• Lantani

Köpa undulat, vad behövs mer?

Har bestämt idag att vi ska köpa en undulat, iaf till en början för att få den tam. Kommer nya undulater till djuraffären om ca 3 veckor och kommer då få en lite ung undulat hane antgaligen.

Vi har idag köpt:
    Bur (fanns fula sittpinnar i plast som vi ska byta ut mot naturpinnar/grenar) Matskål finns fast i buren men ska nog ändå köpa som man kan hänga var man vill.
    En stege i naturpinnar
    Sand med snäckskal
    Mineralsten med snäckskal
    Badkar

Jag behöver:
    Undulatmat
    Hirskolvar
    Matskål
    Behållare till vatten
    Gunga med ev. spegel
    någon typ av pingla

Så vad mer behöver jag?
    Kalksten?

Ge mig tips på vad som skulle vra bra att ha.

• Svar på tråden Köpa undulat, vad behövs mer?
  • stellina
    Neliz skrev 2007-11-10 09:18:23 följande:
    Det går nästan lättare att göra 2st undulat tama, för det första så får dom sällskap av en "likadan" och på så sätt blir dom lyckligare och sen så blir dom mer modiga att gå fram till handen då dom är två som triggar varann till att "kolla läget". Visst kan man ha 1 undulat till en början, men inte mer än några månader.
    Min erfarenhet är att det är bättre att ha en undulat som man får riktigt tam och sedan skaffar nr två. Men det är mycket viktigt att de är två sedan.
  • Trynträ

Får man ha bara en undulat? Jag har för mig det kom nya regler om det som sa att man måste ha två.

• Lantani

Har märkt att buren vi köpte är förliten enligt lag. köpte den igreå så vi får väl åka till affären igen på måndag och se om de vill ta tillbaka den. Blir att ha en undulat till en början kanske en månad eller så sen blir det en till.

• stellina

Another baby maybe skrev 2007-11-09 22:45:41 följande:

kör en från början, annars blir de inte lika tama. Hade en undulat som var så tam att han sov i min halsgrop Han var alltid ute, buren stod öppen jämt.
    Visst är de mysiga! Min tamaste brukade para sig med mitt öra...dagligen!
  • Triple Trouble
    stellina skrev 2007-11-10 14:15:08 följande:
    Another baby maybe skrev 2007-11-09 22:45:41 följande: Visst är de mysiga! Min tamaste brukade para sig med mitt öra...dagligen!
    lät inte så mysigt iof...
  • Maria Seg

Köp undulatpellets är mitt råd. Finns på zoosajten.se. Mina 2 vande sig efter 2 veckor ca och ratar nu fröna som ligger skålen bredvid. Smarta pippisar Unga fåglar lär sig fortare men min upphittade tame hane i okänd men vuxen ålder var envis som synden

• Neliz
    Trynträ skrev 2007-11-10 13:15:52 följande:
    Får man ha bara en undulat? Jag har för mig det kom nya regler om det som sa att man måste ha två.
    Jo det är lag på detta nu. Man får INTE ha bara en undulat. Men jag antar att man får ha det i några veckor iallafall tills man har hittat en passande 2:a undulat.
  • Neliz

Maria Seg skrev 2007-11-10 20:08:29 följande:

Köp undulatpellets är mitt råd. Finns på zoosajten.se. Mina 2 vande sig efter 2 veckor ca och ratar nu fröna som ligger skålen bredvid. Smarta pippisar Unga fåglar lär sig fortare men min upphittade tame hane i okänd men vuxen ålder var envis som synden
    Citerar vad en undulat uppfödare skrivit på "www.undulat.forum24.se/undulat-about2442.html"

"Pellets är alldeles för nyttigt/vitaminproppat för undulater, som är gjorda för att leva på i huvudsak gräsfrön i olika mognadsfaser.
    Pellets innehåller dessutom konstgjorda vitaminer. Konstgjorda vitaminer kan man, till skillnad från naturliga vitaminer, överdosera. Att få för mycket konstgjorda vitaminer i kroppen kan vara nästan lika illa som att lida av vitaminbrist.

Anledningen till att veterinärer brukar rekommendera pellets är:
    1. Dom vill sälja sin pellets.
    2. Dom litar helt enkelt inte på att folk ger sina fåglar rätt sorts mat. Och i vissa fall har de såklart rätt, Nisse som bott i en liten bur i ett kök och levt på frön hela sitt liv skulle förmodligen må bättre av att få äta pellets. Men en fågel som får en varieranade och välkomponerad matsedel har inget behov av pellets."
  • Neliz
    Neliz skrev 2007-11-10 23:34:25 följande:
    Maria Seg skrev 2007-11-10 20:08:29 följande:Citerar vad en undulat uppfödare skrivit på "www.undulat.forum24.se/undu lat-about2442.html""Pellets är alldeles för nyttigt/vitaminproppat för undulater, som är gjorda för att leva på i huvudsak gräsfrön i olika mognadsfaser.Pellets innehåller dessutom konstgjorda vitaminer. Konstgjorda vitaminer kan man, till skillnad från naturliga vitaminer, överdosera. Att få för mycket konstgjorda vitaminer i kroppen kan vara nästan lika illa som att lida av vitaminbrist. Anledningen till att veterinärer brukar rekommendera pellets är:1. Dom vill sälja sin pellets.2. Dom litar helt enkelt inte på att folk ger sina fåglar rätt sorts mat. Och i vissa fall har de såklart rätt, Nisse som bott i en liten bur i ett kök och levt på frön hela sitt liv skulle förmodligen må bättre av att få äta pellets. Men en fågel som får en varieranade och välkomponerad matsedel har inget behov av pellets."
    Förlåt, skrev undulatuppfödare men det var hon visst inte.
  • Loovi

Om du vill ha en undulat som ska vara tillgiven och sällskaplig så ska du undvika speglar i buren.

sätter du in en gunga med spegel så uppfattar fågeln det som att spegelbilden är en kompis och umgås med den istället för dig!

Ett litet tips bara :)

Svar på tråden Köpa undulat, vad behövs mer?