena, Lillan, då hennes uppfödare vande henne vid det. Sen tror jag det hade nått att göra med att det är bra nä dom ruggar också om jag inte minns helt fel.
  • Ex ungue leonem

Blev det ingen zebrafink?

Den som är utan skuld kastar första stenen.
  • Lantani

Nopp det blev inte någon sebrafink faktiskt. är mer inne på undulat, men kan man ha en till en början och sedan efter ett tag köpa en till eller bör man ha två från början?

• Lantani

vissa skriver att man inte ska ha sand, men tidningspapper är giftigt så vad ska man ha?

• Triple Trouble

sand har jag alltid haft till mina nymfar och undulater, de brukar äta det, tror att de behöver det för matsmältningen

Svar på tråden Köpa undulat, vad behövs mer?